Ben Sin Startet 1.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2019 Hei. Skal sende gps posisjon fra Raymarine AIS650 til Mtech MT500 VHF. Dette må gjøres via NMEA0183, da Mtech ikke leser annet. Sikre kilder sier det skal funke, men jeg sliter. Bruker TX + - lav baud fra AIS, og RX + - på VHF. Hva har jeg oversett? Mvh Ben Sin. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 AIS krever vel høy baud rate ex 38400. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 Njaa, mulig. Men VHF tar ikke imot høy baud så vidt jeg vet. Men har prøvd det også uten bedre resultat. Mener jeg fiklet med noe jordingsgreier på forrige båten. Sitér dette innlegget Link to post
Della Svart 1.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 Skumma litt i manualen til ais650, og syns det så ut som at den ikke sender ut gps-data på nmea 0183.. Fikk selv bytta en Garmin tranciever nettop pga dette, men der sto det tydelig i manualen at den ikke gjorde det. Endte opp med en Amec som sender ut data fra den interne gps-mottakeren. Den har visstnok også mulighet til å konvertere fra nmea2000 inn og videre til nmea 0183 dersom man ikke ønsker egen gps-antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Della Svart 1.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 Og etter å ha titta litt til i manualen så kan den sende ut gps-data på nmea0183 kun hvis den får gps-data inn på nmea0183. Kan altså ikke dele gps-signal fra medfølgende gps-antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 Det stemmer ikke. AIS650 kan sende både på NMEA0183 og NMEA2000. Jeg bruker NMEA013 fra min AIS650 til min gamle Interphase 11" kartplotter, da det er det plotteren forstår. I tillegg til AIS posisjon bruker jeg også GPS-signalene fra AISen på plotteren da AIS'en sin GPS er bedre enn den til plotteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Della Svart 1.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 Lars H, du har sikkert rett, men på side 51 i manualen står det da at medfølgende gps kun gir gps-data til AIS. https://raymarine.app.box.com/s/242vocez1u8azefk5oqf Kan det tenkes at Interphasen deler gps-data videre til VHF? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Det kunne den sikkert gjort om jeg hadde hatt en VHF som skulle ha GPS-sgnaler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ben Sin Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Seatronic sier den kan. Derfor trenger jeg tips om hva som kan være grunnen til at jeg ikke får det til. Alternativet er en ny VHF, men bruker gjerne pengene på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
smirre Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Har du huket av i innstillinger av på AIS for sende (dele) signaler ? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Nei, det kan jeg ikke huske. Er det et alternativ under programmering? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Dobbelsjekk kabling. Iflg manualene så skal rosa(Tx-) ut fra AIS650, til rød(Rx-) på VHF. Fiolett(Tx+) ut fra AIS, til brun(Rx+) på VHF Sjekk at du faktisk har kontakt fra plugg til plugg om ikke det virker, før du skrur deg vekk i innstillinger. http://busse-yachtshop.de/pdf/mtech-mt-500 engl.pdf side 13 https://www.cleancss.com/user-manuals/PJ5/-AIS650 side 21 Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Betryggende at du har samme fasit som meg. Har ohmet fra plugg, og har kontakt. Hmmmmmm.... Sitér dette innlegget Link to post
Della Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Som smirre sier, den kan dele hvis man huker av for det. Fra manualen side 61: GPS data for external devices The GPS receiver supplied with the AIS650 unit is intended to provide GPS data to the AIS unit only. To prevent potential GPS data conflicts and/or performance issues, the GPS receiver supplied with the AIS650 unit should NOT be used to provide GPS data to multifunction displays or any other external device. The ability to configure the ProAIS2 software to output GPS data from the AIS unit on its NMEA0183 connection is intended for diagnostic purposes only. Ikke første gang seatronic tar feil på dette punktet. Men du trenger da ikke ny VHF, holder med en GPS som sender nmea0183, evt. fra kartplotter? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Nei, jeg trenger ikke ny VHF, men det er eneste enhet igjen med NMEA0183 ombord. Plotter er ny Raymarine Axiom uten nmea 0183 Og jeg er ikke sååååå glad i det grensesnittet. Takk for tips! Ser ut som om du fant svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 17.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Løsning ble en Seatalkng-nmea0183 konverter fra Raymarine. VHF får nå signaler fra plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Ben Sin skrev 27 minutter siden: Løsning ble en Seatalkng-nmea0183 konverter fra Raymarine. VHF får nå signaler fra plotter. Har du link på den? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Seilbåttt Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Sitat Har du link på den? https://ctmarine.no/produkt/kartplotter-og-multiskjermer/raymarine/nettverk/seatalkng-1/st1-til-stng-adaptor-kit-1xr52131-2xa06031-2xa06032-1xa22164-1xa06049-1xa06039 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Trodde denne gikk fra seatalkng til nmea 2000, leverer den også ut nmea 0183 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ben Sin Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Her er den: https://seatronic.no/raymarine-seatalkng-til-nmea-0183-kabel Seilbåttt sin link viser som du sier STNG til ST1 Redigert 18.Mars.2019 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Ben Sin skrev 14 minutter siden: Her er den: https://seatronic.no/raymarine-seatalkng-til-nmea-0183-kabel Seilbåttt sin link viser som du sier STNG til ST1 Det var noe annet ja. Jeg mangler og signal til vhf etter jeg plukket ut gamle kartplotter. Har brukt mye penger.. så får lete under madrassen for å se om det er noe mere..??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.