Jump to content

Noen som har en idé om hvordan jeg løsner dette roret på OE32 skøyte?


seilfred

Recommended Posts

Hei,

skal ta opp båten på land på mandag, og skal av med propell og aksling for å sjekke om aksling og flens er rett. I den forbindelse kan det godt være jeg må av med roret, selv om jeg vil forsøke å smyge akslingen ut som det første. 

Dette var bare bilder jeg hadde liggende. Er det noen som har en idé om hvordan jeg får roret løs? Såvidt jeg kan forstå er det vel umulig å løsne det fra festene, i og med for lite klaring til å få ut bolten?? 

De som har gjort noe lignende før må gjerne dele erfaringer...

79D24F0E-F48E-4266-A9E4-3255A80C5C2D.jpeg

AFA6594C-B7FC-44A2-85CC-1B3AA951FCF7.jpeg

585B7012-D6F4-460F-8DDE-ABCA052F8889.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Bare så det ikke misforstås: jeg kunne ha klokket akslingen i båten, men jeg skal skifte cutlesslager også, så det skal av uansett?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Ser umulig ut å dele hengslene, da det som du sier er for lite klaring til å få ut boltene.

 

For meg ser det ut til  at du må løsne hele hengselen/hengslene fra skroget, ved å skru ut de boltene som fester hengslene til skroget.

 

 

Edited by Jannmar (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 29 minutter siden:

Om  det Bigmac foreslår lar seg gjøre, tror jeg faktisk du får ut akslingen med propell på.

 

Ja jaggu, utsparringa i roret gjør kanskje det mulig. Grei løsning :-) 

Link to post
Bigmac skrev for 2 timer siden:

Bare en teori; men kan du frikoble rorbladet fra styringssystemet slik at roret kan svinges lengre ut enn max rorutslag? Vil kanskje gi bedre plass til aksel. 

 

Verdt å teste hvertfall!

Jeg er ganske sikker på at rorkulten kan løsnes. 

 

Ellers er det vel eneste mulighet å skru løs boltene fra skroget såvidt jeg kan skjønne. 

Da håber jeg bare at de to nederste festene er plastet inn i skroget, for der er ingen som helst mulighet for å komme til fra innsiden for å trekke imot..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Skal du få av propellen tror jeg du må trekke akselen framover.

Er hengselbolten separate bolter eller er det lange stenger som ligger i rør innstøpt i roret?

Hvis det er lange stenger har du antakelig et plugget hull i forlengelsen av hengsellinjen under propellen og oppå baksiden av roret

Hvis det er bolter ville jeg vurdert å lage hakk over slik at det er plass å ta de ut.

Hvis båten er feks 45 år er det kanskje tid for inspeksjon snart.

Mons

Link to post
mons skrev for 12 timer siden:

Skal du få av propellen tror jeg du må trekke akselen framover.

Ja, tenkte det samme.

Så for meg noe slikt: 

1.  Løsne propellen så den sitter løst på akslingen

2. løsne aksling fra klemflens og dytte den så langt akterover som mulig for å få den helt fri fra flensen.

3. Trekke akslingen fremover igjen og håpe på der er nok plass til at propellen kan komme av.

4. deretter bare å trekke ut aksling..

 

Her har jeg kanskje litt xtra spillerom hvis jeg får svingt roret helt ut i siden som bigmac foreslår.

 

Hvis ikke dette går, så må roret av. 

 

mons skrev for 13 timer siden:

Er hengselbolten separate bolter eller er det lange stenger som ligger i rør innstøpt i roret?

Hvis det er lange stenger har du antakelig et plugget hull i forlengelsen av hengsellinjen under propellen og oppå baksiden av roret

Hvis det er bolter ville jeg vurdert å lage hakk over slik at det er plass å ta de ut.

Hvis båten er feks 45 år er det kanskje tid for inspeksjon snart.

 

Er nok separate bolter dette såvidt jeg husker. Ville sikkert vært en god idé å lage hakk til å kunne ta de ut, ikke minst for inspeksjon. Er ikke sikker på om jeg får det til akkurat denne gangen dog..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Så en liten oppdatering. 

 

Båten kom på land idag, så da var det bare å begynne. Strevde fælt med å få løs propellen, men den ga seg til slutt, og det var faktisk klaring nok til å bare ta den rett av..E26A3D96-E364-4823-8D2E-877296C92311.jpeg.9df528ecc4ad654da31d6f349d2b6d51.jpeg7D6ED16D-552A-41E7-8CBE-07CA4F22D9CD.jpeg.d325474c7cf6315d574b24663a0b0545.jpeg

 

Akslingen derimot var ikke til å smyge forbi roret, selv med maks rorutslag. Grubla lenge på om jeg skulle begynne å demontere roret, men løsningen ble heller å lage en liten klaring med en hullsag, så akslingen akkurat kom forbi3F6F32EB-AAC7-40CB-97B7-E4BBA1AEB81A.jpeg.96e8f8ead18c3136f4c7e27aecb140ef.jpegFC0DB624-300A-4560-A4D5-B3F0234E577E.jpeg.183fbbeb5490b4fd76777b80a6b4dfa6.jpeg8042040A-7456-48F3-A81A-D097D9694B3A.jpeg.fe528fc9d0240e2f12debf9b8f7ed9f9.jpeg

 

Kunne kanskje vært greit å ha et slikt spor til en annen gang og, men spørsmålet er: Har det noen negative effekter??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...