Jump to content

Systemrens for saltvannskrets, for enkelt ifølge anvisningen ?


Worry II

Recommended Posts

Hei

Skal kjøre på med dette i våres, så leser jeg det som står om rutinen:

 

Saltvannskjøling

"Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres."

Hentet herfra: https://seatronic.no/systemrens?gclid=CjwKCAiAqt7jBRAcEiwAof2uK_TRrcQpSQM6YM7KqJYsjq4PKdzQCEmn0jI1uajrUBMNVQEArGd9oxoCo1kQAvD_BwE

 

Hva mener de med dette ? Tørne til tom, ok.., men da må vel blandingen også måtte "Tørnes" inn ? Det å fylle på til det begynner å boble ut eksosen, hvor kunne jeg ha fyllt på uten å tørne på min 6LPA ? På høyeste punkt, ok, men det må jo fylles opp i kretsen med litt trykk, eller behøves ikke det ? Vil dette virke på samme måte som Plumbo ?

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post

Ikke sant, noe sånt.. tenkte helle på 3 x 10 liters bøtter med 10% blanding, mens tørning, eller kjapp start av motor til filteret er tomt, for så å sette på lokket på filteret. Må jo funke det ?

 

Viktig å fjerne det som er igjen av sinkstavene først, ser jeg de skriver. Smal sak, men viktig !

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post

Min erfaring er i) det holder ikke med to dager, og 2) væsken må sirkuleres enngang i blandt. 

 

Jeg har tidligere lagt ut bilder fra jeg selv gjorde dette. Lagde en sløyfe, hvor jeg startet motoren(e) noen få sekunder daglig i fire dager. Det blir litt gass/luft i kjølerne som du ikke får ut om at blir stillestående. Samtidig er det en viss kapasitet i vesken, og om lokal kapasitet blir brukt opp er det nok ingen ulempe å sirkulere litt. 

 

Jeg renser nå hvert 5. år. 

Link to post
  • 2 weeks later...

Jeg har gjort dette noen ganger med svært godt resultat. 

Lager en krets med lensepumpe i ei murerbøtte, denne står på timer så den går en halvtime nå og da.. har stort sett latt det stå i 3-4 dager. Litt avhengig av motor, men jeg kobler det inn på eksosbendet og ut rett før impellerpumpa, da spyles skjell og annet som måtte ha begynt å gro ut igjen. 

Sikkert fornuftig som det ble skrevet over å kjøre det begge veier. 

Skyll godt igjennom med ferskvann etterpå. 

Link to post

Har gjort på samme måte, men koblet med kjølevanssløyfa gjennom vv tank og brukte denne til å holde blandingen varm når den sirkulerte, altså 230v elementet på, men med redusert temp på termostat. Mener jeg leste at det var mere effektivt med temperatur på blandingen. 

Link to post

Brukte det på en motor for et par uker siden. Fulgte bruksanvisningen på flaskene helt slavisk.

Lot blandingen står i 48 timer og startet.

Mye brunfarget kjølevann kom ut til å begynne med før det ble helt klart.

Tror jeg satser på en slik økt hvert annet år for å forebygge.

Link to post
Gullfisk skrev for 1 time siden:

Har gjort på samme måte, men koblet med kjølevanssløyfa gjennom vv tank og brukte denne til å holde blandingen varm når den sirkulerte, altså 230v elementet på, men med redusert temp på termostat. Mener jeg leste at det var mere effektivt med temperatur på blandingen. 

Jo men du mener ferskvannskjøling om du tar det via vv bereder, Gullfisk ? Det går vel ikke saltvann her ?

Link to post
Gudrun skrev for 3 timer siden:

Brukte det på en motor for et par uker siden. Fulgte bruksanvisningen på flaskene helt slavisk.

Lot blandingen står i 48 timer og startet.

Mye brunfarget kjølevann kom ut til å begynne med før det ble helt klart.

Tror jeg satser på en slik økt hvert annet år for å forebygge.

Jeg tenkte prøve den enkle bruksanvisningen som stå på flaska (innlegg 1), og som du skisserer her, Gudrun. Må bare på vannet først, så tar jeg dette før jeg bytter sinken. Skal prøve å få tatt et bilde av det som kommer ut.

Link to post
Worry II skrev for 1 time siden:

Jo men du mener ferskvannskjøling om du tar det via vv bereder, Gullfisk ? Det går vel ikke saltvann her ?

Den er i ferskvannskretsen til vanlig, men koblet den til i saltvannsløpet for å bruke den til å varme systemrens under prosessen. 

Link to post

Har brukt det i henhold til bruksanvising. Dette var på en Tamd30a som trolig var brukt i 15 sesonger uten rens. Motor gikk varmt, men ikke så høyt at temp alarm gikk. Etter rens med systemrens sank temeraturen ca. 10 grader ned til 82 grader. I forbindelse med vinteropplag demonterte jeg alle kjølere osv. for inspeksjon. Alle vekslere var nesten helt rene. Dvs. det var noen rør hvor det var litt belegg igjen. Konklusjonen min etter dette var at å følge bruksanvisningen var mer enn godt nok. Det er etter mitt syn bedre å bruke systemrens enn å demontere. En demontering kan føre til at man skader deler, evt. gir ander problemer med utettheter ved montering etc. Bruk av systemrens i henhold til bruksanvisningen når tempen begynner å stige er etter mitt syn tilstrekkelig i de fleste tilfeller. 

Link to post
Hank skrev for 13 timer siden:

Det er delene i saltvannskretsen hvor vannet blir stående ved stilleligge som er mest utsatt for groe. Å bruke systemrens som beskrevet på flasken skulle derfor være godt nok i de fleste tilfeller. 

Groe er vel kanskje ikke de største problemene. Mer avsalting i f.eks. ladeluftkjøler som følge av at etter stans av motor stanser vannsirkulasjonen og temperaturen stiger i det stillestående sjøvannet til over den temperaturen der salting inntreffer da vannet tar opp mye varme som fortsatt er lagret i motoren. Og dette blir stående lenge å godgjøre seg. På Penta D-serien blir det stående vann i de nederste radene av ladeluftkjøler etter stopp av motor.

 

Det var iallefall mine observasjoner etter å ha tatt av endelokkene på ladeluftkjøleren før jeg gjennomførte renseprosessen ved å lage en lukket krets der vannet sirkulerte rundt med 40-45 grader rundt i dieselkjøler, oljekjøler, hovedkjøler og ladeluftkjøler og innom pumpe/obervasjonstanken (med varmer) gjennom et døgn. Den absolutt største effekten så man de 6 første timene og rørsatsen var gullende ren og alt saltbelegg vekk etter renseprosessen.

Link to post

"Standard pris" fra verksted inkl all jobb inn/ut med kjølere og manuell rens inkl pakninger er ca 23.000 kr for en D4/D6. (Har jeg hørt)

 

Hvis en flaske eller to med systemrens gjør tilnærmet samme jobb, så får vel det bli opp til enhver hva de mener er best kost/nytte....

Link to post

Jeg tok systemrens på  to stk TAMD41 motorer i fjor vår - både på salt- og ferskvannskjølingen.  Saltvannsiden ble tatt uten sirkulasjon:  Stengte kjølvannsinntak,  fylte systemrens-blanding direkte i filter, startet et øyeblikk -  og lot stå i 3 dager (uten sirkulasjon)     Ved behandling av ferskvannsiden, ble motorene varmkjørt til ca 60 grader hver dag i 4 dager før det ble tappet og spylt 5-6 ganger med rent vann.   Det skal nevnes at jeg hver vår åpner endelokkene i varmevekslerene, og rengjør for saltavleiringer - likevel kom der mye dritt ut og temperatur falt med ca 8gr.  Konklusjonen er at i mitt tilfelle fungerte bruk av systemrens  som beskrevet i bruksanvisningen  helt fint.   PS:  Laget blandingen litt sterkere enn beskrevet.

BONITA I

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...