Jump to content

Montere Solcellepanel på dekk.

Dr.blind

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 42 AC, jeg har et fleksibelt 100W solcellepanel på lukegarasjen fra før, har lyst til og utvide me to 100W paneler med ramme,  på hver side av lukegarasjen. 

Tenkte å lage utsparring i rammen så det blir liggende over tauene.

Lurer jeg på om jeg bør skru eller lime, eller begge deler for og feste det på dekket, som er antiskli. 

Så lurer jeg på om jeg bør gå for et feste som kan tiltes for å få best mulig vinkel ved behov.

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1178&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=39

Tenker å paralell koble dem slik at selv om et får skygge vil jeg få effekt av det som evt ikke har skygge.

Takk for alle bidrag.

IMG_7142.jpeg

8 hours ago, Dr.blind said:

Fleksibel panelene ligger jo flatt nedpå et underlag?

Mmmm, og det kan bli varmt under der (under paneler generelt). Har vært tilfeller av brann med de fleksible. Søk på forumet. Var også i samme tråden jeg leste en link til en side med varmeberegninger, og annen info. :smiley:

Barbaria skrev for 2 timer siden:

Blir det ikke mye skygge under der?

Dessuten fort gjort å falle eller tråkke på panelene etter mitt skjønn. Du har jo pulpit akter du kan feste de på, da er det ute av veien samtidig mindre skygge.

Om jeg skulle satt fast noe på dekket så hadde jeg vurdert å bruke sikaflex og ikke bore hull. 

Jeg hadde på lukegarasjen sist år, det fikk jeg veldig god effekt av, og det var mindre problem med skygge en forventet. Tanken med og ha et på hver side er jo at det som regel er sol på en av sidene, tenker på dette når jeg legge til båten. for å få best mulig sol på dekk. 

Er ikke ofte jeg går rett forran sprayhood der, og har tilgode og falle på båten ennå, bank i bordet! 

Får ikke festet 2 100W paneler på pushpit bak, det kommer også i konflikt med akterstaget og grill som er festet bak på der.

På sikt vil jeg kanskje få et fuglestativ også kalt Targa bøyle, men dette er utenfor budsjett på ei stund, men da ville det jo panelene havnet oppå den.....

Det spørs hvor stor bølgen er :worry:. Om jeg forstod deg rett skulle du nå montere glasspaneler med ramme, altså ikke flex? Derfor nevnte jeg at det å tråkke på de kan bli en utfordring om de ligger der du tenker. Om du rengjør skikkelig og du har litt flate som skal limes så tror jeg at sika vil holde bra. Skal du jorda rundt ville jeg kanskje funnet på noe annet.

• 3 måneder senere...
Guest Avmønstret#
Barbaria skrev 2 minutter siden:

Var innom Seasea på Rud i dag. Glad jeg har en liten times kjøring dit ellers hadde jeg blitt fattig. Veldig bra butikk :-) 

Barbaria skrev On 26.6.2019 at 6.19:

Supert, takk!

Hvor fikk du brukt denne? https://www.ebay.com/itm/153241816237

Du har vel samme rekkestøtter som meg hvor du ikke får denne på noe sted.

Det skulle ikke med her egentlig.

Det stemmer, jeg må bruke delbart.

Men jeg tenker muligens og lage noen understøtter for og stive av litt mer , er litt svai i 2meter rekke rør, men er egentlig ikke nødvendig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...