Jump to content

Støpe igjen vinduer

Landegode 68

Recommended Posts

Jeg har gjort det samme med en rute jeg ikke fikk glass til. Skrudde fast en glattplate på innsiden og brukte som forskaling. La på gelcoat og støpte meg etterhvert ut til det flusha med skroget, sparklet og rullet over med topcoat. Ideelt sett er kanskje å støpe fra innsiden av båten så utsiden blir perfekt, men da tror jeg man har emfysem og kols når jobben er ferdig om man ikke har tilgang på profesjonelt friskluft system. Resultatet mitt ble så som så. Hadde nok heller brukt tid på å utbedre rutelekkasje idag enn å gjøre det på nytt.

Jeg har planer om å støpe igjen to av vinduene i overbygget på vår Viksund, men det blir neppe i år. En ting er sliping, støping osv., en annen ting er at det drar med seg innvendig omtrekking, samt antagelig en mengde støv man aldri blir kvitt...

Min løslige plan så langt er vel å fjerne vinduet og maskere grundig fra innsiden, og gjøre hele jobben fra utsiden. Tenker å støpe ca 7-10cm ut fra hullet. Ved å lime på ei plate av papp, plast e.l. på innsiden (før maskering) får man et underlag å støpe mot. Først et lag med duk, la det herde, så resten vått-i-vått. Lurt å stoppe før man er helt på høyde med gammelt laminat, og bygge opp resten med gelcoat/topcoat, slik at man ikke sliper gjennom på siste finnish. Fem lag med 600g matte bør duge til dette tenker jeg. 

Avhengig av videre plan på innsiden men hva med å skru et pent lakket eller polstret panel på innsiden før støping på utsiden. Da blir støvet kunn på utsiden , forskaling er på plass og jobben er ferdig på innsiden før støping. Ellers mer enn godt nokk å gjøre dette bare fra utsiden. Jeg villa sparklet overgangen så ikke det renner polyester inn.

Eller..............

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 6 timer siden:

Avhengig av videre plan på innsiden men hva med å skru et pent lakket eller polstret panel på innsiden før støping på utsiden. Da blir støvet kunn på utsiden , forskaling er på plass og jobben er ferdig på innsiden før støping. Ellers mer enn godt nokk å gjøre dette bare fra utsiden. Jeg villa sparklet overgangen så ikke det renner polyester inn.

Genialt forslag! Du er et oppkomme Knude :thumbsup: Men jeg vil allikevel tilføre et tips. Jeg ville lagt plast mellom den panelplata og støpen. Hvis ikke blir det en utfordring å fjerne den plata ved senere omtrekking innvendig.

Redigert av Komodo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...