BØstrøm Startet 28.Februar.2019 Del på Facebook Startet 28.Februar.2019 (redigert) Jeg ligger i København, etter en seilas på 41 timer. Jeg har installert en GHP 40, som erstatning fpr GHP 20, for å nyttegjøre meg GPS kompass. Halve turen gikk for autopilot, og jeg prøvde å justere rorforsterking, respons underveis. Autopiloten jobber enten alt for lite, slik at den plutselig skjærer ut med 35-40 grader fra kurs, eller så gir den ror og motror i ett staka kjør, og jeg mistenker at elektrisk drivenhet går varm. Meldingen «mistet kontakt mellom controller og display» kommer frem, og piloten slutter å virke. Hvis jeg kjører kalibreringsprosedyre igjen, er oppgitt rorforsterking, og motforsterking med sikkerhet korrekt. Regner med at det kun er respons som skal justeres ved ulike værforhold, osv. Noen som kjenner piloten? Redigert 28.Februar.2019 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Jeg kjenner ikke piloten du har, men jeg googlet litt. Fant en ---40 som har innebygget fluxgatekompass. Hvis du har en slik, vil den gå bananas inne i en stålbåt. Mulig et skudd i tåka. Den jeg så på hadde gått ut av produksjon så vidt jeg kunne skjønne. Ellers skulle ikke disse forskjellige autopilotene, uansett merke, være særlig vanskelig å konfigurere. Jeg har en 10 år gammel Raymarine, og det er en del knotting med manualen i hånden for å få den til å skjønne hva jeg vil. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Piloten er siste skrik fra Garmin. Jeg fikk den byttet fra GHP 20, til 40, for å nyttegjøre meg GPS kompass. Jeg er imidlertid usikker på om den faktisk styrer etter det kompasset. Jeg får plage Garmin Support. Var mye tull med den gamle også, men ble bra etter programoppdatering for snart ett år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Garmin skal jo ifølge reklamen være så innmari enkelt og intuitivt. Min erfaring er at det er spisset mot det amerikanske markedet. Jeg har aldri knotta så mye med noe som helst som med Garmin. Dog har jeg 4000-serien. Jeg vil tro at det har kommet fem nye generasjoner siden den gangen. Og da skal vel alt blir så mye bedre. Raymarine autopiloten min tok jeg to snurr utpå for kalibrering, siden har den fungert. Det er mange år siden. Akkurat dette jeg skriver her hjelper jo ikke deg. Som du skriver, at en prat med de som har levert piloten, eller med Garmin support. For Garmin leverer en oppsjø av varianter. Man kan til og med ha flaks og få kartplotter med preinstallerte kart over USA og Canada. Som eneste kartmulighet. Hvis noe går skeis. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 (redigert) Jeg har samme autopilot. Men jeg har planende motorbåt, så oppsettet og kalibreringer er nok litt forskjellig. Har hatt en del utfordringer med fluxgatekompasset. De to første var versjon 20, men fikk byttet hele autopiloten til 40 i fjor sommer, etter bl.a å ha fått samme feilmelding om manglende kontakt mellom enhetene. Hadde også et par tilfeller der autopiloten plutselig foretok kursendring på over 100 grader. Dette var like etter at jeg hadde installert et Simrad GPS kompass, så det kan ha vært noe konflikter her. Edit: I følge Garmin skal GPSkompass være mulig å bruke som kilde for autopiloten. Dette fungerer ikke hos meg, selv om Garmin support påstår noe annet. Endte med å bytte både hovedenhet og kompasset. Likevel må jeg til stadig "angi nord" etter kursendringer større enn ca 30 grader. Redigert 2.Mars.2019 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.