GMM Startet 4.Mars.2019 Del på Facebook Startet 4.Mars.2019 Jeg har byttet turbo på min 87-modell Yanmar 4jh-dte, og etter dette, har jeg opplevd sort røyk ved gasspådrag, ved både kald og varm motor. Dyser ble trykktestet på Yanmar-verksted året før, og disse var ok. Noen som vet hva årsaken til dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 I utgangspunktet signaliserer svart røk for mye diesel i forhold til forbrenningsluft. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Du har nettopp byttet turbo og du får sort røyk. Da lurer jeg på hvorfor du måtte bytte turbo? Vet ikke om jeg husker rett, men er det ikke ladeluftkjøler på denne motoren.....det kan være at den er ganske tett Sjekk også slangene for ladeluftkjøler. Disse var vel av da turbo ble byttet. Sjekk om de er satt på skikkelig, at de er hele eller og at klemmene er skikkelig skrudd til. Som Hulda skriver for lite luft eller for mye drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
GMM Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Turbo ble byttet da den stod fast og motor gikk ikke høyere enn 2500 omdreininger. Alle slanger ble byttet/renset og klemmer er sjekket. Den sorte røyken oppstod etter turbobytte, men kanskje det er tilfeldig, og at problemet sitter i dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Tror du kan se bort fra dieselpumpa. Om røyken kun er tilstede akkurat under akselerasjonen kan det være røykbegrenseren som ikke er riktig justert eller at den nye turboen har en annen karaktrestikk en den forrige du hadde. Om så er tilfelle ville jeg ikke bryd meg om det og heller drat på litt roligere om du synes røyken er sjenerende. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Vist det er ganske nylig turbobytte så kan det kanskje være ureinheter på trykksida etter forrige turbo som er i ferd med å bli blåst rein. Heilt reint blir det imidlertid ikkje. Kikka du videre i systemet før du monterte ny? Kan også være slakk slangekobling som nevnt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Andor Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 ta også en sjekk av eksosbend, regner med at du kan finne synderen der, er som regel derfor turbo har satt seg også pga vann som har kommet inn i turbo pga dårlig/tett eksos bend, klarer ikke motoren å kvitte seg med eksosen så vil den også ryke sort Sitér dette innlegget Link to post
GMM Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Takk for alle svar! Eksosbend er også nytt, men da avventer jeg og ser om det forverrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Har du en pcv ventil på din motor? Som evt står i lukket el helt åpen posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Svart røk under pådrag har nok ingen relasjon til veivhusventilasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.