Jump to content

stoppe ford fsd 2,5d

shaldor

Recommended Posts

shaldor skrev On 1.3.2019 at 23.28:

Snart klar for å prøve å starte har fått denne motoren uten ledningsnett.

Er den slik at den må ha strøm på stoppsolenoiden for å gå kan start bli litt vanskelig uten det originale ledningenettet med tilbehør. Stoppsolenoiden må da ha strøm også mens startmotoren går. En vanlig nøkkel har ikke det. Enkleste er å lage til egen startknapp utenom nøkkel. Altså nøkkel slås på i kjøreposisjon  og starter betjenes med trykknapp. En vanlig nøkkel som dreies videre til start gir ikke strøm til stopperen og dermed ikke start heller. Håper dette er begripelig:smiley:

Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden:

Dei eg har vert borti er motsatt.   Solenoid må ha strøm for å stoppe. 

FSD'en må ha strøm for å gå/starte. Bilmotor dette. Båtmotorer pleier å være motsatt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 30 minutter siden:

Min gjør i alle fall det.

Ok , men fulgte kabler og panel med når du monterte din?  Trådstarter har bare motoren og skal koble det elektriske selv. Da må man være obs med en slik stopper. Den har vel bare en + tilkobling og den skal være aktiv mens motoren går og når starter er i bruk. Det tilsier at stoppen danner en parallellkobling til starter allerede når nøkkel står i kjøreposisjon. Ergo må dette adskilles med egen startknapp til starter eller en diode som hindrer starter og slå inn når nøkkel slippes etter start.                       Var en her på forumet som trøblet med dette på en mitshubitshi hvor dioden var brent og stopperen fikk ikke strøm når nøkkel ble dreid til start. Dermed heller ikke start på motor. Skulle tegnet dette opp, men har bare tlf nå.

Skjønner ikke problemet helt. Uten panel er det jo bare å kople en plussledning til solenoiden før start, og nappe den av for å stoppe. Jeg har marinisert to av disse, og det er ikke noe hokus pokus. 

De fleste tenningslåser holder plussen ved start, de du nevner må være unntaket. Jeg har koplet alt selv hos meg. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Denne trenger ikke gløding eller kaldstart. Har en sånn flammeplugg i innsuget til bruk under 15 minus, men det har lite for seg i båt. Jeg har bare koplet ut min. Har ikke lyst på noe leirbål oppunder dekksluka. 

index skrev 57 minutter siden:

Skjønner ikke problemet helt. Uten panel er det jo bare å kople en plussledning til solenoiden før start, og nappe den av for å stoppe. 

Ja, den er jeg med på, men nå tenkte jeg når dette en gang skal ferdigstilles i båten.

index skrev 1 time siden:

De fleste tenningslåser holder plussen ved start, de du nevner må være unntaket. Jeg har koplet alt selv hos meg. 

Min gjør det ikke, men vanlig eller ikke betyr ikke så mye. Poenget mitt var at får han tak i slik du har er problemet løst :thumbsup:. Kjøper han og kobler en tilsvarende jeg har kan han kinne til han blir grønn  Da er det startknapp eller diode som må til og da kan dette være greit og vite før innkjøp av nøkkel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...