Jump to content

Har en Bukh som er treg å starte.


KEO

Recommended Posts

Har en 8 HK Bukh motor fra 86. Byttet stempel, dysespiss, vannpumpe, diselpumpe og pakninger i vinter. Motoren hadde dårlig kompresjon og jeg trodde dette kunne være noe av grunnen til at den var "treg" å starte. Må kjøre 3 ganger 10 sekunder på starteren før den starter, dersom den har stått noen dager. Dersom den har gått dagen før bruker den ca 7-10 dekunder på starteren før den starter. Hadde også starteren på service, den var i god stand.

 

Han som gjorde jobben for meg i vinter mente at Bukh motorene er tregere å starte enn feks en Yanmar av samme årgeng og størrelse.

 

Jeg lurer på om det kan være sånn at diselen siger tilbake og at den må kjøre litt for å dra fram denne igjen. Eller er dette umulig på en diselmotor??

 

Hvor lenge bør man maks kjøre på starteren av gangen og hvor lange pauser bør starteren ha imellom?

 

Jeg kan ikke mye om motorer, så alle svar og tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er samme problem som Hyperlink hadde, vet jeg at det som en gang het Praktisk småbåtliv (?)for mange år siden hadde tilgang på en uvillig danske...

 

De foretok en fullskalatest på den motoren og sågar kom den på trykk:

Brukte QMI innvendig motorvask først og fugte bruksanvisningen slavisk.

 

Oljen de tappet av med rensestoffet i var køl svart. Etter å ha fylt på ny olje og og tilført QMI og kjørte den slik bruksanvisningen fortalte var motoren ikke til å kjenne igjen.

Den fikk høyere tomgansturtall og kaldstarten gikk som en drøm i ukene etterpå.

 

Vi kan si hva vi vil om mye av dette luriumet som er tilsalgs, men QMI virket ihvertfall på akkurat den motoren.

Men om det helt garantert vil hjelpe deg? Nei si det er en helt annen diskusjon.....

 

Kanskje det er noen her som har bladet med denne testen liggende?

Link to post
Share on other sites

Ser at løsningen for deg var som følger:

 

Det viste seg at det var regulatoren i dieselpumpa som hadde "hengt" seg opp. Føner-tipset var smart.

 

 

Motoren min faller ned litt på turtall når den kommer til et punkt. Bare dersom jeg gir gass veldig sakte.

 

Dette kommer ifølge han som gjorde jobben i vinter, en kar som jobber med overhaling av diselpumper og en bukh forhandler av at pumpa trenger en overhaling.

 

Skal ta ut denne i vinter og overhales.

 

Kan jo være jeg er heldig.

 

Ventilene er ikke byttet men slipt forrige vinter så de skal være i orden. Uten at jeg har sett dem. Men velger å stole på mekanikkeren som får gode skussmål av flere i havna.

 

Takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å bruke ei kanne med diesel som står høyere enn dieselpumpa. En slangebit oppi og ned til fødepumpa. Litt lufting av systemet og så prøve med start. Første gangen, kanskje litt rufsete i oppstart, men etterpå så kan du sjekke om startvanskene er der fremdeles. Dette for å sjekke om dieseltilførselen din er ok. Står kanna høyere så siger der ikke noe tilbake i systemet.

Står gasshendel i "nullposisjon" ved startforsøk? Hvis du bruker dekopresjonshendelen på toppen av sylinderen for å få økt turtall på motor før startforsøk. Går det lettere da?

 

Kjør ikke starter mer enn ca 15-20 sekunder så pause, så på an igjen. Bukhen føles tregere å få startet enn f.eks Yanmar. Litt arbeid må starteren gjøre før du får dieselen til å tenne. Det kan vel også ha med starter å gjøre. Gir starter mer turtall så fyrer nok dette fortere. Batteriet må også ha nok kapasitet, har du sjekket dette? Hva med kabler og koblinger?

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å bruke ei kanne med diesel som står høyere enn dieselpumpa. En slangebit oppi og ned til fødepumpa. Litt lufting av systemet og så prøve med start. Første gangen, kanskje litt rufsete i oppstart, men etterpå så kan du sjekke om startvanskene er der fremdeles. Dette for å sjekke om dieseltilførselen din er ok. Står kanna høyere så siger der ikke noe tilbake i systemet.

-Dette skal jeg forsøke.

 

Står gasshendel i "nullposisjon" ved startforsøk?

-Har prøvde med alle posisjoner fra "nullposisjon" til fullgass. Tror den starter lettest med tilnærmet fullgass.

 

Hvis du bruker dekopresjonshendelen på toppen av sylinderen for å få økt turtall på motor før startforsøk. Går det lettere da?

-Dette har jeg gjort uten noe særlig resultat.

 

 

Kjør ikke starter mer enn ca 15-20 sekunder så pause, så på an igjen. Bukhen føles tregere å få startet enn f.eks Yanmar. Litt arbeid må starteren gjøre før du får dieselen til å tenne. Det kan vel også ha med starter å gjøre. Gir starter mer turtall så fyrer nok dette fortere. Batteriet må også ha nok kapasitet, har du sjekket dette? Hva med kabler og koblinger?

 

-Har et splitter nytt batteri på 120 amper (mener det er det, kostet nesten 2000kr). Men merket ikke noe særlig forskjell fra det gamle Biltema batteriet. Starteren har nettop vært på service, den skulle være ok. Har en kar i havna som ville se over det elektriske for meg. Han hadde jobbet med dette før han ble pensjonert. Skal høre om han fortsatt kan tenke seg å ta en titt.

 

 

Skal se om jeg får tid til å teste med en kanne høyere enn diselpumpa i helga.

 

Takk for svar.

 

keo

 

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av KEO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...