Jump to content

Horn og hornknapp

Martin Fisher

Recommended Posts

Har bytta 12 volt anlegget i båten og alt virker som det skal unntatt hornet/knappen. Når jeg koblet på strømmen durer hornet konstant.  

Har + inn på knappen med sikring denne går videre ut til hornet.

- er koblet på og går ut til hornet.

Hvor er det jeg har surret?? Meningen er  at hornet skal gi lyd når jeg klemmer inn knappen. Det er ikke kompressorhorn.

20190303_173608.jpg

Er det 2 polt bryter? 

Hvis ikke, så blir det slik på + siden: sikring, bryter inn, bryter ut og inn på + på hornet. Minus/jord legger du utenom bryteren fra et jordpunkt og til minus på horn. Er kun + ledningen som skal innom bryter, for å bryte kretsen. 

Vet ikke om du har byttet knappen, men er det en på/av knapp du har satt inn ?

Dvs. at når du trykker 1 gang kobles strømmen på, og når du trykker 1 gang til brytes strømmen.

Bare et forslag fra min side da det kan se ut slik etter som du har koblet både + og minus til bryteren.

Martin Fisher skrev 2 minutter siden:

Det er ikke en "av og på bryter". (Se bilde)

Knappen fjærer bare..

OK. Da er det en "hornknapp" du har.

Om du har koblet slik at bare + går inn på knappen og ut fra knappen, og hornet tuter konstant når du trykker inn og slipper, må det være noe feil med knappen.

Mix skrev 1 minutt siden:

Kun + ja, dette er en enpolt bryter/knapp.

+ via bryteren, - direkte til horn.

Oki, flotters takk. Da kobler jeg bort minus fra knappen og setter minus fra hornet rett inn på minusskinne.