Jump to content

Nok uteplass i "liten" FB-båt?

skruknott

Recommended Posts

Hei folkens

Vi er en familie på fem som leter etter ny båt. Ser mest på kalesjebåter, typ Cranchi Zaffiro 34, Bavaria 33/34 Sport, Fairline Targa 34/37, Windy GM, Gobbi/Atlantis 345, Nordic Oceancraft 38 og Skilsø 33 sport som alle dekker behovet for minst to kabiner + en soveplass i dinetten nede (eller har tre kabiner), samtidig som de har god uteplass hvor hele familien (+ kanskje et ekstra barn eller to) kan sitte sammen og spise middag.

Samtidig ser jeg at det er flere flybridge-båter på 33-37 fot som har tre kabiner, men det ser ikke ut som de har spiseplass til 5-6 mennesker verken på akterdekk eller på loftet. Noen som har erfaring med båttyper som har et romslig akterdekk? Eller en FB hvor det er sitteplass til alle?

T.o; Båtplassen vår har plass til ca 3,5 m bred båt, maks LOA 40 fot. Leter i prisintervallet ca 300-900k.

Hei,

Du må nok opp til minimum 4 meter bredde for å få plass til 5-6 på akterdekket. Men du tenker kanskje på en med sofa bak der, ikke løse stoler.

Det er for det meste drev-båter du ramser opp her, så ta en till på Forbina 10000 og Viksund 340-360 St Cruise. De går inn på 3,5 meter og har god plass på fly størrelsen tatt i betraktning.

Nord West 390 har tre kabiner og meget fin plads på agterdæk. Også gode siddepladser på fly, men ikke noget stort bord. Fantastisk båd, som jeg stadig savner nu og da. Og nu er de nede i et prisniveau, hvor de er attraktive:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=128368465

Men den bliver måske for bred og dyr?

Forbina 10000/33/36 eller hvad den hedder nu har jeg også haft. Acceptabel plads på agterdækket - nogenlunde på fly. Også en god båd - især til prisen. Alternativt skal du op i Forbina 40/42. 

Definitivt et alternativ @Worry II. FLem 340 krysser visst av i alle boksene :) 

Kjempefint med plass til alle fem nede, så kan de som våkner først gå opp og gjøre det de vil uten av noen må flytte på seg eller re opp senger :)

Ja, jeg har alltid likt Felm 340/350. Morsom historie bak den også. Var en lærer fra vestlandet som ikke helt fant den båten han ville ha, så han tegnet og laget den selv :thumbsup: Nå er det levert mange halvfabrikata av disse, så de må nok sjekkes grundig før kjøp. Gammelmodig kantete design, helt i min gate det :giggle: Den ble etterhvert oppgradert og re-designet og solgt under navnet Spirit 360. Må jo ha noe å strekke seg etter :smiley:

Jeg vil også gi deg råd om at det er viktigere med båtens tilstand, samt dokumentert vedlikehold av maskineriet, enn om det er plass til 5 stk på akterdekket. Det kravet ville jeg ha firt på til fordel for alder og godt vedlikehold av skuta. Uansett ønsker deg lykke til med valg av ny båt !

Vi har en Fairline Phantom 37. Er god plass både på akterdekk og flybridge til å være en så liten FB-båt.

God plass inne er det også da denne kun har ett bad (med dusj og toalett). Ph38 har mindre salong/bysse, da den 

i tillegg har et gjestebad som tar mye av inneplassen.

Du kan se plantegning av båten her.

Jeg synes et bad må være veldig smart i en relativt liten båt! Tar mye verdifull plass med to!  Er jo mange som bor i leiligheter og med kun et bad! men det er jo bare min mening da..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tilstand er høyt på lista @Worry II Det var faktisk en av grunnene til at jeg begynte å se på FB-båter, virker som det er mange båtfolk (det er forskjell på "båtfolk" og "folk med båt") som har lukket båt og tar godt vare på dem - og mange med aksel, uten at det er det viktigste argumentet for oss i dag.

Ronja er råflott @Dykker Den har jeg vel ikke plass til, men du verden for en lekker skute. Og ja, et bad holder i massevis

Hei,

Vi er i samme båt (kremt) som deg; familie på 5 og ønsker feriebåt  med god uteplass, med faste sengeplasser og plass rundt bordet til alle.

Jeg hadde i tillegg krav til fast aksling.

Budsjettet tatt i betraktning, så havner du fort i kategorien «gammel båt med nyere motor».

Ettet et par års leting så «oppdaget» vi Enes 32/35. Vi kjøpte denne:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126569919

Det ligger en kalesjebåt på Finn nå:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126335298

Ellers så er Halco 31 også en vi har vurdert, med stort akterdekk. feks denne:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=141852771

Sea Ray 330 er også et kalesjebåtalternativ:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=136402725

Skilsø 33 Sport mener jeg blir i minste laget til 5 på ferie. Jeg hadde den som en favoritt en periode, men etter å ha vært på en del visninger, så opplevde jeg den som trangere enn Baltic, og selger ville ha noe større; typisk ønske var en fly...

Lykke til!

Takk @Familiesnekke :smiley: Jeg har faktisk lagret annonsen på den Enes'en du kjøpte, så ut som et veldig godt alternativ. Er dere fornøyd med den?

Enes'en med kalesje bladde jeg ganske raskt forbi når jeg så den, ser ut som mye jobb innvendig og veldig gammeldags (som ikke er så rart når den er fra '76), men ser jo endel positive sider når jeg leser mer nøye, ikke minst med maskinisten. Kanskje verd en titt likevel.

Halco'n er et veldig fint alternativ, litt liten badeplattform, men alt annet er jo nær perfekt. Ligger dessverre for langt unna til at den er aktuell.

Sea Ray'en ligger også på feil kant av landet. Var å kikket på lillebroren (310) på Østfoldsiden sist helg, men følte den var for dyr ift ønsket standard til prisen (dum kalesjeløsning, 110 volt-anlegg inkl generator, separate gir/gass-hendler m.m.), men kan hende det er greit med båt for pengene.

Mistenker at du har rett ift Skilsø 33...

Nesten litt stressende å følge med nå på våren - kommer endel fine båter, men mange er på "feil" kant av landet :crazy:

Jeg har ikke så mye Enes-erfaring å skryte på meg ennå, men planlegger hentetur fra Bergen til Oslo i påsken :)  Jeg kommer til å ta en runde med innredningen i forkabinen, på badet og på kjøkkenet.

Hvis du gidder å ta jobben med innredningen så har Enes-båten på Finn allerede mange dyre tekniske oppgraderinger som du får glede av i mange år. Og så billig båt da gitt; under budsjettet ditt!!!  ;)

Absolutt, mange positive sider med Enes'en :smiley: Får ta en tur og kikke på den.

Har forøvrig hatt samme idé om jeg skulle ende med å kjøpe båt på vestlandet - påsketur :thumbsup: Utfordringen er jo å få tatt turen for å kikke i forkant, blir plutselig mye reising...

Det har jo hendt budsjetter har sprukket....

Var nede i en Skorgenes 330 eller 340 og så at den hadde 5 faste køyer og relativt «romslig» fly. Begrenset hvor god plass det blir til 5 uansett.

Kjenner noen med Spirit 360 - stor fly, greit akterdekk og 5 køyer. Går i plassen din. Men den krever ved også litt streching av budsjettet. Vår bekjent har D6 435 (mener jeg å huske) i sin. 

Når du leter etter båt som er såpass stor, til den prisen, kan du ikke få alt. Jeg ville fokusert på noe som var godt bygget og bar preg av godt vedlikehold. Båt er kompromi. Heller en båt som ikke har «alt»,men som fungerer godt og gir glede på tur. 

Er båtplassbredden absolutt? Eller kan ny plass ordnes? Egen båt er 405 bred, og vi er 2 voksne, 3 tenåringer og bikkje om bord. Bredden gir mye volum. En Fairline 36 Sedan eller Turbo, med en liten justering i lugaren, gir 5 køyeplasser, en romskip med plass, rikelig uteplass, god sjøbåt, innenfor budsjett med klar margin og reserver til oppgraderinger og stasj, kanskje til og med ny båtplass innenfor det budsjetterte beløpet? Også i Princess 360 skal sidelugaren kunne ha 3 køyer med relativt liten ombygging.  

Absolutt et kompromiss @Nimbus4 Må nesten bare sette en grense og forsøke å forholde seg til den på best mulig måte. En godt vedlikeholdt båt er viktigst, samtidig er det viktig at den fyller noen viktige krav. Vi solgte en Bavaria 27 Sport i høst, den hadde vi mange fine ferieturer med i sommer. Men med to tenåringer og en som nærmer seg, ser jeg at fem faste sengeplasser "nede" blir et krav for å få med barna på tur et år eller fire til. For den saks skyld har jeg vurdert langt mindre båter med påhenger (da får jeg jo en nesten ny 25-26') som gir langt mindre bekymringer og vedlikehold, og kan ta med familien på en utenlandstur samtidig som vi overlever en natt på skjæret iblant.... 

Plassen er nok gitt for i år @nordan family 27 så lenge jeg ligger i kommunal havn. Ikke nok ikke noe problem å leie eller kjøpe en større plass på private anlegg, men da kommer det med begrensinger i budsjettet inn da.... får jeg større plass er det jo fristende å gå for en 42' eller 43' så vi får ønsket stor uteplass både på akterdekk og loft...

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på de familiemæssige forhold, @skruknott. Men hvis jeg relaterer til mig selv, så har jeg været igennem turen med opvoksende børn og båd.

Min erfaring er, at børnene skal være meget glade for at sejle før de vil blive med på tur efter 15-16-års alderen. Jeg kender ikke dine børn, men det mest almindelige er jo, at de taber interessen for at være med og hellere vil være hjemme.

I lyset af det, så står du jo i et valg: Enten satser du/I på at holde familien samlet til ferieture i båd i de næste 4-5 år - og så er det klogt en gang for alle at investere i en tilstrækkelig stor båd, der kan være en rigtig god ramme om ferier med store børn, venner og den slags. Og så er vi nok oppe i 40-45 fod med deraf følgende omkostninger og pladskrav.

Eller også, så er tiden inde til at trappe ned på bådlivet og i stedet gå efter kortere ture i godt vejr med en mindre båd. Og i stedet bruge midlerne til udenlandsture med fly/bil, lejet hus i syden eller hvad I nu kan lide. 

Jeg håber ikke, at du føler jeg gør mig klog på noget, jeg ikke bør blande mig i. Det er bare fordi jeg selv var igennem turen. Jeg købte en 40-fods fordi jeg håbede, at det ville gøre, at der var komfort nok til at børnene ville med også selv om de blev større. Det ville de ikke, og vi havnede med noget, der var for stort og samtidig ville vi jo gerne holde ferie med børnene. Nu er vi endt på en 30-fots til Fruen og jeg til de kortere ture og stadig mulighed for at tage udenlands i lejet hus, hvor børnene hellere end gerne vil med. 

Men familier er helt forskellige, så jeg kan eller vil ikke give råd - bare dele mine egne erfaringer, der endte med at koste næsten en million i værditab på at købe og sælge et par både inden jeg endte med den rigtige.