Worry II Startet 28.Februar.2019 Del på Facebook Startet 28.Februar.2019 (redigert) Hei Skal kjøre på med dette i våres, så leser jeg det som står om rutinen: Saltvannskjøling "Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres." Hentet herfra: https://seatronic.no/systemrens?gclid=CjwKCAiAqt7jBRAcEiwAof2uK_TRrcQpSQM6YM7KqJYsjq4PKdzQCEmn0jI1uajrUBMNVQEArGd9oxoCo1kQAvD_BwE Hva mener de med dette ? Tørne til tom, ok.., men da må vel blandingen også måtte "Tørnes" inn ? Det å fylle på til det begynner å boble ut eksosen, hvor kunne jeg ha fyllt på uten å tørne på min 6LPA ? På høyeste punkt, ok, men det må jo fylles opp i kretsen med litt trykk, eller behøves ikke det ? Vil dette virke på samme måte som Plumbo ? Redigert 28.Februar.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Om du har sjøvannsfilter,så kan systemrens blandingen kjøres inn der,med inntaksventil stengt.Skru på lokket vent noken dager,start opp. Det funker faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 (redigert) Ikke sant, noe sånt.. tenkte helle på 3 x 10 liters bøtter med 10% blanding, mens tørning, eller kjapp start av motor til filteret er tomt, for så å sette på lokket på filteret. Må jo funke det ? Viktig å fjerne det som er igjen av sinkstavene først, ser jeg de skriver. Smal sak, men viktig ! Redigert 28.Februar.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Min erfaring er i) det holder ikke med to dager, og 2) væsken må sirkuleres enngang i blandt. Jeg har tidligere lagt ut bilder fra jeg selv gjorde dette. Lagde en sløyfe, hvor jeg startet motoren(e) noen få sekunder daglig i fire dager. Det blir litt gass/luft i kjølerne som du ikke får ut om at blir stillestående. Samtidig er det en viss kapasitet i vesken, og om lokal kapasitet blir brukt opp er det nok ingen ulempe å sirkulere litt. Jeg renser nå hvert 5. år. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Mars.2019 Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 Ja skal du ha godt utbytte av systemrens av sjøvannskretsen lag en sirkulerende krets. Kjør gjerne sirkulasjonen i begge retninger. Demontering og rens med nylonbørste av rørkjølerne er det sikreste men er jo litt mer jobb da. Les denne artikkelsen: Sitér dette innlegget Link to post
Alfa Selina Svart 1.Mars.2019 Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 https://baatplassen.no/i/topic/141849-mulig-å-rense-sjøvannskrets-direkte-gjennom-sjøvannsfilter/?do=findComment&comment=2029290 Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 1.Mars.2019 Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 (redigert) Mener å huske at Chiefengineer hadde en tråd her der han koblet på en sirkulasjonspumpe. Viktig å sørge for at væskenivået er så høyt at hele kjøleren blir renset. Redigert 1.Mars.2019 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Jeg har gjort dette noen ganger med svært godt resultat. Lager en krets med lensepumpe i ei murerbøtte, denne står på timer så den går en halvtime nå og da.. har stort sett latt det stå i 3-4 dager. Litt avhengig av motor, men jeg kobler det inn på eksosbendet og ut rett før impellerpumpa, da spyles skjell og annet som måtte ha begynt å gro ut igjen. Sikkert fornuftig som det ble skrevet over å kjøre det begge veier. Skyll godt igjennom med ferskvann etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Har gjort på samme måte, men koblet med kjølevanssløyfa gjennom vv tank og brukte denne til å holde blandingen varm når den sirkulerte, altså 230v elementet på, men med redusert temp på termostat. Mener jeg leste at det var mere effektivt med temperatur på blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Brukte det på en motor for et par uker siden. Fulgte bruksanvisningen på flaskene helt slavisk. Lot blandingen står i 48 timer og startet. Mye brunfarget kjølevann kom ut til å begynne med før det ble helt klart. Tror jeg satser på en slik økt hvert annet år for å forebygge. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Gullfisk skrev for 1 time siden: Har gjort på samme måte, men koblet med kjølevanssløyfa gjennom vv tank og brukte denne til å holde blandingen varm når den sirkulerte, altså 230v elementet på, men med redusert temp på termostat. Mener jeg leste at det var mere effektivt med temperatur på blandingen. Jo men du mener ferskvannskjøling om du tar det via vv bereder, Gullfisk ? Det går vel ikke saltvann her ? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Har gjort da på samme måte som rulle1med svert bra resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Gudrun skrev for 3 timer siden: Brukte det på en motor for et par uker siden. Fulgte bruksanvisningen på flaskene helt slavisk. Lot blandingen står i 48 timer og startet. Mye brunfarget kjølevann kom ut til å begynne med før det ble helt klart. Tror jeg satser på en slik økt hvert annet år for å forebygge. Jeg tenkte prøve den enkle bruksanvisningen som stå på flaska (innlegg 1), og som du skisserer her, Gudrun. Må bare på vannet først, så tar jeg dette før jeg bytter sinken. Skal prøve å få tatt et bilde av det som kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Worry II skrev for 1 time siden: Jo men du mener ferskvannskjøling om du tar det via vv bereder, Gullfisk ? Det går vel ikke saltvann her ? Den er i ferskvannskretsen til vanlig, men koblet den til i saltvannsløpet for å bruke den til å varme systemrens under prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Har brukt det i henhold til bruksanvising. Dette var på en Tamd30a som trolig var brukt i 15 sesonger uten rens. Motor gikk varmt, men ikke så høyt at temp alarm gikk. Etter rens med systemrens sank temeraturen ca. 10 grader ned til 82 grader. I forbindelse med vinteropplag demonterte jeg alle kjølere osv. for inspeksjon. Alle vekslere var nesten helt rene. Dvs. det var noen rør hvor det var litt belegg igjen. Konklusjonen min etter dette var at å følge bruksanvisningen var mer enn godt nok. Det er etter mitt syn bedre å bruke systemrens enn å demontere. En demontering kan føre til at man skader deler, evt. gir ander problemer med utettheter ved montering etc. Bruk av systemrens i henhold til bruksanvisningen når tempen begynner å stige er etter mitt syn tilstrekkelig i de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Hva heter denne systemrensen dere bruker ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Den heter systemrens.. Blander litt kraftigere enn anbefalt og varmt vann Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Nå er linken fra Seatronic, men mange som har den. https://seatronic.no/systemrens?gclid=CjwKCAiAqt7jBRAcEiwAof2uK_TRrcQpSQM6YM7KqJYsjq4PKdzQCEmn0jI1uajrUBMNVQEArGd9oxoCo1kQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Mars.2019 Del på Facebook Svart 14.Mars.2019 hanto1 skrev for 7 timer siden: Den heter systemrens.. Blander litt kraftigere enn anbefalt og varmt vann Takker Worry II hanto1 . Da skal jeg prøve den til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 14.Mars.2019 Del på Facebook Svart 14.Mars.2019 (redigert) Det er delene i saltvannskretsen hvor vannet blir stående ved stilleligge som er mest utsatt for groe. Å bruke systemrens som beskrevet på flasken skulle derfor være godt nok i de fleste tilfeller. Redigert 14.Mars.2019 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Hank skrev for 13 timer siden: Det er delene i saltvannskretsen hvor vannet blir stående ved stilleligge som er mest utsatt for groe. Å bruke systemrens som beskrevet på flasken skulle derfor være godt nok i de fleste tilfeller. Groe er vel kanskje ikke de største problemene. Mer avsalting i f.eks. ladeluftkjøler som følge av at etter stans av motor stanser vannsirkulasjonen og temperaturen stiger i det stillestående sjøvannet til over den temperaturen der salting inntreffer da vannet tar opp mye varme som fortsatt er lagret i motoren. Og dette blir stående lenge å godgjøre seg. På Penta D-serien blir det stående vann i de nederste radene av ladeluftkjøler etter stopp av motor. Det var iallefall mine observasjoner etter å ha tatt av endelokkene på ladeluftkjøleren før jeg gjennomførte renseprosessen ved å lage en lukket krets der vannet sirkulerte rundt med 40-45 grader rundt i dieselkjøler, oljekjøler, hovedkjøler og ladeluftkjøler og innom pumpe/obervasjonstanken (med varmer) gjennom et døgn. Den absolutt største effekten så man de 6 første timene og rørsatsen var gullende ren og alt saltbelegg vekk etter renseprosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 "Standard pris" fra verksted inkl all jobb inn/ut med kjølere og manuell rens inkl pakninger er ca 23.000 kr for en D4/D6. (Har jeg hørt) Hvis en flaske eller to med systemrens gjør tilnærmet samme jobb, så får vel det bli opp til enhver hva de mener er best kost/nytte.... Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Jeg tok systemrens på to stk TAMD41 motorer i fjor vår - både på salt- og ferskvannskjølingen. Saltvannsiden ble tatt uten sirkulasjon: Stengte kjølvannsinntak, fylte systemrens-blanding direkte i filter, startet et øyeblikk - og lot stå i 3 dager (uten sirkulasjon) Ved behandling av ferskvannsiden, ble motorene varmkjørt til ca 60 grader hver dag i 4 dager før det ble tappet og spylt 5-6 ganger med rent vann. Det skal nevnes at jeg hver vår åpner endelokkene i varmevekslerene, og rengjør for saltavleiringer - likevel kom der mye dritt ut og temperatur falt med ca 8gr. Konklusjonen er at i mitt tilfelle fungerte bruk av systemrens som beskrevet i bruksanvisningen helt fint. PS: Laget blandingen litt sterkere enn beskrevet. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Worry II Svart 15.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Bonita I skrev 42 minutter siden: PS: Laget blandingen litt sterkere enn beskrevet. Høres bra ut, men hvor mye bruker du, Bonita. 20% ? Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Er det noen her som har gjort dette på saltvannskretsen på en Volvo D3 190.? Hvordan gjorde dere dette da ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.