Jump to content

Poleringsmaskin: Erfaringer med Biltema PO125A?


5nacks

Recommended Posts

Gelcoat er såpass hard at det er ikke er noen grunn til å bruke eksentrisk maskin. Det er fordel på billakk fordi den kan skades ved hard kjøring.

Kjøp heller en roterende maskin. Polerer bedre og du har ikke lyst til å kappe av deg armene når du er ferdig på grunn av risting :)

 

Link to post
Share on other sites

haha, nei så varm skal ikke maskinen bli (oscillerende maskiner blir varmere enn roterende). 

Jeg kan absolutt anbefale denne: https://bilnerden.no/rupes-lh18ens-roterende men den koster LANGT mer enn 799 :/

jeg har Makita sin, og den er også ganske dyr og jeg synes den er veldig tung.

 

ang metode så vil jeg anbefale en grov pute, kanskje til og med ull (ja, ull er den groveste poleringsputa man får selv om den kjennes så bløt og deilig ut), og gjerne så stor du får tak i. Et par litt mindre puter til de trangere områdene er fint.

En poleringspute blir både varm og mettet av polish. Det gjør at den tar dårligere. Da bør man bytte pute, eller vaske den man har. (Etter vask, sett sen tilbake på maskinen og kjør full spiker til alt vannet er ute). På bil er det en sånn ca-regel at det gjøres etter 2 små paneler (dør, forskjerm) eller etter 1 stort panel (panser, tak).

Det er helt normalt å bruke ALT for mye polish. Det holder med 4 erter på en ny pute og 3 erter deretter. Og ja, jeg mener erter, ikke klementiner!

Spre polishen på slaktedyr hastighet og så er det bare å gønne på full spiker.

Ha puta så flatt som mulig på underlaget, på den måten tar du mer i hver bevegelse.

 

Hvis du gjør alt dette så får både maskinen og skuldrene dine litt fred innimellom med andre oppgaver.

Det tar dessverre lengre tid enn å bare løpe rundt hele båten mens polish-spruten står rundt ørene dine.

Link to post
Share on other sites

Har forgjengeren til denne poleringsmaskinen. Den har polert mitt i overkant av 44’ skrog (og til dels overbygg) 5-6 ganger siden jeg kjøpte den. Første gangen ble tatt ekstra grundig (rubbing i to omganger og så polish) da skroget var matt som sandpapir P100 enkelte steder.

 

Ikke en dyr maskin, men den har nå tålt bruken så langt, har enda ikke skiftet de ekstra børstene som følger med i pakken. Mye maskin for pengene synes jeg, men klart; den veier mer enn en proff maskin (man må velge ta poleringsjobben som en treningsøkt) og giret ikke er direkte lydløst, så det skader ikke å bruke øreplugger under bruk.

 

Et par par år etter jeg kjøpte min maskin kjøpte en kamerat samme type, men da var den videreutviklet med automatisk turtallsregulering (100% likt utseende). Absolutt kjekkere maskin å jobbe med, krever mindre «teknikk» av utøveren. Han er også fornøyd med maskinen til den bruken, altså brukt på båt (han bruker en Flex-maskin til 5K på bilene sine, så han er en fyr som polerer mer enn meg kan man si).

 

Den nye maskinen (i linken) ligner veldig på maskinen min, men med Biltema er det aldri godt å si hvem som egentlig har produsert den for dem? Har kjøpt en del elektriske maskiner hos Biltema de siste årene i forbindelse med jobb (typisk sløydutstyr som håndoverfres, vinkelsliper, sirkelsag, elektrisk rotterumpe, forskjellige typer slipemaskiner, Dremel-wannabe-freser, drill, osv.). Opplever vel generelt sett at kvaliteten på elektroverktøy derfra har blitt bedre de siste årene, både ergonomisk og varighetsmessig. Uansett har du garanti og fem års reklamasjon, der Biltema ikke pleier være vrange å ha med å gjøre. Så er maskinen tenkt hovedsaklig kun til det årlige vedlikeholdet og du liker du ergonomi, vekt og funksjoner, hadde jeg ikke vært i tvil, da har du maskin i mange år framover.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slv kjøpte jeg en anbefalt maskin på Bilekstra til en tredjedel av prisen for en proffmaskin. Holder til mitt hobbybruk til å polere båt en gang i året og bil 3-4 ganger i året. den er Ocilerende trinnløs og jeg bruker Rupes padder på den

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kjøpe denne på Biltema. Da jeg pakket den opp hjemme, fungerte ikke stoppknappen som skal stoppe akslingen for å skru av/på rondellen. Dro tilbake til Biltema for å reklamere. Etter å ha åpnet 5-6 esker og prøvd alle maskinene, konkluderte vi med produksjonsfeil på samtlige maskiner i deres batch produsert i 2018. Jakten etter ny poleringsmaskin fortsetter.

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, PostIT said:

Regner med du roterte på akslingen til den fant «punktet» hvor den skal låse?

 

Ja, både jeg og 2 fra betjeningen testet maskinene. Roterte ørten ganger, uten at den stoppet. Den stoppet litt på noen av maskinene, men ikke nok.

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...