Ababu Startet 3.Mars.2019 Del på Facebook Startet 3.Mars.2019 Her i nærheten har det i alle år ligget en Cobra 40’ i opplag. Nå har den måtte gi tapt for naturen og ser ut til å være 12 meter med blomsterkasse. Kjenner noen til opphavet til denne modellen. Har aldri sett maken og finner ingen informasjon på nettet heller. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Bilder sier mer enn 1000 ord Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Hørt og sett en del om Cobra 38, men ikke 40. Fete powerboats. Kan det ha vært en europeisk versjon av Scarab? (Miami vice båten). Ble vel støpt noen kopier i ymse størrelser også, hvor man bare skrev Cobra på siden?. Vet svensk politi hadde noen ekte Cobra 38. For å jage grisekjørere. Vil tro powerboat gjengen her på forumet kan langt mer (smøgen race elskerne). Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Orginal Cobra, var og er 35 fot. Ikke 38 eller 40 for. Svenske poitiet hadde 2 stk og svenske kystverket 2 stk.. Første båt ble bygget på Nednes Aust-Agder og flyttet senere til Østerhus i Grimstad. Så kom 28 foteren. På 90-tallet ble begge formene solgt til ett firma i Sverige. Der ble det bygget noen få båter før formene fant veien tilbake til Norge. Da ble det bygget båter av litt ymse kvalitet dessverre.. Maiami Vice båten, ble kjøpt av Østereng på Fevik. Etter hans eie, gikk den runden runt i Norge. Sist i Bamble i Telemark der den sto på land noen år før så å bli solgt for ett par år siden... Sitér dette innlegget Link to post
Ababu Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Føler ikke jeg kan gå inn og fotografere i hagen til en fyr jeg ikke kjenner. Når det er sagt er den påfallende lik Cobra 37, som jeg fant en gammel annonse på (se bildet). samt veldig lik Cobra 35, som du nevner. Denne er også listet her: http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=54204&mid=76143 så spørs vel bare om ikke det er noe utvidede målsettinger ja. ndg Miami Vice båten, som tidlig på 90-tallet gikk her i Arendal så er vel det en 38 Scarab. Husker den godt. Den gav alle former for Powerboats som gikk i byen her tilnavnet «Miami-båd». Sitér dette innlegget Link to post
Ababu Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Vet noen hvem på Nedenes som laget Cobra? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Ababu skrev 1 time siden: Vet noen hvem på Nedenes som laget Cobra? Ja det vet jeg, det var mine to onkler Vil du ha navnene, så kan jeg sende det til deg på IM Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Ababu skrev On 4.3.2019 at 17.58: Artig å se det bilde på den linken din. Dette var den første som ble produsert og var i vår eie, frem til den ble solgt til en kar i Tønsberg. Den gule, er vel "37" fot pga badeplatformen og "38" fot med baugspyd... Miami Vice båten holdt til på Søm ved Fevik og det var faktisk en av båtene som ble brukt under filminnspillningen av denne serien. Når den kom til Fevik, så måtte eksos og litt annet bygges om.. Flott båt og gikk bra. Husker de kastet seg på offshore i Arendal en gang også. De var vel bare litt sånn "stas" å leke med de store gutta :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cobraman Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Hei! Morsomst å se! Har selv en Cobra 35, som går som ett uvær! sitter nå 2x v8 8.2l m/presse. Også hørt rykter om at kvaliteten ble dårligere når de ble kjøpt av noen i Sverige. Men de første båtene de lagde frem til 1990, er unike! Speslielt med Targabøylen :) Kult hvis noen har noen bilder av Cobra-skrogene, som kan legges ut her. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Nja, de som ble bygget i Sverige, er av god kvalitet. Det var når forma ble solgt tilbake til Norge, det ble mye jallamix dessverre.. Bilde er av den første produserte Cobraen. Litt dårlig kvalitet, da jeg måtte klippe bort noen familiemedl som sikkert ikke har lyst til å være med på bilde her Bilde nr 2, samme båt og det var dette bilde som ble brukt til den første katalogen.. Bilde tatt på Søm/Fevik Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 artig å få slik historikk Vet du forresten noe om opphavet til skrogkonstruksjonen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geir Kallevik Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Ligger en ute på Finn nå. Leketøy for far I huset ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 (redigert) Ligger flere. Bare søke på cobra. Har selv prøvekjørt 2-3 av dem. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=142389491 Redigert 7.Mai.2019 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cobraman Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Kule bilder og tøff båt!.. sjeldent du finner skrog som går bedre i grov sjø. legger ved noen bilder av vår. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 hmm, et spørsmål. Rundt 1990 var det en båt i Trondheimsfjorden jeg mener noen hevdet ha vært med i Miami Vice, men jeg synes å huske at det var en SeaRay Pachanga? Mulig jeg husker feil, eller har misforstått... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 ivar skrev for 6 timer siden: artig å få slik historikk Vet du forresten noe om opphavet til skrogkonstruksjonen? Jepp, var en blanding av flere ting. Samt en "lekebåt" jeg hadde som 13-åring. Begge to er dyktige konstruktører med mange års erfaring. Bla fra Windy... De ville bygge en båt som var rask og som behersket grov sjø. De var vel begge inspirert av offshore miljøet som var og er på Sørlandet.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 (redigert) Framtia skrev 1 time siden: hmm, et spørsmål. Rundt 1990 var det en båt i Trondheimsfjorden jeg mener noen hevdet ha vært med i Miami Vice, men jeg synes å huske at det var en SeaRay Pachanga? Mulig jeg husker feil, eller har misforstått... Nja, denne var på Sørlandet frem til 1993. Kjenner han som kjøpte den og importerte den fra USA. Så har den gått runden i Norge siden det. Båten er en Welcraft Scarab KV 38 med «mer enn 1000» hestekrefter og en toppfart på over 60 knop. De to V8-motorene bruker over 200 liter bensin i timen. Redigert 7.Mai.2019 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cobraman Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 "Nja, denne var på Sørlandet frem til 1993. Kjenner han som kjøpte den og importerte den fra USA. Så har den gått runden i Norge siden det. Båten er en Welcraft Scarab KV 38 med «mer enn 1000» hestekrefter og en toppfart på over 60 knop. De to V8-motorene bruker over 200 liter bensin i timen." Er dette 2x V8'ere(big-block) som sitter i? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Cobraman skrev 41 minutter siden: "Nja, denne var på Sørlandet frem til 1993. Kjenner han som kjøpte den og importerte den fra USA. Så har den gått runden i Norge siden det. Båten er en Welcraft Scarab KV 38 med «mer enn 1000» hestekrefter og en toppfart på over 60 knop. De to V8-motorene bruker over 200 liter bensin i timen." Er dette 2x V8'ere(big-block) som sitter i? Var det ikke 426 Hemi mon tro? Mener det var det som satt i når den kom til Norge.. Mye ombygging av eksos osv pga lydnivået var alt for høyt.. Sitér dette innlegget Link to post
Cobraman Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Jo det kan stemme.. Har også vært gjennom å bygd om eksosen for 15 år siden, da vi gikk over til Big-blockere... Hadde 4 strake gullpotter på 20cm. fin lyd var det da :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Cobraman skrev 1 time siden: Jo det kan stemme.. Har også vært gjennom å bygd om eksosen for 15 år siden, da vi gikk over til Big-blockere... Hadde 4 strake gullpotter på 20cm. fin lyd var det da :) Hærlig lyd mann... hærlig... og smellene.... Ikke mye som kan måle seg med en V8.. Har vært noen timer i garasjen hjemme med 8-ere... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Cobraman skrev for 4 timer siden: Kule bilder og tøff båt!.. sjeldent du finner skrog som går bedre i grov sjø. legger ved noen bilder av vår. Flotte bilde... Vi hadde 4 strake polerte rør-- Blir en egen lyd av det. Ja, de tåler virkelig mye sjø og de er godt bygget. Kraftige skrog og forsterkninger Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Legger ved noen bilder fra første katalog. Litt artig å se, da det er en stund siden jeg har sett på disse Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Framtia skrev for 4 timer siden: hmm, et spørsmål. Rundt 1990 var det en båt i Trondheimsfjorden jeg mener noen hevdet ha vært med i Miami Vice, men jeg synes å huske at det var en SeaRay Pachanga? Mulig jeg husker feil, eller har misforstått... i etterkant av denne tv serien så ble jo det meste av slike amerikanske fartsbåter gjerne omtalt som "miami vice båter" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Liffi Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Roger og Olina skrev On 7.5.2019 at 21.44: Legger ved noen bilder fra første katalog. Litt artig å se, da det er en stund siden jeg har sett på disse Artig :) hadde vært kult om du kunne laget kopi av katalogen ?! Morsomt å hatt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.