Fairytale Startet 23.August.2005 Del på Facebook Startet 23.August.2005 Hei Kunne godt tenke meg å ta opp denne tråden igjen, siden problemet fortsatt er der. Dag 1 motor går fint uten røyk fra eksos Dag 2 motor går fint men med røyk fra eksos (lukter litt og er blågrå). Jeg lurer på dieselpumpa, men er litt i tvil siden motor starter lett og går fint.. Raja --------------------------------------------------------------------------------------------------- Hei Kunne tenke meg å høre med dere her på forumet ang min lille bekymring. Var på tur i pinsa: Turen gikk fra Fredrikstad til Kosterøyene. Turen startet på lørdag med pent og varmt vær og motoren gikk fint med kun normalt utslipp av røyk fra eksosen. På søndag la vi turen tilbake til Hvalerskjærgården (alt bra med eksosen) På kvelden samme dag fyllte jeg opp med 10 liter ny diesel (Shell Diesel ekstra). Mandag morgen startet vi opp tidlig med regn og nordavind(kaldt). På denne timelange turen hjem til havnen røyk det unormalt mye fra eksosen.(gråblåhvit). Motoren gikk fint med fin temp og bra turtall. Kan det ha sammenheng med været eller den nye dieselen??? Motoren er en VPmd11c med ferskvannskjøling som sitter i seilbåt. Ps Det var forøvrig en vellykket pinsetur. Takker for innspill --------------------------------------------------------------------------------------------- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Mandag morgen startet vi opp tidlig med regn og nordavind(kaldt). På denne timelange turen hjem til havnen røyk det unormalt mye fra eksosen.(gråblåhvit). <{POST_SNAPBACK}> Det kan være såpass enkelt at det kalde og fuktige været er årsaken. Var røyken slik at den lå i luften LANGT etter båten eller forsvant den rimelig kjapt? Ryker den fortsatt? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Hulda har skrevet en del om dette tidligere. Nå er det slik at kraftverket til Hulda bruker olje. Den saken er grei. Hvor mye det skal ryke er meget avhengig av temperatur og luftfuktighet. Jeg fikk nesten hjertestans en gang motoren var ny og jeg startet opp i "riktig" vær. Tauet min Volvo-kompis ut for å at ulykken i øyesyn. "Det ryker sånn når været er slik som nå", var kommentaren. Og Hulda har vel og merke kongelig norsk fagbrev som mekaniker, nokså gammelt, men allikevel. Starter motoren din lett, ikke overdrevet oljeforbruk, ikke missfarging av oljen, temperaturen er ok, eksosvannet er ok og ekosslangen er passe varm, kjølevannet blir ikke borte- øker heller ikke. Motoren banker ikke høylydt når turtallet dropper ubelastet/belastet. Da kan du ta det med ro. Det er lite trolig, meget lite trolig, at du har feil med dieselpumpen. Hvis jeg personlig på liv og død skulle skrudd på et eller annet, ville jeg byttet gummiimpeller i sjøvann-sirkulasjonspumpen. Kommer det for lite vann, vil du fort få en hvit- grålig røyk. Denne røyken kan komme før du ser at motortemp.en øker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Eksosen inneholder vanndamp fra forbrenning av hydrogen. Vanndampen er vanligvis usynlig, men kan kondensere og gi hvit røyk (vanndråper) på kalde dager. Det er svært sannsynlig at det er dette du ser. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairytale Svart 24.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2005 Takk for gode svar. Jeg har tidlig på sesongen trodd at det kunne skyldes været, men har mistet troen på dette siden dette skjer uansett værforhold. Tar turen ut fra havna og motor går fint uten røyk (eksos). Dagen etter starter motor og den går fint, men begynner å ryke fra eksos (blågrå lukter eksos/diesel) som ligger ca 1 meter bak båten. Motor går fint, starter lett, ingen bankelyder, olje nivå bra (svart),temp bra. Så kanskje jeg bare skal ta det med ro og ikke snu hodet bakover for å se på den eksosen. Jeg kan jo prøve å ta ut dysene for å kontrollsjekke disse??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Kontroller først og fremst impeller, sjøvann sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairytale Svart 24.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2005 Impeller er ny og sjøvannsinntaket er nytt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.