Guest Avmønstret# Startet 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2019 Driver og monterer en lensepumpe i brønnen på badet/dusjen. Pumpa er en Rule pumpe med 19mm stuss, mens gjennomføringen jeg skal bruke står igjen etter en septikkløsning og er vel 38mm (tror jeg... er ikke i båten). Har diverse overganger i plast som jeg ikke ønsker å bruke under vannlinja. Og må jeg kjøpe en meter 38mm septikkslage, eller finnes det armerte slanger i 38mm som ikke koster skjorta og mansjettknappene, gjerne noe som er litt mykere enn septikkslange også... Så, what to do? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Skru en nippel på gjennomføringen med 19 mm slangestuss evt bend og stuss. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 mons skrev for 7 timer siden: Skru en nippel på gjennomføringen med 19 mm slangestuss evt bend og stuss. Båten ligger på sjøen og det er stussen fra krana som er 38mm, og den er uten gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Hei Du kan jo bytta skroggjennomføringa. Det er ikkje naudsynt med septikslange. (Eg brukar ikkje septikslangar i båten vår, og har heller aldri hatt problem med slangar som luktar. Rimelegare slangar er lettare å trekka, lettare å halda reine utvendig, og mykje rimelegare.) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Ask skrev 21 minutter siden: Hei Du kan jo bytta skroggjennomføringa. Nja... må være mulig å løse uten å gjøre det.. eller? Om jeg finner en "reduksjonsnippel" som passer, men har ikke funnet det foreløpig. Ask skrev 21 minutter siden: Det er ikkje naudsynt med septikslange. Jeg fant ut at Maritim har 38mm armert slange som ikke koster skjorta og mansjettknappene :-) Men da må jeg ha en overgang mellom 38mm slange og 19mm, i metall. Jeg kan jo da legge 38mm opp som svanehals og skjøten et sted over vannlinja, da vil jeg føle at det er trygt. Ask skrev 21 minutter siden: (Eg brukar ikkje septikslangar i båten vår, og har heller aldri hatt problem med slangar som luktar. Rimelegare slangar er lettare å trekka, lettare å halda reine utvendig, og mykje rimelegare.) Jeg har ikke septik ombord lengre, men fant kun septikkslanger i dim 38mm, inntill nå da. :-) Tror jeg må stikke innom Maritim og forhøre meg rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Pinkvin skrev for 9 timer siden: Driver og monterer en lensepumpe i brønnen på badet/dusjen. Pumpa er en Rule pumpe med 19mm stuss, mens gjennomføringen jeg skal bruke står igjen etter en septikkløsning og er vel 38mm (tror jeg... er ikke i båten). Har diverse overganger i plast som jeg ikke ønsker å bruke under vannlinja. Og må jeg kjøpe en meter 38mm septikkslage, eller finnes det armerte slanger i 38mm som ikke koster skjorta og mansjettknappene, gjerne noe som er litt mykere enn septikkslange også... Så, what to do? Ser for meg at denne skal løfte dusjvannet ut fra denne brønnen, denne går vel da ut over vannlinja, ikke under. Du har vel skroggjennomføringen til dette over vann? Da er det vel ikke farlig å bruke plast? Hvis skroggjennomføringen er under vann må du få til en vannlås slik at ikke båten blir fylt med vann Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Noe sånt du jakter? https://www.boatlab.no/plast-slangeadapter-for-slange-o13-38mm Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Pinkvin skrev 59 minutter siden: Båten ligger på sjøen og det er stussen fra krana som er 38mm, og den er uten gjenger. Tror du misforstod @mons Du må skru av slangenippelen som er skrudd inn i krana. I krana (kuleventil?) er det antagelig 1 1/4" BSP rørgjenger. Da kan du bare skru inn en reduksjon slik at du får 19mm slangenippel ut fra ventilen. Så kjøper du en PVC slange med stålspiral som du legger fra dusjen til utløpsventilen. Her har du en reduksjon: https://www.maritim.no/reduksjonsnippel-utv-innv-messing Så velger du en ny slangenippel i rett dimensjon: https://www.maritim.no/slangekopling-1-30-mm-messing Og til slutt en stålarmert PVC slange: https://www.maritim.no/slange-stalarmert-pvc Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Marida skrev 2 minutter siden: Ser for meg at denne skal løfte dusjvannet ut fra denne brønnen, denne går vel da ut over vannlinja, ikke under. Du har vel skroggjennomføringen til dette over vann? Pinkvin har jo pælma ut dassen og septiktanken. Tipper han bruker den gamle septikgjennomføringen til gråvannet nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marida Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Komodo skrev 1 minutt siden: Pinkvin har jo pælma ut dassen og septiktanken. Tipper han bruker den gamle septikgjennomføringen til gråvannet nå. Da blir min siste setning enda viktigere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Det kommer vel an på hvor høyt dusjen ligger? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Vesterskog skrev for 2 timer siden: Noe sånt du jakter? https://www.boatlab.no/plast-slangeadapter-for-slange-o13-38mm De der er 100% ubrukelige. Tynn plast som kollapser om du setter på en slangeklemme. Men ja, en sånn en i god kvalitet hadde gjort jobben :-) Marida skrev for 2 timer siden: Ser for meg at denne skal løfte dusjvannet ut fra denne brønnen, denne går vel da ut over vannlinja, ikke under. Du har vel skroggjennomføringen til dette over vann? Har en utgang over vannlinja men ser ikke for meg at jeg skal pumpe ut vann over vannlinja....? Eller kanskje det er greit? Marida skrev for 2 timer siden: Da er det vel ikke farlig å bruke plast? Enig. Marida skrev for 2 timer siden: Hvis skroggjennomføringen er under vann må du få til en vannlås slik at ikke båten blir fylt med vann Jeg legger svanehals. Ser også at de har tilbakeslagsventiler til sånt nå, men med båt som gjerne ligger ute om vinteren så blir det svanehals, gjerne med tilbakslagsventil i tillegg så jeg slipper at det renner vann tilbake. Komodo skrev for 2 timer siden: Pinkvin har jo pælma ut dassen og septiktanken. Tipper han bruker den gamle septikgjennomføringen til gråvannet nå. Det er helt riktig :-) Komodo skrev for 2 timer siden: Det kommer vel an på hvor høyt dusjen ligger? Godt under vannlinja. Komodo skrev for 2 timer siden: Tror du misforstod @mons Du må skru av slangenippelen som er skrudd inn i krana. I krana (kuleventil?) er det antagelig 1 1/4" BSP rørgjenger. Da kan du bare skru inn en reduksjon slik at du får 19mm slangenippel ut fra ventilen. Så kjøper du en PVC slange med stålspiral som du legger fra dusjen til utløpsventilen. Her har du en reduksjon: https://www.maritim.no/reduksjonsnippel-utv-innv-messing Så velger du en ny slangenippel i rett dimensjon: https://www.maritim.no/slangekopling-1-30-mm-messing Og til slutt en stålarmert PVC slange: https://www.maritim.no/slange-stalarmert-pvc Den planen er ikke dum, men da står jeg vel igjen uten ventil? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Nei, du skrur jo slangenippelen rett i ventilen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Både utløp og pumpe under vannlinja er risikosport. Da må du huske å stenge ventilen i skroget hver eneste gang. Svanehals hjelper ingenting hvis du ikke har en ventil i toppen av svanehalsen som slipper inn luft. Uten slik ventil får du en velfungerende hevert. Tilbakeslagsventil er fint, men hvis det blir liggende bittelitt dritt på tetningene - eller noe tetter antihevertventilen -kommer vannet inn. Behøver ikke komme fort inn for å bli store mengder hvis du er borte fra båten etpar uker. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 https://webshop.nettbaat.no/products/svanehals-mventil-kompositt Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vesterskog Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 3 hours ago, Pinkvin said: De der er 100% ubrukelige. Tynn plast som kollapser om du setter på en slangeklemme. Men ja, en sånn en i god kvalitet hadde gjort jobben :-) Ja, ser at det ser ut som plast ja. Enig o at det er ubrukelig. Trodde det var i metall. Kan jo få dreid en på et verksted då. Men da er det nok billigere med alternativer. Kanskje bytte ventilen med en med gjenger om ikke slangenippel kan skrus av nå. Tette gjennomføring på utsiden (bør ha hjelp ) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Vesterskog skrev for 1 time siden: Kanskje bytte ventilen med en med gjenger om ikke slangenippel kan skrus av nå. Hvis jeg har forstått @Pinkvin riktig så er det slangenippelen som er skrudd i ventilen som ikke har gjenger. Eller? Skru ut slangenippel, og skru inn en som har Ø19mm utvendig diameter løser hele problemet, da blir det færrest mulig overganger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Komodo skrev 35 minutter siden: Hvis jeg har forstått @Pinkvin riktig så er det slangenippelen som er skrudd i ventilen som ikke har gjenger. Eller? Skru ut slangenippel, og skru inn en som har Ø19mm utvendig diameter løser hele problemet, da blir det færrest mulig overganger. Ah, må innrømme at jeg ikke har finstudert ventilen da jeg på en måte tenkte at "det var utgangspunktet". Om jeg forstår deg riktig så vil normalt slangenippelen være utvendig gjenget i andre enden, så da kan jeg demontere den, ta den med til riktig sjappe så kan jeg være heldig å først finne en reduksjons.. "greie" som du linket til, så en med nippel som passer inn der igjen, altså to deler, etter ventilen. Det er en god plan, og ikke særlig dyr heller egentlig. Tror jeg går for den planen :-) Virker som det kun er Maritim som har sånt i hyllene. Fint i Fredrikstad men litt irriterende omvei gjennom 60 soner og fotobokser... ;-) Ligger det noen sjapper nærmer langs E6 fra Son og sørover som muligens har sånt i hylla? Er dette "standard" rørleggergreier... eller er det båsjapper som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Du må nok i ei båtsjappe for å få slangenippelen. Reduksjonen er standard industrikomponent. Pass på at du får messing som er sjøvannsbestandig, evt. syrefast stål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vesterskog Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slangenipler/slangenippel-2000020421 Ikke umulig det finnes en som er 19mm og passer rett i ventilen Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Har du en 38mm slange er det vel 1 1/2"? Da må du ha en slik; 1007723 fra flak https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/roerdeler-fittings-messing/red-nippel-utv--innv--messing-pH1007703 Og deretter en slangenippel utv 1" med 19mm slangestuss. Hvis det ikke er å oppdrive kjøper du enda en reduksjon, nr 1007718 på flak Så en vanlig 3/4" slangenippel Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 De sakene får du garantert hos Hydroscand, Moss Syd. Inn til høyre i første rundkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Var innom Hydroscan i Oslo for litt siden, og de hadde ikke sjøvannsbestandig messing, og ganske dårlig utvalg. Jeg var på jakt etter en annen overgang/reduksjon, og jeg endte på Maritim sin nettbutikk hvor de hadde alt jeg trengte til mitt formål. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Dette gjelder Moss. De har en drøss delenummere linket til båt og sjø som de har tatt inn spesielt. Titter man på 'Hulda' og den siste sjøvannspumpen, så kommer alt fra H i Moss. Dessuten presser de hydraulikkslanger etc. etc. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Komodo skrev for 4 timer siden: Du må nok i ei båtsjappe for å få slangenippelen. Reduksjonen er standard industrikomponent. Pass på at du får messing som er sjøvannsbestandig, evt. syrefast stål. Kun biltema som oppgir messingen sin å være av "marin kvalitet". Så hva de andre forhandler... får vel spørre. Hulda skrev for 2 timer siden: De sakene får du garantert hos Hydroscand, Moss Syd. Inn til høyre i første rundkjøring. Skal stikke innom der, takk for tipset :-) Vesterskog skrev for 2 timer siden: https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slangenipler/slangenippel-2000020421 Ikke umulig det finnes en som er 19mm og passer rett i ventilen Har søkt uten å se at jeg klarer å komme helt i mål på BT. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.