Jump to content

Ønsker å starte med fiske, søker råd og rettledning når det gjelder båt og framgangsmåte

Mt1985

Recommended Posts

Hei. Ønsker å begynne med fiske i åpen gruppe, men etter utallige mange søk på nett og telefoner hit og dit, er jeg egentlig bare mer forvirra enn jeg var i utganspunktet.. jeg ønsker i utgangspunktet en sjark, 24-26 fot, som ikke er fra før kristus og som ikke koster skjorta ( hvis de i det hele tatt eksisterer ?) har lett opp og ned på finn.no, men det ser ut som de båtene som er verdt penga går unna som varmt hvetebrød, og siden jeg ikke har særlig mye erfaring når det kommer til båter, blir det vanskeligere å vurdere hvilke som er bra/dårlig ut fra et par bilder og et par linjer med tekst på nett. Hvilken sjark kan dere anbefale? Hva bør jeg se etter? Hva bør jeg være obs på når det kommer til om båten kan fiskeriregistreres eller ikke? Bor i troms fylke og kommer til å fiske her dersom jeg klarer å få alle brikkene på plass.. Er det forresten noen her inne som vet hvem som er fiskerirettleder i torsken kommune? Selv folka som jobber i kommunen har visst ikke helt peiling på hvem som besitter den stillinga.. kanskje noen her også vet ca pris for å frakte båt fra sør til nord?

Redigert av Mt1985 (see edit history)

https://www.finn.no/141070776

Regner med du vurderer båt opp til 8m siden du vil spare litt penger på fartøyinstruks. Det er mye nytt regelverk på tur inn nå så vær obs på hva du kjøper. Det er en fordel om båten har vært fiskeriregistrert tidligere, da er det ofte bare å gi fra seg noen bilder og info til rette instans så går det i orden. Det var ihvertfall svaret jeg fikk når jeg hørte hvordan det var å registrere min 21 foter som var registrert før. 

Hvis jeg kan komme med en anbefaling så er det at båten er ryddig, det gjenspeiler eieren. Er det skittent i lasterom og maskin og motoren er rustet og fæl så er ikke eieren nøye. Henger det drit og lort overalt på dekk og styrhuset har ledninger i alle himmelretninger så er det tatt mye snarveier, som du blir plaget med i ettertid. 

Kjente merker er jo trygt å kjøpe da man ofte kan få papirer fra fabrikk og båtene er vel utprøvd. Malo, myra, grimsøy, selfa er eksempler på gode båter som har varianter under 8m. 

Husk du kan fort tjene inn ekstrakostnaden en fartøyinstruks koster på den ekstrakvoten av torsk du får. Hvis du tar deg tid å sette deg inn i regelverk og gjør mye selv blir det ikke alt for dyrt, og du kan fiske mer. Samt større og tryggere båt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...