Jump to content

Fleksibel vanntank


Geir

Recommended Posts

Har en 28 fot bayliner hvor det meste av vekten er akter. (Vann / septik osv.) Har vurdert å kjøpe en fleksibel vanntank å legge foran i båten.

Er litt usikker på om denne vil holde når det er litt sjø, og det rister og hopper litt.

Er det noen med erfaring med denne type tank.

 

Geir

 

-------------------------------------

En som har brukt alle sparepengene på båt, og som har skjønt at det er da det begynner å koste penger     :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uten å ha erfaring med fleksibel vanntank, kan jeg tenke meg at tja mener at du må ha en slange som ikke stivner med alderen slik at disse følger bevegelsene til tanken, når den tømmes eller beveger seg p.g.a. sjøgang.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvis tanken ligger noenlunde fast så er bevegelsene på slangen nokså liten - vanligvis.

 

Er selv ikke helt sikker hva det menes med riktig type slange, men kanskje 'næringsmiddelkvalitet'? Det var en tråd her for ikke så lenge siden om alger i vanntanken. Kategorioversikten vedr vann om bord henviser til https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1052430639 :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har hatt fleksibel vanntank i to båter, begge har levd i over 10 år uten problemer.  De fleste slike tanker har ikke lufting (i og med at tanken suges flat når den tømmes) evt luft ved fylling kommer opp i påfyllingsslangen.  I fjor sommer skulle en av ungene fylle vann, en eller annen gluping hadde surra godt med tape rundt 1/2" slangen på kaia, så guttungen stappa slangen godt nedi slik at hullet ble helt tett, og starta fyllinga.  Da jeg kom tilbake etter ca 1/2 time, lå båten rimelig tungt i vannet, tanken var revna, og jeg måtte pumpe ut ca 1000 liter vann fra kjølen.   Jeg har montert ny fleksibel tank, og har ingen betenkeligheter med å anbefale en slik, men pass godt på at det ikke oppstår trykk i tanken under fylling, for det er de ikke beregnet for.  Min tank ligger/henger i baugen, og får rimelig mye juling der, så det tror jeg ikke er noe problem.

Link to post
Share on other sites

At tanken lufter seg gjennom påfyllingsslangen...da var du heldig. I mitt siste opplegg lå den et sted litt for lav og jeg slet j**lig med luft. Løsningen for meg ble en selvsugende pumpe som først pumpet ut luften før den fikk tak i vannet.

Men nå fikk jeg ny tank fordi jeg skulle flytte den til den andre siden av båten pga trimmingen. Da ble det lufteslange.

 

Lært noe: IKKE stol på at luftingen kan skje gjennom påfyllingsslangen!  :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...