Jump to content

Maks dybde for kanaler i Europa

greiegry

Recommended Posts

Vel det kommer an på hvor mye vann det er i kanalene akkurat da, vanndybden varierer ofte med vær. 

Er det seilbåt du har? I så fall anbefaler jeg deg å bytte til kort kjøl :smiley:  eller gjøre den så lett som mulig. Ikke mast på dekk, lite vann/diesel osv. Det er stort sett bare gjørme i bunnen så du går ikke på "grunn" i den forstand. I ytterste konsekvens kan dere løftes på bil den strekningen.

Ja, har seilbåt og vurderer egentlig å ta den fra Middelhavet til Strömstad, men skrev for enkelhetensskyld Nord-Tyskland-Middelhavet.

Har fotstått at man kan shippe riggen til endestasjon. Godt råd å seile ”lett” på de ni milene. Tenker at 10 cm over grensen for dybde kan gå, tipper de opererer med laveste vannstand på måling 1.80, men vil ikke bli gjörmefast heller?

Det er feil vei, men ok :flag_sw:

Hvis du kontakter Navy Service  eller Fast Mast så finner de en løsning for transport av mast.

Vanndybden må du følge med på, men jeg har hørt at 1,9m båter har kjørt ruten tidligere. Synd men en slik fin båt med for stor kjøl, du går glipp av mange fine steder i kanalene. Kanskje du kan sage av 40 cm? 

Redigert av Barbaria (see edit history)

Jeg har selv vært på de kanalene nedover, riktignok med motorbåt...

Med 190 vil du sannsynligvis ikke komme deg igjennom...

Jeg møtte seilbåter som var nordgående, og dybde 180, som kjørte seg fast...

Problemet er i Frankrike, der vedlikeholdet på kanalen er langt fra det samme som i resten av Europa..

Du blir også nødt til og stort sett ligge/overnatte i kanalene, etter som de fleste havner i kanalene er mye grunnere en 180..

Selv jeg med dybde på knappe 90 cm subbet nedi i enkelte havner..

Forsendelse og nedrigging av masten er ren rutine der nede...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...