Senileace Startet 2.Mars.2019 Del på Facebook Startet 2.Mars.2019 I og med at erfaringsdatabasen ikke ser ut til å være på nett ennå spør jeg her. Noen erfaringer med Tresfjord Nova? All informasjon er god informasjon :) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Ikke hatt en selv, men min eks stefar hadde en, tror den var 86 modell med 158hk penta. båten virker solid bygget, og skal ikkekunne synke grunnet innstøpteoppdriftselementer. Tror den hadde en maks fart på ca 16-17 knop, og marsj på ca 12-13. stor akterkabin med bad toalett ved siden av denne. Minus med båten slik jeg ser det slik det er mad de fleste ac båtene at det blir klatring inn og ut, noe som gjør det mindre lettvindt når du skal fortøye alene og det er litt vind. Høyreist og oversiktelig førerposisjon med to enkle stoler. Stor kjøleboks under sittebenk i midtkabin, liten L-sofa i midtkabin og en C-sittegruppe i forkabin. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 (redigert) Hadde selv Tresfjord Nova 31 1985-modell fra 2005 til 2014 ov var veldig fornøyd. Skal prøve å si litt her: Legger ut kopi av min gamle annonse fra 2014 her. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=50977005 Fikk datteren min til å lage en youtubesnutt samtidig. Tresfjorden har mange gode sider. Den er nokså nøyaktig 31 fot i skroget så det er ikke noen jukseføtter. Kunne med fordel vært noen centimeter bredere, men bredden var valgt for optimal drivstofføkonomi i deplasementsfart. Båten har en litt spesiell historie som (fritt etter hukommelsen er slik). Norges fremste båtkonstruktør, siv.ing Eivind Amble ble engasjert for å designe den optimale familie- og turbåten, tidlig på 80-tallet. Han fikk med seg flere diplomstudenter fra NTH og resultatet ble Tresfjord 31 Nova. Den skulle innfri en rekke krav, blant annet skulle den være synkefri. Det ble testet, dokumentert og oppnådd ved at det er bygget inn tilstrekkelig med flytemiddel (isopor) i en rekke av båtens hulrom. Det går litt utover innvendig plass fordi man da samtidig gir avkall på visse hulrom som ellers kunne blitt brukt til skapplass osv. Motor på disse var i hovedsak Volvo TAMD 40 (165 hk) eller BMW D190 på 165 hk. Begge to rekkeseksere på 3,6 liter. Etter dagens standard er dette i minste laget. Jeg fikk byttet motor på min til VP D6-310 på 310 hk. Det var egentlig i overkant. Jeg tok meg da bryet i forkant å sjekke med konstruktøren Eivind Amble og han ga klarsignal til at det var styrke nok i skrog og ror. Båten er solid konstruert og sammenskrudd med mange smarte løsninger. Naturlig nok vil en "originalutgave" være ganske utdatert i dag hvis det ikke er satt inn mye nytt elektrisk og mekanisk. Min båt var igjennom en større oppgradering i 04/05 med blant annet hellakkering til blått skrog og hvitt overbygg, samt komplett oppussing av treverk. Så fortsatte jeg gjennom 8-9 år med mye oppgradering slik at den var en komplett turbåt med absolutt alt av fasiliteter. Av viktige ting vil jeg fremheve akterthruster. Disse gamle "kjølbåtene" er vonde å manøvrere uten sidepropell i begge ender. Ellers fikk jeg også byttet hele kalesjeløsningen med nokså mye ekstra høyde. Det gir en mye bedre sitteplass oppå dekket over akterkabinen. Ellers byttet jeg hele det elektriske anlegget og utvidet landstrøm samt stor inverter osv + tusen andre ting. Av ulemper finner du samme som øvrige akterkabinbåter fra 80-tallet, dvs litt mer tungvindt ombordstigning. I tillegg kan nevnes at Tresfjorden har såpass mye kjøl at den kan begynne å ri litt i høy hastighet. Min gjorde ca 23 på topp og det var i overkant av komfortabelt. D6-motoren var en fantastisk glede og gikk som en drøm. Alt i alt synes jeg Tresfjorden var en super turbåt for sin størrelse og klasse. Vi var mange år på langtur med 2 voksne og 3 barn/ungdommer. Det gikk helt flott. Lykke til med eventuelt kjøp. Lurer du på mer så ta gjerne kontakt via IM så kan vi ta en prat på tlf. Nå skal det jo sies at mange av disse båtene nå begynner å bli gamle, så tilstanden kan være høyst forskjellig. Redigert 3.Mars.2019 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senileace Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Takk for info Espen og HansH. Kjempemessig. Sendt deg en IM HansH. Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.