shaldor Startet 1.Mars.2019 Del på Facebook Startet 1.Mars.2019 Snart klar for å prøve å starte Ford fsd motoren som eg har planlagt i båten min, men lurer litt på korleis eg stoppar motoren etterpå, kan jo berre stoppe tilførsel av diesel manuelt men reknar med det er ein litt bedre måte, har fått denne motoren uten ledningsnett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Den har jo stoppsolenoid, som er avhengig av strøm for at motoren skal gå. Bryt strømmen til solenoiden, så stopper den! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 shaldor skrev On 1.3.2019 at 23.28: Snart klar for å prøve å starte har fått denne motoren uten ledningsnett. Er den slik at den må ha strøm på stoppsolenoiden for å gå kan start bli litt vanskelig uten det originale ledningenettet med tilbehør. Stoppsolenoiden må da ha strøm også mens startmotoren går. En vanlig nøkkel har ikke det. Enkleste er å lage til egen startknapp utenom nøkkel. Altså nøkkel slås på i kjøreposisjon og starter betjenes med trykknapp. En vanlig nøkkel som dreies videre til start gir ikke strøm til stopperen og dermed ikke start heller. Håper dette er begripelig Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 index skrev On 2.3.2019 at 7.46: Den har jo stoppsolenoid, som er avhengig av strøm for at motoren skal gå. Bryt strømmen til solenoiden, så stopper den! Dei eg har vert borti er motsatt. Solenoid må ha strøm for å stoppe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Forekommer begge varianter. Utfra hvilken filosofi som legges til grunn fra produsentens side. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Dei eg har vert borti er motsatt. Solenoid må ha strøm for å stoppe. FSD'en må ha strøm for å gå/starte. Bilmotor dette. Båtmotorer pleier å være motsatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 hegra skrev for 6 timer siden: En vanlig nøkkel som dreies videre til start gir ikke strøm til stopperen og dermed ikke start heller. Håper dette er begripelig Min gjør i alle fall det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 index skrev 30 minutter siden: Min gjør i alle fall det. Ok , men fulgte kabler og panel med når du monterte din? Trådstarter har bare motoren og skal koble det elektriske selv. Da må man være obs med en slik stopper. Den har vel bare en + tilkobling og den skal være aktiv mens motoren går og når starter er i bruk. Det tilsier at stoppen danner en parallellkobling til starter allerede når nøkkel står i kjøreposisjon. Ergo må dette adskilles med egen startknapp til starter eller en diode som hindrer starter og slå inn når nøkkel slippes etter start. Var en her på forumet som trøblet med dette på en mitshubitshi hvor dioden var brent og stopperen fikk ikke strøm når nøkkel ble dreid til start. Dermed heller ikke start på motor. Skulle tegnet dette opp, men har bare tlf nå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 (redigert) Skjønner ikke problemet helt. Uten panel er det jo bare å kople en plussledning til solenoiden før start, og nappe den av for å stoppe. Jeg har marinisert to av disse, og det er ikke noe hokus pokus. De fleste tenningslåser holder plussen ved start, de du nevner må være unntaket. Jeg har koplet alt selv hos meg. Redigert 3.Mars.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Trenger vel ikke noe tenningslås. Slik som index skriver, pluss til solenoid. Startknott for å engasjere starter, eller bare holde ledningen med styrestrømmen ned på plusspolen. Kjenner ikke denne motoren. GM'en min ville også like å ha kaldstart og gløding innkoblet for start. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Denne trenger ikke gløding eller kaldstart. Har en sånn flammeplugg i innsuget til bruk under 15 minus, men det har lite for seg i båt. Jeg har bare koplet ut min. Har ikke lyst på noe leirbål oppunder dekksluka. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 index skrev 57 minutter siden: Skjønner ikke problemet helt. Uten panel er det jo bare å kople en plussledning til solenoiden før start, og nappe den av for å stoppe. Ja, den er jeg med på, men nå tenkte jeg når dette en gang skal ferdigstilles i båten. index skrev 1 time siden: De fleste tenningslåser holder plussen ved start, de du nevner må være unntaket. Jeg har koplet alt selv hos meg. Min gjør det ikke, men vanlig eller ikke betyr ikke så mye. Poenget mitt var at får han tak i slik du har er problemet løst . Kjøper han og kobler en tilsvarende jeg har kan han kinne til han blir grønn Da er det startknapp eller diode som må til og da kan dette være greit og vite før innkjøp av nøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Jo jo. Men en kjapp runde med mulitimeteret vil avsløre om dette er et problem eller ikke. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shaldor Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Takk for gode svar?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.