poldapaq Startet 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2019 Heisann. Jeg og min bror har en Polar 17 anno 1965 vi pusser opp. Vi har nå komt til det stadie der vi skal forsegle alt treverk med epoxy. Forstår det slik på forumer at man bør beise mahognyen før man legger epoxy på. Først prøvde vi med Classic Mahogny Beis (Polysystem). Denne avga "ringer" på enkelte plasser (bilde) Kan virke som det er i "porene" i treverket. Så prøvde vi med Jotun`s Mahogany Restorer (pusse/vaske prosess på nytt), dette gav noenlunde bedre resultat, Men det oppstod svarte flekker på de samme stedene (porene?) Vi testet med epoxy noen steder etter siste behandling med Jorun`s Restorer. Dessverre så skiller epoxyen seg noen steder i fra treverket/trekker seg vekk. (Bilde) Vi har vert i kontakt med West System etter forsøket med deres Beis, og de hadde ikke opplevd Lignende tilfeller. Det skal ikke ha noe og si på mahognyens alder(samme problem med nye lister Rundt båten) Vi har nå prøvd det meste, og lest gjennom alle forum og står nå på stedet hvil. Takker for all hjelp vi kan få!!! ? Framgangsmåter: Pusset ned Mahognyen med 80 – 120 – 180 – 400 papir Vasket fett/støv med Aceton (Biltema sin) Latt tørke Påføring (Fordriver funket bra) Tørket av overflødig med en gang. Latt stå med varme på (Båten står i isolert garasje) Mvh Espen og Ola espen.polden@hotmail.com, 95 82 87 38 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Merkelig! Kan se ut som silikonrester av et eller annet slag. Jeg ville ha prøvd å vaske grundig med silikonfjerner før og etter sliping. Dette er et kjent fenomen ved billakkering, men jeg har ikke sett det på trearbeider før. Men en liter med silikonfjerner og en pose filler koster ikke all verden, og burde rekke til hele båten. Verdt et forsøk I ale fall. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Det jeg synes er mest merkelig er at dette også gjelder den nye mahognien. Har du bilder av fenomenet på den nye mahognien? For enig med WestSystem i at alder på mahognien ikke er av så veldig betydning. Så lenge mahognien er frisk i trevirket (ikke råtnet/angrepet av sopp), slipt og avfettet er alder på materialen tilnærmet likegyldig. Kan det være du har brukt «forrurenset» brukt sandpapir på nytt virke og dermed overført noe fra den gamle mahognien til den nye? Hadde dette bare handlet om den gamle mahognien hadde saken vært en annen. Har sett lignende reaksjoner før, spesielt på porete treslag som mahogni, eik og ask. Da har saken vært at man har slipt seg ned til friskt virke (tror man), men ikke fått med seg bunnen av porene der det kan ligge igjen rester av gammel overflatebehandling. Grovporete treslag trenger ofte mer sliping (og avfetting) enn treslag med jevnere overflate og mindre porer, spesielt om man tenker skifte overflatebehandlingssystem. Gammel olje, lakk og beis kan av og til reagere med nyere typer basert på annen kjemi. F.eks. vil epoksy kunne reagere på enkelte oljebaserte overflatebehandlinger og trekke seg vekk slik som på bildene. Alkydoljebaserte overflatebehandlinger vil kunne reagere på nitrocellulose, osv. Og ikke minst som index skriver; rester av silikon. Så; klarer du se rester av gammel morro i de groveste porene hvis du ser skikkelig nærme? Bruk gjerne forstørrelsesglass. I så tilfelle er nok ikke overflaten slipt dypt nok. Slip, avfett, slip videre og avfett igjen. Selv de minste rester vil kunne reagere med «fremmede» behandlinger. For tynnere materialer (også her spesielt grovporede materialer) kan tetteremedier og impregnerende behandlinger trekke gjennom fra baksiden og påvirke overflaten der du tenker behandle på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Kansje ikke helt samenlignbar lakk, men på gitarer med Mahogany kropp er det ofte Mahogany med grove porer. Men dette blir helt jevnt både med blank og matt lakk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hakkannen Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 -morten- skrev 23 minutter siden: Kansje ikke helt samenlignbar lakk, men på gitarer med Mahogany kropp er det ofte Mahogany med grove porer. Men dette blir helt jevnt både med blank og matt lakk Da er det som regel brukt en eller annen form for porefyller før lakkering med enten nitrocellulose eller mer moderne former for «plastlakker». Selv bruker jeg en gammel metode med eggehvite som porefyller på gitarene jeg lager (før lakkering med nitrocellulose), her en lapsteelgitar i valnøtt med grove porer. Eggehviteporefylleren gjør at det ikke trengs så mange strøk med lakk for å skjule porene. På båt er lakken oftest av tykkere oljebasert type som fungerer som porefyller i seg selv, men på kaldbakte båter brukes gjerne epoksybasert porefyller før lakkering med tokomponent. Sitér dette innlegget Link to post
poldapaq Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Tusen takk for svar og tips! (Legger ved bilde av ny mahogny list) Det virker som det kan være pussepapiret som tar med seg "problemet" over til den nye mahognyen, kanskje vi ikke bør bruke samme papiret på de gamle og nye flatene? Det er flere som nevner at det kanskje er silikon som er problemet, At vi må pusse mer ned i treverket og rense godt med silikon rens. Og ikke bruke mer enn 180 papir. En nevner at det kan vere voks i pussepapiret som er årsaken. Helsing Espen Sitér dette innlegget Link to post
poldapaq Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Hei igjen, tok noen tester på ein mahogny plank til båten. Det som gav best resultat var at vi bare pusset ned, tørket vekk med fille og la på beisen. Vask med Aceton, Rødsprit og Silikonfjerner gav stort sett dårlige resultat, kanskje best med Rødsprit, men som sagt tørke rent uten stoff gav best resultat/ingen reaksjoner. Men man burde vell egentlig vaske det? Sitér dette innlegget Link to post
Jp62 Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Har akkurat gjort det samme på mitt prosjekt. Jeg pusset opp mahognyen opp til 240 , fuktet med vann så busta reiste seg , og pusset lett over med 240 papir . Tørket lett over med en ren fille og la på spritbasert beis 2 ganger Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) Jp62 skrev 23 minutter siden: Har akkurat gjort det samme på mitt prosjekt. Jeg pusset opp mahognyen opp til 240 , fuktet med vann så busta reiste seg , og pusset lett over med 240 papir . Tørket lett over med en ren fille og la på spritbasert beis 2 ganger Akkurat som vi lærte på sløyden på 60-tallet. ? Redigert 9.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) poldapaq skrev 50 minutter siden: Hei igjen, tok noen tester på ein mahogny plank til båten. Det som gav best resultat var at vi bare pusset ned, tørket vekk med fille og la på beisen. Vask med Aceton, Rødsprit og Silikonfjerner gav stort sett dårlige resultat, kanskje best med Rødsprit, men som sagt tørke rent uten stoff gav best resultat/ingen reaksjoner. Men man burde vell egentlig vaske det? Mulig det er som ved reparasjon/støping av polyester. De som har veldig god greie på, og lang erfaring med dette her på forumet sier at man ikke skal vaske med aceton e.l. etter sliping før man legger på ny duk/polyester, men kun fjerne støvet med støvsuger. Vasking medfører at man legger igjen fett og dritt i porene. Redigert 9.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.