Jump to content

Farger på kalesjer og båtskrog - fordeler/ulemper?


Helge

Recommended Posts

Når det gjelder valget mellom "standard" hvite skrogsider og lyse kalesjer kontra fargede skrogsider og kalesjer i sterke/mørke farger er det vel kanskje veldig mye smak og behag som teller... og kanskje litt moter?

 

Om man ser bort fra hva den enkelte av oss nå for tiden synes ser mest lekkert ut kan man vel imidlertid også vurdere praktiske fordeler og ulemper? Jeg har selv erfart og også sett av andres båter, visse praktiske fordeler og ulemper med de ulike valgene:

 

Farget skrog dersom dette er f.eks. mørk blå eller mørk rød film som er lagt på skrogsiden: Blir lettere synlig stygg/matt ved slitasje fra fender etc og ikke minst ved skraper vises disse veldig mye tydeligere enn på en hvit båt om den hvite skrogfargen under skinner gjennom filmen. Et eksempel på en som fortviler over dette er det på Båtmagasinets forum i dag.

 

Mørk blå/grønn/rød kalesje: Her vises fugledritt og i særdeleshet store hvite måkeklatter mye tydeligere enn på de lyse kalesjene. Dette har jeg selv irritert meg over på båten min med grønn kalesje, mens fuglskitt ikke vises så tydelig på båten min med gråhvit kalesje.

 

Lys kalesje: Her vises jordslag/mugg tydeligere om man ikke passer på å unngå dette

 

Det hadde vært interessant å høre andre sine synspunkter på dette? ...andre fordeler og ulemper?

Link to post
Share on other sites

Satt på en kalesje på en lukket båt i fjor. Fargen er mørk og må si vi fikk en ny båt med en gang.

Den mørke fargen formelig suger til seg sollyset med en gang solen er i ferd med å bryte igjennom skydekket.

Tar ikke mange sekundene før varmen stiger under kalesjen, selv når det er kaldt i luften...

Link to post
Share on other sites

Satt på en kalesje på en lukket båt i fjor. Fargen er mørk og må si vi fikk en ny båt med en gang.

Den mørke fargen formelig suger til seg sollyset med en gang solen er i ferd med å bryte igjennom skydekket.

Tar ikke mange sekundene før varmen stiger under kalesjen, selv når det er kaldt i luften...

<{POST_SNAPBACK}>

Denne kan nok kanskje plusses på i hovedsak som en fordel(?), men jeg ser nå en viss ulempe med denne effekten også - når familien ligger i sin 20- til 25-foter og sover litt utpå en solrik morgen. Vi synes det blir mer enn varmt nok som det da gjør i vår båt med lys kalesje.
Link to post
Share on other sites

Vi merker lite til temperaturstigningen ute under kalesjen når vi sitter/ligger inne med døren igjen.

Men åpnes den opp..... Døren er forøvrig en tyngre alu sak med pakninger etc. Et eksempel er da det var 13 grader ute med lett regn, da regnbygen avtok og solen kikket såvidt igjennom (sporadisk)satt vi i tskjorte i skikkelig varme og koste oss, i motsetning til båten ved siden av som måtte kjøre varmeapparatet for å holde litt temperatur. Dette pågikk i nærmere en time før solen kom skikkelig igjennom.

Så for oss er det et pluss med mørk kalesje, men alt har jo sine fordeler og bakdeler.

Link to post
Share on other sites

OK - kanskje slik da: fordel på store båter og ulempe på mindre båter der kalesjen er over hele cockpiten (ink. styreposisjon og sofa/seng akter) ?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder valget mellom "standard" hvite skrogsider og lyse kalesjer kontra fargede skrogsider og kalesjer i sterke/mørke farger er det vel kanskje veldig mye smak og behag som teller... og kanskje litt moter?

<{POST_SNAPBACK}>

Tidligere gjaldt at hvit gelcoat var mest stabil i forhold til alle andre "farger" Verst var rød og mørk blå, disse falmet og måtte rubbes gjevnlig hvis man ønsket en blank og fin overflate. For alt jeg vet kan det her ha foregått en viss utvikling, hvis ikke står alle de som ferdes i mørkeblå og sorte nye skrog overfor store problemer om få år. Disse mørke båtene måtte fortere om-lakkeres.

 

Kalesje: Kanskje ville jeg valgt en "off-white farge". Den falmer ikke så fort som kraftigere farger (tror jeg). Jeg synes ikke om kalesjer som "tar solvarmen" slik at det blir hett på innsiden. Selv en hvit eller off-white tar varme fra sola. Er det kalt ute, foretrekker jeg heller å starte varmeren inne. Men OK - jeg har bare en form for kalesje til cockpit'en til seilbåten. Salongen er nedenunder og relativt godt isolert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

En mørk kalesje har i alle fall mye lengre levetid her på vestlandet, hovedsaklig fordi den tørker opp mye raskere enn en lys.

 

Når det gjelder fargede skrog så er jeg skeptisk: klutene ble jeg helt blå da jeg bonte min nyerhvervede Falcon i fjor sommer. Tipper den fargen blir ganske blass etterhvert. Men det er sikkert forskjell på gjennomfarget (fins det?) og ikke.

Link to post
Share on other sites

En mørk kalesje har i alle fall mye lengre levetid her på vestlandet, hovedsaklig fordi den tørker opp mye raskere enn en lys.

 

Når det gjelder fargede skrog så er jeg skeptisk: klutene ble jeg helt blå da jeg bonte min nyerhvervede Falcon i fjor sommer. Tipper den fargen blir ganske blass etterhvert. Men det er sikkert forskjell på gjennomfarget (fins det?) og ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel slik at alle plastskrog skal poleres skikkelig gjerne både vår og høst for å ikke tape glansen, ikke særlig med arbeid det vel :lol::lol::lol::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at alle plastskrog skal poleres skikkelig gjerne både vår og høst for å ikke tape glansen, ikke særlig med arbeid det vel :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, ka farsken, det er fort gjort det. To polermaskiner, en i hver hånd, så er det gjort på et blunk!!

:lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe ny kalesje av lang type med vinduer rund baut, men er ikke sikker på om jeg skal ha den i mørk blå eller offwhite.

Offwhite er lyst og trivelig, men blir fort "møkkete" og kan gjøre at det blir for lyst inne i solskinn.

Mørk blå er penere til båten og virker varmere i kaldt vær, men også varmere i varmt vær.

Smaken er som bak.......

Men problemet er når smaken ikke er krystallklar :cryin:

Hva skal jeg gjøre :confused:

Link to post
Share on other sites

Vi skiftet fra brun til offwhite kalesje for 3 år siden. Fordel: Det ble mere lys i båten. Bakdel: Dritten vises bedre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er mulig du erfarte det slik, men jeg ser ikke helt hvordan? Hva slags dritt er det snakk om? Er det støv eller mugg?

 

Jeg har selv en båt med "mørk" kalesje (grønn) og en med gråhvit. Fugledritt generelt og særlig måkedritt som jeg anser som det største problemet på mine båter vises DESIDERT best på den grønne kalesjen og det må skrubbes bort slik det trekker inn mellom fibrene - skylling holder ikke. Den gråhvite kalesjen blir seende rimelig grei ut etter skylling inntil man senere tar seg tid til å vaske av skikkelig.

 

Det eneste jeg erfarer som et større problem på den gråhvite kalesjen er at det vises mye bedre om man får muggflekker. Høsten 2004 var veeeldig våt i Midt-Norge og jeg fikk litt jordslag som prikker på innsiden/undersiden av kalesjen. I vår fjernet jeg dette enkelt med et middel kjøpt på VVS-forretning (beregnet både for kalesjer og baderomfliser). Jeg fikk beskjed om å skylle kalesjen veldig godt etter behandlingen hvilket jeg gjorde. Kalesjen er i nå helt flekkfri - ser veldig bra ut og sømmer etc ser ut til å ha berget helt fint nå 5 måneder senere. Det som etter drøyt 4 år er i dårligst tilstand på min kalesje er faktisk borrelåsene.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at alle plastskrog skal poleres skikkelig gjerne både vår og høst for å ikke tape glansen, ikke særlig med arbeid det vel :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, den får voks både vår og høst. Det var ikke det som var bekymringen, men at kluten ble blå under voksing da det kun var et par dager siden jeg hadde kuttet bort krympeplasten fra fabrikken (mao. flett ny båt). Er derfor "litt" skeptisk til holdbarheten på blåfargen - har aldri sett at kluten blir hvit når jeg polerer hvit gelcoat!

 

(Og nei, jeg biter ikke på insinuasjonen om at det er mindre arbeid med trebåt :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Joda, den får voks både vår og høst. Det var ikke det som var bekymringen, men at kluten ble blå under voksing da det kun var et par dager siden jeg hadde kuttet bort krympeplasten fra fabrikken (mao. flett ny båt). Er derfor "litt" skeptisk til holdbarheten på blåfargen - har aldri sett at kluten blir hvit når jeg polerer hvit gelcoat!

 

(Og nei, jeg biter ikke på insinuasjonen om at det er mindre arbeid med trebåt  :smiley: )

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan kunne du tro at det var moin insinasjon :lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En irriterende ting med farget skrog er at gnissing fra fortøyningstau slipervekk fargen.  Ikke pent.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke bare det, men på varmere dager blir mørke skrog varmet opp mer, som igjen medfører varmere maskinrom, hvilket kan bety mindre effekt fra maskinene .... hvis en ikke har tilfredstillende lufting.... Ikke stort problem i Norge, men i Middelhavet så merkes det på sommeren ... Som resultat av dette så gir leverandørene nå ut fartsområde ved definerte atmosfæriske forhold....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det var en som jobber en del med glassfiber som sa til meg en gang, at jeg måtte ikke kjøpe båt med farget skrog.

Dette fordi når skroget er blankt og fint og sola ligger å speiler seg i vannet på fine sommerdager, så kommer temperaturen på skroget opp i temperaturer som svekker glassfiberen på sikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...