Jump to content

10kw Isotherm defroster på en Perkins 4.236 ?


Nortonis Havulk

Recommended Posts

Jeg tenkte og smelle til og få noe god varme i båten under gange, vil en god gammel Perkins 4.236 klare og levere så mye varme til og drive en 10kw defroster og få tillnærmet full effekt ut ?

 

Motoren blir for såvidt rask varm og er så stor og tungbygd at jeg håpet jeg kunne få dra mye varme ut av den, montere defrosteren nærmest mulig motor for korte slanger.

 

Så en annen post her som handlet om noe av det samme, og noen nevner at kansje ikke motoren er stor nok og vil ikke oppnå skikkelig varme pga defrosteren stjeler mer enn motoren klare og varme.

Derfor tenkte jeg og lage en egen tråd på dette på mitt oppsett.

 

 

Redigert av Nortonis
Ekstra info (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Att en defroster specificeras som 10kW indikerar att den som bäst kan av ge 10kW värme förutsatt att den har 1) tillräckligt genomlopp av 2) tillräckligt varmt kylvatten, vilka parametrar ofta inte ens uppges av defrostertillverkaren. Man kan hur som hur anta att det rör sig om en värmeeffekt som kan uppnås som bäst vid optimala förhållanden. 

 

Beroende på hur stor motorn är och vilken effekt som tas ut så varierar först och främst flödet av kylvatten och vid lågt effektuttag så småningom eventuellt även kylvattentemperaturen.

 

Även kylvattenslangarnas och kopplingarnas area har betydelse eftersom kylvattenpumpen har ganska dålig förmåga att övervinna mottryck.

 

Tar Du ut full effekt av din Perkins så borde förlusterna till kylvattnet räcka till att komma i närheten av nominell effekt på defrostern, vid låga varvtal får Du kanske nöja Dig med lägre värmeeffekt.

 

Jag har själv en 10 kW defrosterfläkt ansluten till den ena av mina Volvo TAMD63P motorer och jag är mycket nöjd med värmeförmågan även om jag bara kör på 700 rpm.

 

image.jpeg.e99afc5223c0720dfa9e115c292716c1.jpeg

 

Men om det är precis 10kW är ju svårt att mäta.

 

:flag_sw:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev 37 minutter siden:

Jeg tenkte og smelle til og få noe god varme i båten under gange, vil en god gammel Perkins 4.236 klare og levere så mye varme til og drive en 10kw defroster og få tillnærmet full effekt ut ?

Det spiller ingen rolle, du får ut den varmen du får.

Motoren har termostat og ordner seg selv ang. driftstemperatur. Det er overskuddsvarmen du nyttiggjør deg. Kjør på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette med termostat: mener på min tamd 60c at sløyfen gikk ut i fra vannpumpen og sånn sett hentet varmen «innenfor» termostaten. Den ene motoren brukte mye lengre tid på å gå seg varm.

 

Nå har jeg koblet bort dette og satt en egen vannvarmer på vv tank. Vil redusere antallet feilkilder på hva som kan skje med motorens kjølevann, og ønsker ikke ha det på utsiden av motoren lengre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...