hexachordia Startet 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2019 Hei! Jeg har en liten rift i uv-duken på genoaen min som bør repareres. Kan jeg jeg gjøre dette selv? Hvor får jeg tak i egnet sytråd til seil? Har bestilt meg seilmakernål. Eventuelt kan noen anbefale noen som gjør dette rimelig og greit i Oslo eller Akershus (ev Drammen)? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Normalt syr man i duk med symaskin. Seilmakernål brukes der det er tykkt og ved festing av ringer og webing. Er ellers uv duk hel koster det nesten ingenting. Men er rifter pga at uv duken er utslitt bør den byttes i sin helhet. Det koster fort litt avhengig av hvor stort seilet er. Det kan imidlertid hvis seilet er noen år være god butikk å gå over sømmene på panelene også. De blir mere slitt i et rulleseil. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
hexachordia Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Tror duken er hel ellers. Riften kom ved siste seiltur i høst hvor det blåste opp til 18 m/s. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 @hexachordiaGran seil på Fornebo tok service på forseilet mitt, rulleforseil til 36-foter for 1500 kr, tror ikke noen er mye billigere enn dem. Visste ikke at man brukte UV-duk på 15-fots båt... liten rift...?, ser ut til å være gått i sømmen en halv meter? Begynner UV duk å revne, er vel resten også sprø og dårlig... i Oslo i mars leverer man slikt til seilmaker, underveis i Stillehavet reparerer man med det man har... Men seilmakernål har jeg også liggende i verktøykassa, sammen med spinnakertape. Men ingen grunn til nødreparasjon når du ligger trygt i havn. Det er jo greit å ha greiene i orden når sommeren kommer. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Har gått i sømmen en halv meter ja. Men det er separate paneler, så bør kunne fikses uten å skifte hele uv-duken som virker ok. Vet ikke om jeg skjønte det med 15-fots båt. Det er til genoa 3 til en Albin Alpha 29-fots seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 @hexachordia du skrev ikke båttype / størrelse, men jeg leste i infoen under inlegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Jeg vil tro, som skrevet over, at duken er så sprø at den bør skiftes. Slik duk skulle ikke ha noe problemer med 18 m/s. Jeg byttet UV-duk på forseilet mitt for noen år siden. Kostet SEK 6000 inkl. frakt tur/retur Göteborg, hentet og levert på båten i Strömstad. Masten på Hulda er 17 meter, så forlike er noe lenger. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 (redigert) Folkens! Seilet er fra 2011. Et nytt tilsvarende seil koster 13000, ink ny uv-duk. Jeg betaler ikke 6000 for å sette på ny duk når der likevel bør skiftes ut om kort tid. Det jeg ønsker er tips om hvordan man kan reparere dette selv eller rimelig reparasjon hos seilmaker. Redigert 2.Mars.2019 av hexachordia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Code0 skrev 1 time siden: @hexachordiaGran seil på Fornebo tok service på forseilet mitt, rulleforseil til 36-foter for 1500 kr, tror ikke noen er mye billigere enn dem Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Ingen som har skrevet at å bytte din duk skal koste SEK 6000. Beste måten å reparere 'råtten' duk er å klistre den sammen med dertil egnet lim. Så holder den et år eller to til. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Interessant. Hva slags lim er egnet til det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Tror du skal høre med en seilmaker. Da UK Syversen reparerte lazybagen min, limte de på lapper og sydde rundt. Har holdt i 7 år så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Finnes selvklebende uv-Dacron som kan benyttes til nødreparasjon. Jeg fikk med uten å spørre da jeg hadde mitt seil til service, så går sikkert an å få kjøpt hos nærmeste seilloft. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Da ble det rimelig reparasjon hos Gran seil på Fornebu. De har antydet 600 kroner for å lappe/sy seilet hvor uv-duken er revnet. Da utgikk ideen om å lime selv. Sømmene og selve uv-duken er ikke råtnet opp på tross av at seilet ble kjøpt hos dem i 2007. Takker for alle tips og spesielt til Code0. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 hexachordia skrev 54 minutter siden: Takker for alle tips og spesielt til Code0. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.