Jump to content

Sende GPS signaler fra AIS til VHF via nmea 0183.

Ben Sin

Recommended Posts

Skumma litt i manualen til ais650, og syns det så ut som at den ikke sender ut gps-data på nmea 0183.. Fikk selv bytta en Garmin tranciever nettop pga dette, men der sto det tydelig i manualen at den ikke gjorde det. Endte opp med en Amec som sender ut data fra den interne gps-mottakeren. Den har visstnok også mulighet til å konvertere fra nmea2000 inn og videre til nmea 0183 dersom man ikke ønsker egen gps-antenne. 

Det stemmer ikke. AIS650 kan sende både på NMEA0183 og NMEA2000. Jeg bruker NMEA013 fra min AIS650 til min gamle Interphase 11" kartplotter, da det er det plotteren forstår. I tillegg til AIS posisjon bruker jeg også GPS-signalene fra AISen på plotteren da AIS'en sin GPS er bedre enn den til plotteren.

nmea_connections.gif.c22014de9aaf79acc5a602335e582c99.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som smirre sier, den kan dele hvis man huker av for det.

Fra manualen side 61:

GPS data for external devices
The GPS receiver supplied with the AIS650 unit is intended to provide GPS data to the AIS unit only.
To prevent potential GPS data conflicts and/or performance issues, the GPS receiver supplied with the
AIS650 unit should NOT be used to provide GPS data to multifunction displays or any other external device.
The ability to configure the ProAIS2 software to output GPS data from the AIS unit on its NMEA0183
connection is intended for diagnostic purposes only.

Ikke første gang seatronic tar feil på dette punktet.

Men du trenger da ikke ny VHF, holder med en GPS som sender nmea0183, evt. fra kartplotter?

• 3 uker senere...
Ben Sin skrev 14 minutter siden:

Her er den: https://seatronic.no/raymarine-seatalkng-til-nmea-0183-kabel

Seilbåttt sin link viser som du sier STNG til ST1

Det var noe annet ja. Jeg mangler og signal til vhf etter jeg plukket ut gamle kartplotter. Har brukt mye penger.. så får lete under madrassen for å se om det er noe mere..???

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...