camilie Startet 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2019 Har gått uten båt noen år, og kjenner jeg har lyst og kjøpe i år. Titter litt og syns 280 holiday fortrinnsvis med Yanmar f.eks 165 kunne vært en grei båt. Hva tror Dere er riktig pris på en som er tatt vare på og velholdt. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Hadde den første 280 Holiday som ble levert med 184-hesteren. Du bør se etter båt med tilsvarende motor. 165 hk er litt lite og 120 hk er snekkefart. Pris? Vanskelig å si. Det er det du blir enig med selger om. I 2001 kostet min ca 700' med full pakke tilleggsutstyr. Så må du gi 500' så holder de seg godt i pris. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Ser det står en til 470 ....2000 modell med 139 Volvo......og syns egentlig prisen er stiv for en 19 år gammel båt. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Kjøpte en 1998 modell i fjor, og utfra prisnivået i 2018 vil jeg si at den båten du viser til er priset ca 100.000 for høyt. Ellers er jeg enig med vindøyet - prøv å finne en båt med 184hk Yanmar. Det går helt greit med 165hk også, men det skader aldri med litt mer hk. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
camilie Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Enig med deg Jonny....2000 modellen virker alltfor dyr.....har du 165 Yanmar eller 31 Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 (redigert) Jeg har 165 hk Ligger vanligvis i 6-7 knop (sigefart) eller 13-14 Har klart 21 knop på maks, så det er egentlig ikke så ille. Digger at motoren er så enkel og solid, samt at det er strak aksling (grundig lei av drev, kan man si) Redigert 3.Mars.2019 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
camilie Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 165 hadde holdt for meg Jonny.....og som du sier frister Yanmar uten for mye elektronikk.....skal følge med fremover:-):-) Drev frister ikke:-) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Den båten som ligger på finn nå, var også til salgs i fjor - til samme prisen. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=114513504 Ellers ser det ut til at snittprisen på Finn i fjor var ca 350.000 for årsmodellene 1998-2000, avhengig av utstyr etc. Alle båtene jeg fikk lagret i fjor er merket solgt, så det var god interesse i bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
camilie Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Jeg ringte på en i fjor til 300....mulig det var 97.....men tenker som deg.....pluss minus 350 for en grei velholdt båt:-) Må bare følge med:-) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 I forhold til pris; vi kjøpte en 2005 modell med 184hk Yanmar til 475000,- i 2017. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
camilie Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 2005 ja til 470.....og 184 yanmar. Den på Finn med 31 volvo virker høyt priset i forhold da . Er du fornøyd med båt og motor? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Jeg hadde 2001 med 184 Yanmar. Utrolig enkelt båtliv med minimalt av bekymringer. Trives nok best som snekke under 8 knop, men og enkelt kunne oppnå 15 knop når fjorden skal krysses før været kom, var veldig fint ! Båten er ganske smal, men fordelen med det er jo at den går svært rimelig. Lun og trang, så klart. Men rommelig nok for fine ferier for 4 pers. Flott bad med dusjmulighet inne. Yanmaren er beste som ble laget, enkel å skru på, men bråker noe helt forferdelig. Ekstra støyisolasjon i dørken er påkrevd (man sitter å kjører oppå motoren) Fordelen er jo at man ikke orker de lange dype samtalene underveis Jeg kosa meg masse i denne båten samt forgjengeren 770 Holiday. Jeg solgte min for 420 i 2015. Selger solgte den i fjor for cirka samme prisen. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Båtene ser utrolig fine og praktiske ut....og fint med dusjmuligheter inne som du sier Worry.....184 hestern er nok flott i båten. Gjorde den 18-19 med full opp pakning og familien ombord på max:-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 I samme størrelse og kategori finner du også Nordan Family 27 som også ble produsert i noen få eksemplarer helt frem til omlag 2008. Endte selv på en gammel slik den gangen jeg vurderte gammel Marex. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 camilie skrev for 2 timer siden: ... Gjorde den 18-19 med full opp pakning og familien ombord på max:-) Den har ikke noe å gjøre i den farten er jeg redd. Ikke uten familie og fullt lastet heller. Det er en halvplaner. Maxer på 21 når settes på vannet, men det trives den ikke. 14-15 syntes jeg var fin fart for skroget. Kosa med mest i 8, da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Worry II skrev for 12 timer siden: Yanmaren er beste som ble laget, enkel å skru på, men bråker noe helt forferdelig. Ekstra støyisolasjon i dørken er påkrevd (man sitter å kjører oppå motoren) Hvordan opplever du støybildet i Rivieraen i forhold? Ellers en liten advarsel til dere med Marex og strak aksel; se opp for slurvete montasje av stevnlagerbrakett med påfølgende lekkasje! Sjekk tråden til @VegJoh på dette: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Det er et helt annet lydnivå i Rivieraen. 6-er med mye mer plass til isolasjon. Men det er klart, om man sitter oppe i sola høres stort sett bare bølgene. Men den koster to Marexer, så urettferdig å sammenlikne. Det er neste trinn på stigen ? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 camilie skrev On 5.3.2019 at 9.07: 2005 ja til 470.....og 184 yanmar. Den på Finn med 31 volvo virker høyt priset i forhold da . Er du fornøyd med båt og motor? Vi er veldig fornøyd med båten. Den passer oss faktisk så godt at vi ikke har noen klare ønsker om noen større akkurat nå. Det har vært litt småtteri av vedlikehold (bla. Som Komodo nevner litt over i tråden her), men ellers så tror jeg et velholdt og vedlikeholdt eksemplar er et godt kjøp. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
camilie Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Liker båten godt Veg.Joh.....og hatt båter opptil 50 fot og frister nå med en mimdre og enklere og ta vare på etter 4 år på land. Dette med stevnlager er forhåpentligvis kanskje utbedra etter 15 år .... hvis det var dårlig skrudd sammen nytt. Vedlikehold må nok påregnes jevnøig når båtene begynner og dra på åra.....men flott båt syns jeg:-) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) Kjøpte min i fjor, og er veldig godt fornøyd med 280 Holiday. Det er ikke den største eller flotteste båten på sjøen, men den dekker vårt behov. Det kunne godt vært litt mer plass i bredden, men på den annen side passer den som hånd i hanske i en 3.0 meters båtplass:) Båten har så langt fungert uten problemer, men det er jo alltids litt å ta tak i på en -98 modell. I hovedsak er det en del kosmetisk, samt lettere kaos i det elektriske. Tidligere eiere har aldri fjernet ledninger, de er bare klippet rett av og så er det lagt opp nye (gjerne parallelt med de gamle). Vanlig problem på gamle båter, egentlig. Fikk gjort en del i fjor, men har fortsatt litt etterslep, spesielt på det elektriske. Ellers er det stort sett grei tilgang til det meste man behøver å ha tilgang til. Kanskje med unntak av septiktanken, som ligger under kjøkkenbenken. Burde ha byttet septikslangene, men det får bli senere. Har flushet mye med ferskvann og det ser ut til å ha hjulpet på lukten. Liker også godt dieseltank i plastikk, spesielt etter å ha skiftet aluminiumstanken i den forrige båten. Redigert 8.Mars.2019 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 VegJoh skrev for 14 timer siden: Det har vært litt småtteri av vedlikehold (bla. Som Komodo nevner litt over i tråden her),... Mente ikke å disse skuta deres VegJoh, ville bare belyse et viktig sikkerhetspunkt som er tydelig byggeslurv camilie skrev 1 time siden: Dette med stevnlager er forhåpentligvis kanskje utbedra etter 15 år .... hvis det var dårlig skrudd sammen nytt. Det ville jeg overhode ikke tatt for gitt. Men det er jo en smal sak å utbedre da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.