Jump to content

GPS og PC snakker ikke lengre


hkj00

Recommended Posts

Hei,

Jeg gir opp.............. :smash:

Min c-map gir ikke lengre någon, var jeg er, markering på kartet.

Min gamla Garmin 50 (1991) har fungert gott siden jeg køpte den dokk gir den framledes

LON og LAT korrekt men dotten på PC skermen er ikke og finna. Har kontrollert ledningar

mellan PC og GPS 50 og det synes å vara ok. Har og checkat med min 12XL (annan kabel) som gir en dott på kartet. Er det någon som har en ide om vad det kan vara som felar. Jeg har også kopplat lysdioder till GPS 50 som blinkar då NEMA er aktivert. Er då signalen fra GPS 50 ok?

Hilsen

Hans

Redigert av hkj00 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gå inn på "tilbehør" under "programmer" på PC. Velg "hyperterminal" og sjekk aktuell com-port. Du vil da se om PC mottar signaler fra GPS.

Sjekk også at kartprogram er satt opp til å lese riktig com port (den du har koblet GPS`n til).

Er alt dette i orden kan det hende at GPS er satt opp feil, f.eks feil baud rate (hastighet). Skal være 4800 baud på NMEA 0183.

 

Det var det jeg kom på i farten - lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ok - må aller først inrømme at jeg ikke har brukt hverken kart eller gps etter at jeg flyttet opp hit - og enda mindre c-map,

(begynner den dagen jeg finner noe som dekker mine, dvs mitt i entall) farvann :lol:) men jeg har da "kjørt" pc noen år.

 

Alt virket fint til plutselig en dag, og så *poff* - plutselig var ikke dotten der lengre, stemmer det?

 

Aller først - helt grunnleggende - vært gjort noen endringer som på pc'n i det siste??

Hvis noe er endret (installert/avinstallert programmer eller hardware)

kan det hjelpe med en "frisk" installasjon av c-map og eventuelle drivere til gps'n.

Kan også lønne seg avinstallere og restarte før du reinstallerer.

 

Hjelper ikke dette ville jeg prøvd den på en annen pc før noe mer

gjøres - ville vel egentlig gjort det aller først hvis tilgangen til en annen pc er grei..

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

hadde et lignenede problem på min kartplotter denne sesongen kunne ikke få autopiloten til å aktivere seg og har kjørt hele sesongen med troen på et brudd i en kabel en eller annen plass :headbang:

så her for et par turer siden satt jeg og kikket i menyen på kartplotteren og oppdaget at signal (0183)ut fra kartplotter var slått av :blush: aktiverte den og alt virket utmerket igjen :cheers:

 

sånn er det å se seg blind på ledninger :sleep: hehe.............

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 401
×
×
  • Create New...