Jump to content

Marex 280 holiday rundt 2000 modell, riktig pris?

camilie

Recommended Posts

Hadde den første 280 Holiday som ble levert med 184-hesteren. Du bør se etter båt med tilsvarende motor. 165 hk er litt lite og 120 hk er snekkefart. Pris? Vanskelig å si. Det er det du blir enig med selger om. I 2001 kostet min ca 700' med full pakke tilleggsutstyr. Så må du gi 500' så holder de seg godt i pris.

Kjøpte en 1998 modell i fjor, og utfra prisnivået i 2018 vil jeg si at den båten du viser til er priset ca 100.000 for høyt.

Ellers er jeg enig med vindøyet - prøv å finne en båt med 184hk Yanmar.

Det går helt greit med 165hk også, men det skader aldri med litt mer hk.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Jeg har 165 hk

Ligger vanligvis i 6-7 knop (sigefart) eller 13-14

Har klart 21 knop på maks, så det er egentlig ikke så ille.

Digger at motoren er så enkel og solid, samt at det er strak aksling (grundig lei av drev, kan man si)

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Den båten som ligger på finn nå, var også til salgs i fjor - til samme prisen.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=114513504

Ellers ser det ut til at snittprisen på Finn i fjor var ca 350.000 for årsmodellene 1998-2000, avhengig av utstyr etc.

Alle båtene jeg fikk lagret i fjor er merket solgt, så det var god interesse i bruktmarkedet.

Jeg hadde 2001 med 184 Yanmar. Utrolig enkelt båtliv med minimalt av bekymringer. Trives nok best som snekke under 8 knop, men og enkelt kunne oppnå 15 knop når fjorden skal krysses før været kom, var veldig fint ! Båten er ganske smal, men fordelen med det er jo at den går svært rimelig. Lun og trang, så klart. Men rommelig nok for fine ferier for 4 pers. Flott bad med dusjmulighet inne. Yanmaren er beste som ble laget, enkel å skru på, men bråker noe helt forferdelig. Ekstra støyisolasjon i dørken er påkrevd (man sitter å kjører oppå motoren) Fordelen er jo at man ikke orker de lange dype samtalene underveis :giggle: Jeg kosa meg masse i denne båten samt forgjengeren 770 Holiday. Jeg solgte min for 420 i 2015. Selger solgte den i fjor for cirka samme prisen.

camilie skrev for 2 timer siden:

... Gjorde den 18-19  med full opp pakning og familien ombord på max:-)

Den har ikke noe å gjøre i den farten er jeg redd. Ikke uten familie og fullt lastet heller. Det er en halvplaner. Maxer på 21 når settes på vannet, men det trives den ikke. 14-15 syntes jeg var fin fart for skroget. Kosa med mest i 8, da :-)

Worry II skrev for 12 timer siden:

Yanmaren er beste som ble laget, enkel å skru på, men bråker noe helt forferdelig. Ekstra støyisolasjon i dørken er påkrevd (man sitter å kjører oppå motoren)

Hvordan opplever du støybildet i Rivieraen i forhold?

Ellers en liten advarsel til dere med Marex og strak aksel; se opp for slurvete montasje av stevnlagerbrakett med påfølgende lekkasje! Sjekk tråden til @VegJoh på dette:

camilie skrev On 5.3.2019 at 9.07:

2005 ja til 470.....og 184 yanmar. Den på Finn med 31 volvo virker høyt priset i forhold da  . Er du fornøyd med båt og motor?

Vi er veldig fornøyd med båten. Den passer oss faktisk så godt at vi ikke har noen klare ønsker om noen større akkurat nå. Det har vært litt småtteri av vedlikehold (bla. Som Komodo nevner litt over i tråden her), men ellers så tror jeg et velholdt og vedlikeholdt eksemplar er et godt kjøp. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Liker båten godt Veg.Joh.....og hatt båter opptil 50 fot og frister nå med en mimdre og enklere og ta vare på etter 4 år på land. Dette med stevnlager er forhåpentligvis kanskje utbedra etter 15 år .... hvis det var dårlig skrudd sammen nytt. Vedlikehold må nok påregnes jevnøig når båtene begynner og dra på åra.....men flott båt syns jeg:-)

Kjøpte min i fjor, og er veldig godt fornøyd med 280 Holiday. Det er ikke den største eller flotteste båten på sjøen, men den dekker vårt behov.

Det kunne godt vært litt mer plass i bredden, men på den annen side passer den som hånd i hanske i en 3.0 meters båtplass:)

Båten har så langt fungert uten problemer, men det er jo alltids litt å ta tak i på en -98 modell.

I hovedsak er det en del kosmetisk, samt lettere kaos i det elektriske. Tidligere eiere har aldri fjernet ledninger, de er bare klippet rett av og så er det lagt opp nye (gjerne parallelt med de gamle). Vanlig problem på gamle båter, egentlig.

Fikk gjort en del i fjor, men har fortsatt litt etterslep, spesielt på det elektriske.

Ellers er det stort sett grei tilgang til det meste man behøver å ha tilgang til. Kanskje med unntak av septiktanken, som ligger under kjøkkenbenken. Burde ha byttet septikslangene, men det får bli senere. Har flushet mye med ferskvann og det ser ut til å ha hjulpet på lukten.

Liker også godt dieseltank i plastikk, spesielt etter å ha skiftet aluminiumstanken i den forrige båten.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

VegJoh skrev for 14 timer siden:

Det har vært litt småtteri av vedlikehold (bla. Som Komodo nevner litt over i tråden her),...

Mente ikke å disse skuta deres VegJoh, ville bare belyse et viktig sikkerhetspunkt som er tydelig byggeslurv :smiley:

camilie skrev 1 time siden:

Dette med stevnlager er forhåpentligvis kanskje utbedra etter 15 år .... hvis det var dårlig skrudd sammen nytt. 

Det ville jeg overhode ikke tatt for gitt. Men det er jo en smal sak å utbedre da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...