nordan family 27 Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Husk at væsken har begrenset evne og blir brukt opp (sirkuleres ikke, kan lokal væske i kjøleren bli bruk opp i sin evne til å fortsatt løse opp biologisk materiale). Den dannes gasser. Sirkuleres ikke vil en kjøler kunne ha gass mellom væske og problem, og således ikke løse opp tetningene. Selv brukte jeg å starte motoren en gang pr døgn i 4 døgn for å kunne i alle fall flytte på gassene og ha frisk væske på problemet. Gjør dette hvert 5. år. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Worry II skrev for 6 timer siden: Høres bra ut, men hvor mye bruker du, Bonita. 20% ? Husker ikke helt - men mener jeg økte med ca 30%. i forholdt til beskrivelsen Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Gabi Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 (redigert) Litt lesing om temaet fra gammel artikkel i Båtmagasinet bekrefter jo allerede da hvilken nytte slik rens har: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kjølerens Redigert 15.Mars.2019 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 (redigert) Har erfaringer med Termorens/Systemrens fra Skien, den er meget bra. (fra industrien) 10 vann ca 2 l Termorens efekten blir mye bedre hvis en sirkulerer og varmer opp til ca. 60 grader. Det er derfor systemrens er å foretrekke, virker best ved sirkulasjon og varmes opp til 50/60 grader. http://www.termorens.no/ Men les på produktet dere kjøper. laget denne og med Termorens væske 104 gikk det unna på 12 timer, med varme.. 'Et element fra en oppvaskmaskin og en tur i roteskuffen , 12V pumpe og termometer fra China en oljekanne. Vann inn oljekjøler laget en bypass sjøvannspumpa retur ut eksosmanifold, Blåste sjøvann kretsen tom, fylte på med ferdigblandet systemrens startet sirkulasjonspumpen til det kom tilbake i dunken. Ps. har deksel over varmeelementet. Redigert 16.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 (redigert) Da fikk jeg fyllt på 30 liter med 20% blanding. Fjernet først de gjenværende sinkstavene fra i fjor, så det kun er skrua som står i. Stengte inntakene og helte det i sjøvannsfilteret mens fetter startet motoren, for så å stoppe når siste bøtta var tom. Så det kom ut bak, så da er det rens i hele sløyfa, håper jeg. Lar det stå til lørdag midt på dagen. Spent på hvordan det som kommer ut ser ut. Jeg skal prøve å legge ut et bilde av resultatet her i tråden. Redigert 28.Mars.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Etter 48 timer med denne 20%-blandingen, startet jeg opp. Tok noen bilder, men ikke så lett å se. Det kom en del brunt vann ut sammen med skummet. Også en del små hvite partikler, mulig skjell fra potta ? En tynn oljefilm også. Etter 10 sekunder var vannet rent og rensen foretatt. Kommer nok til å gjøre dette hvert annet år. Det holdt med 6 liter til min 6LPA. 25 liter ferdig blandet gikk på før det kom ut bak. Systemrens er biologisk, så ikke det verste å slippe ut, men man bør så klart tenke seg om hvor og når gjør denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.