Jump to content

Nok uteplass i "liten" FB-båt?

skruknott

Recommended Posts

Det er gode betraktninger. Vår 16 åring har blitt selektiv på hvilke turer han blir med på lengre..... Og oftest er det da et færre antall køyer som er i bruk.

Når du ser på flybridgebåter med 5 køyer så smale som du gjør, er du i et litt «sært» segment, og det gjelder også den dagen du skal selge båten...

Det er meget gode innspill @MajorAndy og @nordan family 27. Tenkt mye på dette.

Har troen på at de største barna er med i år og neste år, men etter det faller de nok fra en etter en. Er litt der at dette er de(n) siste sommer hvor vi alle kan reise på båtferie sammen, men mulig jeg allerede er litt sent ute med å gjøre en såpass stor investering - i en båt som om et år eller tre bare skal romme 2....

Jeg støtter betraktningene om tenåringer over, men forstår godt at du ønsker å gjøre et forsøk på familieferie litt til.

Jeg kjenner båtfolk som klarer å holde på tenåringene sine med diverse tiltak;

-alliere seg med andre båt-familier med like gamle barn

-ta med rib/vannsport-leker

-ta med kjæresten/venner

-god tilgang til WiFi

Med tanke på «nedsiden» så støtter jeg også ditt forslag til budsjett (300’-900’).

Jeg tror godt vedlikeholdte og oppgraderte båter er greit omsettelige, uten for mye verditap, men båtpengene flyr fort uansett!

Du får tak i fine Scand Baltic/Atlantic innenfor budsjettet ditt; og de tror jeg fremdeles er kurante i markedet.

Princess Riviera 36 er også en veldig lekker og diger kalesjebåt du kan vurdere.

«Feriebåter til familie på 5» med et budsjett rund en halv million er det ikke mange av. Som nent over så må du velge hva som er viktigst for dere og velge riktig kompromiss, som passer dere.

En gjenganger er også at du må investere litt i ombygging for å få løsningene slik du vil ha det. 

Viknes 1030 og 1080 har romslige akterdekk. Ble også positivt overasket over en Skorgenes 350 Nordic på hvor stor den var bak. i følge eier skulle denne utgaven være noe større bak enn sine medsøstre.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=134298207

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93580342

I prisklassen du ser etter så spørs det om du finner noen av disse.

Uansett så kan jo Scand være et alternativ

Dette er skrevet om Spirit 360 i Båtmagasinet:

Spirit 360 er en ny bo- og turbåt fra Spirit Boat på Vestnes ved Molde. Verftet har overtatt velkjente Flem 340. Den selges fortsatt under sitt gamle navn, men verftet har også gått et skritt videre. Med en Flem som plugg, har verftet saget, spikket vridd og vrengt seg fram til det de selv mener er en helt ny båt: Spirit 360. 

Skroget er helplanende, og skal kunne brukes med både èn og to motorer, med hekkaggregat eller V-gir. Med singel motor på 270 hk gjør båten rundt 28 knop. Dobbelinstallasjon med totalt 340 hk gjør båten et halv tonn tyngre, og gir en toppfart på 32 knop. V-bunnen er 20 grader akterut.

Båten har en stor salong og innvendig førerplass midtskips, med sitteplass til sju personer, hvorav tre i fartsretningen. Takhøyden er gode 195 cm. Byssa er plassert bak førerplassen på styrbord side. 

Båten har fem til seks køyeplasser, fordelt på tre lugarer. Det er dobbeltkøyer i rederlugaren forut og senterlugaren, samt en ”bred enkeltkøye” i en egen lugar aktenfor og under salongen. Toalett og bad befinner seg på styrbord side, foran førerplassen. 

Motorene ”bor” under to luker i det selvdrenerende akterdekket. Standardleveringen på båten er 369 hk Yanmar eller 388 hk Sabb Iveco, begge med fast aksling. 

Data: Spirit 360

Lengde: 11,75 meter
Bredde: 3,30 meter

Takk for gode innspill :smiley: wifi, venner og kjærester er gode triks @Familiesnekke :yesnod:

Har lagret et par hundre finn-annonser siste året slik at jeg har litt oversikt over hva ulike båter har blitt annonsert for tidligere. Det gjenstår vel å gå ombord i flere aktuelle skuter og kjenne på magefølelsen.

Skal se tre båter i morgen, en Scand 360 SE, Bavaria 330 Sport og Enes 32. Forskjellige prisklasser (250-750), alle er kalesjebåt. En med en motor og aksel, to med dobbeltinstallasjon og drev.

Er mange skrekkhistorier om drev og dårlige motorer (er vel skrevet noe negativt om de fleste varianter), så aksling og nyere motor frister...Samtidig SKAL jeg ha en båt jeg liker, ellers er jeg redd jeg ikke har lyst til å ta vare på den når utfordringene kommer (for de kommer vel uansett...). Og igjen... magefølelsen må være god

Større og tyngre båt med flere motorer betyr jo også høyere vedlikeholdskostnader, så det er fortsatt ikke helt utelukket å forkaste de grandiose planene om ukesvis på sjøen og kjøpe feks en Uttern D77 eller en Finnmaster T8, eller Marry Fisher 895 som et slags kompromiss.

@brs i høst så jeg en Gobbi 345 annonsert til 699’, en Cranchi Zaffiro 34 til 735’. Det synes jeg var gode alternativ, men hadde fortsatt den gamle båten (Bavaria 27 Sport). En Sun 33 med forlenget badeplattform til 449’ lå dessverre for langt unna til at det var aktuelt å se på den. En Fairline 34 Targa (2000 mod) til 800’ angrer jeg litt at ikke jeg dro og så på.

Denne ser ikke så dum ut  https://www.finn.no/136402725 men er på feil kant av landet

Klarer visst ikke å snevre inn søket særlig godt :rolleyes:

skruknott skrev for 11 timer siden:

@brs i høst så jeg en Gobbi 345 annonsert til 699’, en Cranchi Zaffiro 34 til 735’. Det synes jeg var gode alternativ, men hadde fortsatt den gamle båten (Bavaria 27 Sport). En Sun 33 med forlenget badeplattform til 449’ lå dessverre for langt unna til at det var aktuelt å se på den. En Fairline 34 Targa (2000 mod) til 800’ angrer jeg litt at ikke jeg dro og så på.

Denne ser ikke så dum ut  https://www.finn.no/136402725 men er på feil kant av landet

Klarer visst ikke å snevre inn søket særlig godt :rolleyes:

Hva er årsaken til at disse er på feil kant av landet ? Er det frakten ?

har hentet 2 stk bavaria 33 sport en fra innerst i erfjord og en fra Askøy Bergen.

drivstoffkostnader totalt fra Askøy var 650liter i 22 knop i snittfart.

unnagjort på ca 14 timer til Langesund .

fra erfjord var omtrent samme literene da vi gikk i hardere sjø .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

skruknott skrev 3 minutter siden:

Henger gjerne på hvis det blir sånn @Familiesnekke :wink:

Tåler nok turen og kostnaden @MaSa, men blir jo litt enklere å se på flere båter i nabolaget enn å fly til Bergen hver gang det dukker opp noe interessant. Men kommer det en båttype vi kjenner og liker til riktig pris kan det nok være verdt turen :wink:

Jo akkurat å se på dem hvis det er en om gangen så er det tungvint , jeg dro og så på 4 stk samtidig i området.

men det er garantert noen på forumet som har slike båter eller vet om her på Østlandet som du helt sikkert kan se nærmere på så slipper du ta turen til Vestlandet før du kjenner båtene bedre .

lykke til videre ? spennende tid ?

skruknott skrev 26 minutter siden:

Var en veldig fin Bavaria Sport med flott badeplattform som het MaSa på finn i fjor, din gamle?

Ja spennende periode, og ofte utålmodig i disse periodene selv ?

stemmer det at den var ute til salgs i fjor, den gikk over til Østfold.

føler at plattform er det som manglet på bavaria originalt, og ble ett helt nytt området og bruke på båten med forlenget .

men må nok forlenge på den nye båten også da den er like liten som bavaria var .

hadde mange fine år og gode minner i den bavarian ?

Håper nå og bygge nye gode minner med «ny» båt igjen ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...