Jump to content

Seil/tidsplan for Shetland/Orkn- Færøyene Juli 19, urealistisk?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Samles i båten fredag 28 juni, går til Strømstad enten da eller tidlig lørdag (bunkring av diesel, vann, handle mat), avgang med kurs mot Orknøyene/Shetland søndag 30 juni. 
3 dagers seilas hvis vinden osv står oss bi og vi ikke må inn til norskekysten av en eller annen grunn. 

Ankomst Leirwick eller Kirkwall ca ons....torsdag 4 juli. 
Avgang mot Færøyene mandag 8 juli
Ankomst Færøyene ca onsdag 10 juni
Avgang Færøyene mandag 15 juni
Ankomst Kirkwall eller Leirwick ca Onsdag 17 juli
Avgang mot Norge mandag 22 juli

Ankomst vestlandet tirsdag kveld 23 juli, alternativt østfold ett døgn senere, alternativt gå via Sørlandet og suge til seg sol, sandstrender og varme ei lita uke før en skjærer over Oslofjorden? Gjort på sånn ca en veldig lang dag, kort døgn.

Seks dager “slakk” kan virke mye, men jeg tror ikke det er det egentlig. Litt venting pga vær, eller noe som skjer. Og om vi ønsker å ta en dag ekstra ett sted eller to, eller besøke ett sted så kan vi gjøre det. Og ikke minst åpner det for et par late dager på Sørlandet hvor vi kan sitte på pøbb i Arendal, Mandal, Lyngør, Risør og skryte over de fantastiske seilasene vi har gjennomført ;-)

Dere som har seilt enkelte av stedene før, er planen realistisk? Husk, vi har 6 dager som kan "puttes inn" hvis vi ønsker eller må. ;

Tidsplanen er meget realistisk. :-) Jeg ville ha satset på Orknøyene med kanskje en kort stopp på Fair Isle, om været er bra. På øya som ligger ca midt mellom Shetland og Orknøyene bor det 60 mennesker og 6.000 sauer. Interessant sted å besøke. Den beste havna ligger NE på øya, og er ei god havn om det blåser SW.

Seil via Shetland på hjemturen. Du får ikke kjøpe tax-free varer på Orknøyene eller Færøyene, men det får du i Lerwick.

Guest Avmønstret#
arkmarin skrev 11 minutter siden:

Tidsplanen er meget realistisk. :-) 

Takk :-)

Jeg ville ha satset på Orknøyene med kanskje en kort stopp på Fair Isle, om været er bra. På øya som ligger ca midt mellom Shetland og Orknøyene bor det 60 mennesker og 6.000 sauer. Interessant sted å besøke. Den beste havna ligger NE på øya, og er ei god havn om det blåser SW.

Planen er både Orknøyene og Shetland, da hhv på tur og retur, men om vi tar det ene eller andre først tenkte vi å ta mer etter hva vinden og været sier. Og Fair Isle er en at de tingene jeg gjerne vil ta med og som vil spise tid av "slakken", hvis ikke dårlig vær tar den tiden... 

Seil via Shetland på hjemturen. Du får ikke kjøpe tax-free varer på Orknøyene eller Færøyene, men det får du i Lerwick.

Det er et veldig godt poeng som jeg ikke visste om. Tipper det er viktig for resten av mannskapet også ;-). Da kan det tenkes planen blir Orknøyne- Fair Isle- Færøyene- Shetland- Norge. 

Hulda skrev 6 minutter siden:

I gamledager kjøpte vi taxfri på Sumborough Head. 

Jeg ville myyye heller fylt vann og diesel på Utgårdskilen enn Strömstad. Vannet i Strömstad er som å drikke av Frognerbadet, dieselen er skitdyr og har lugubert rykte. 

Vann kan jeg fylle på brygga der jeg ligger, de har normalt diesel på Grimsøy 300 meter unna, men de to siste gangene har ikke automatbetalinga fungert... mao ingen diesel. Men rett over på Marina Olseng, som det står i Google, har de også diesel. Og Skjærhalden har jo... men er ikke alt for glad i å ligge i kø og surre blant 1001 båter for å komme til å fylle akkurat der...

Ble litt nervøs, fylte tankene i høst i Strømstad... tenkte det er så mange som fyller der...

Ideen med Strømstad var å få handlet mat og drikke billig og kort vei ned i båten. Alternativet er Meny Skjærhalden, men prisene der er temmelig hysteriske. Hadde tenkt å handle "grunnutrustning" av mat for 6 mann i 1 mnd, da kan en spare litt om en ikke handler på den aller dyreste plassen. 

---

Må si jeg gleder meg litt ;-)

Vi seilte rundt i Skottland i fjor. Var på Orknøyene, noe som kan anbefales. Vil du ha leiebil der så bestill før dere drar! Vi kjørte en hel dag. Utrolig mye å se. På Fair Isle er det tre havner, men kun den nordlige er trygg å gå inn i. Vær klar over at ved nord-østlige vinder blir det veldig urolig i havnen. Vi måtte seile forbi og videre til Shetland denne gangen. Sett dere godt inn i tidevann og lokale strømforhold. Særlig inn til orknøyene er det avgjørende å treffe riktig. Radar er greit å ha. Vi hadde en del tåke. 

Jeg ville droppet Strømstad. Handle mat for en måned og fylle diesel kan du gjøre helgen før. KOmpletere med ferskvarer på lokal meny. Da kan dere gå gått til KRistiansand fredag kveld, stoppe hvis det er dårlig vær, eller bare seilt videre. Er det gode forhold sparer dere inn 2 dager som dere kan bruke på mye mer spennende steder enn Strømstad, Det er mye bedre å ha litt ekstra å gå på for å bruke der det er fint, eller når det blåser kuling mot. 3 dager fra Strømstad til Shetland høres veldig raskt ut. Dominerende vindretning er jo vest, så må regne litt lav snitthastighet. 

Hvis dere har tid, og ikke mye erfaring fra Vestlandet hadde jeg satset på å treffe Mongstad, og seile innaskjærs derfra rundt kysten. Den strekningen er kvalitetstid, Ikke mye lenger i forhold til utaskjærs, selv om dere må regne to dager ekstra. Ikke så ofte en får mulighet til å seile på Vestlandet. 

Høres ut som en strålende plan, @Pinkvin!

Jeg er ellers helt enig med innspillene til @pacuare. Slik får du maksimert tida ute på tur, samtidig som du skaffer deg du trenger og får Kristiansand som buffer. Dersom du får deg noen dager på Vestlandet avslutningsvis, er det en helt nydelig bonus.

Som litt tvilsom inspirasjon, her er Zetland Bond sin prisliste for taxfree i Lerwick: https://www.zetlandbond.com/price-list. De leverer dessuten til båten din i havna. Stort enklere blir det ikke. Pass likevel på å bestille så snart du kan. Vi opplevde i fjor at det var litt småtteri de var utsolgt for, og angret på at vi ikke bestilte dagen før.

Guest Avmønstret#

Gode innspill :-) Grunnen til at jeg vil gå til ei brygge med butikk i nærheten er at båten ligger på ei flytebrygge med xx bratte trapper opp til parkering. Jeg gidder rett å slett ikke å handle "via bil" osv hvis jeg kan trille rett i båten i stedet. Dvs "noen" i mannskapet gjør hele jobben i stedet for meg ;-) Og da er valget Skjærhalden, som er dyrt, eller Strømstad, som jeg i tillegg syns er en riktig så trivelig plass og er en grei plass å ha "kickoff" syns jeg. Vi tar oss den tiden det tar tenker jeg :-) Den helga er dessuten "før Juli" så å få mannskapet til å møte den fredagen var litt å stjele tiden deres da de egentlig var innstilt på å stille i båten på mandagen. 

3 dager til Orkney eller Shetland er satt som  en ca "for motor i vindstilla rett mot målet" hastighet. Målet er å nå Kirkwall eller Leirwick (kommer an på vær og vind hvor vi går) før helga så vi får "langhelg". 

-----

De har øl, sprit osv i butikk antar jeg? Den taxfreelista var virkelig stusslige greier, tror ikke det er noe vi kommer til å stresse med da. Har hørt rykter om en del godt lokalt øl rundtomkring så vi får fylle opp "returlagerne" litt sånn rundtomkring tenker jeg. 

----

Og ja, det vil bli leiebil der vi kan få tak i det. Blir nok ingen forhåndsbestilling før vi står klar til avseiling på destinasjonen før, så om det ikke duger så får det være. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...