rarnfinn Startet 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2019 Hei, Jeg har en 100L balje i båten som jeg oppbevarer fisk i fra tid til annen. Hvordan går jeg frem for å montere pumpe som pumper vannet opp fra havet og rett oppi dunken? Båten er selvlensende, så det gjør ingenting om "det bare renner over etterhvert". Jeg har batteri 75ah. Jeg tipper det vil holde i ganske mange timer før det må lades en gang innimellom. Det funker fint, eventuelt så kobler jeg på startbatteriet. Jeg må ha: Ei pumpe med bryter som kan slås av og på. Slange som går fra vannet og oppi balja. Hva slags pumpe trenger jeg til dette? Kapasiteten trenger ikke være stor, så jeg antar at de fleste pumper som ikke kan regulere antall l pr minutt kanskje pumper inn mer vann enn det selvlensinga klarer å drenere.. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Bare å kjøpe en neddykkbar lensepume og slenge den uti. Sjekk katalogen til eks. Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
rarnfinn Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Hei, Jeg kjører i 20 knop. Tanker var å ha ei pumpe inni båten med en slange som går ned ved siden av motoren bak. Jeg kan ikke ha ei pumpe hengende å slenge der bak i fart? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Med en fart på 20 knop vil det være uhensiktsmessig å ha en slange hengende ettet båten, da dette vil skape et kraftig sug, som pumpa må overvinne. Ergo må du ha noe fastmontert, og da kan du like gjerne utnytte farten, og la et rør peke forover. Da vil vanntrykket presse vannet et godt stykke opp, uten pumpe. Dette er ikke noe jeg har prøvd, men i teorien bør det fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 I 20 knop, trenger du vel kanskje ikke pumpe engang, bare en "pickup" som gjerne brukes til å få kjølevann til høytmonterte påhengs ol. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) rarnfinn skrev 30 minutter siden: Jeg har en 100L balje i båten som jeg oppbevarer fisk i fra tid til annen. Skal du oppbevare levende fisk, eller er det bløgget fisk som skal blø av seg ? Er det levende fisk er vel Huldas forslag helt greit. Redigert 8.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rarnfinn Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Det er levende fisk. Men jeg ligger gjerne helt stille i en halvtime, før jeg kjører i en halvtime.. Det er for lenge uten påfyll av friskt vann... Sitér dette innlegget Link to post
rarnfinn Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Hvis det er mulig tenkte jeg å bare legge slangen ut gjennom hullet for selvlensinga. Slangen opp til pumpa trenger vel ikke være mer enn 10-15mm, mens lenshullet er ca 30mm i diameter. Finnes det ei pumpe som kan stå inni båten og pumpe opp dette vannet ca 0,5m-1m høyde? Slangen blir ca 3m lang. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) rarnfinn skrev 39 minutter siden: Det er levende fisk. Men jeg ligger gjerne helt stille i en halvtime, før jeg kjører i en halvtime.. Det er for lenge uten påfyll av friskt vann... Ok. Da skulle det gå greit med ei selvsugende spylepume, av den typen man bruker til spylepistol til å spyle vekk fiskeblod o.l. Jeg har ikke det i min båt, men det ligger flere ute i nettbutikkene. Feks. disse: Redigert 8.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 rarnfinn skrev 1 time siden: Hei, Jeg kjører i 20 knop. Tanker var å ha ei pumpe inni båten med en slange som går ned ved siden av motoren bak. Jeg kan ikke ha ei pumpe hengende å slenge der bak i fart? Skal du ungå dustesvar, bør du opplyse om driftsforhold i første innlegg. Skal du kjøre en pumpe på sugesiden av båten når den går i 20 knop, vil du uansett ha et problem. Undertrykket vil trolig bli for stort. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Skal du ungå dustesvar, bør du opplyse om driftsforhold i første innlegg. Skal du kjøre en pumpe på sugesiden av båten når den går i 20 knop, vil du uansett ha et problem. Undertrykket vil trolig bli for stort. Inntaket til pumpa kan/må han tilpasse fartsreningen slik ozo beskriver i sitt innlegg. Redigert 8.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Jannmar skrev 12 minutter siden: Inntaket til pumpa kan/må han tilpasse fartsreningen slik ozo beskriver i sitt innlegg. Flott! Pass på at du ikke overskrider spesifisert sugetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) Hva med en helt vanlig impellerpumpe (self priming pump), tilsvarende de som man bruker til kjøling av motor? Da kan du velge reimdrift eller en type med el.-drift. Da kan du skjøte deg på et av dine eksisterende sjøvannsinntak med et T-stykke og hente vann derfra. Hva slags vannrate trenger du? https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bronze-engine-cooling-pumps/ https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bilge-pumps/dc-flexible-impeller-pumps/ Redigert 8.Mars.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Synes Gullfisk sitt forslag var bra. Bygger litt videre på denne. Standard 90 graders bend med en slange som kan heises opp og ned på akterspeilet, badeplattformen redningstigen eller hva du måtte ha der bak.Så får man pønske ut et mekanisme som fungerer. Man kunne jo tenke seg et rør som er festet godt til båten. Et litt mindre rør i dette som kommer opp i rekkehøyde slik at det lett kan heves og senkes, ved hjelp av en låseskrue på røret som er festet i båten. Vrir man røret kan man jo også tømme karet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Forslaget til Gullfisk kan fungere, men da har man ikke full kontroll. Man er jo da avhengig av farten for å få vann inn. Det er vel dessuten heller ikke nødvendig å pumpe inn vann mens man kjører i 20 knop? Jeg ville satt inn en gjennomføring med vanninntak tilsvarende det man har til en innenbordsmotor, og rettet sila framover. Da kan man pumpe inn ønsket mengde, og man mister ikke vannet med en gang båten går framover. Jeg har spylepumpe i båten med vanlig rett gjennomføring, men den klarer ikke å suge vann mens båten beveger seg fortere enn tomgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) Hva med noe slikt. Et rett rør som er skråskjært i enden, og ordnet slik at man kan vri på røret og derved regulere vannstrømmen inn til pumpa, alt etter som hvor fort man har tenkt å kjøre. Posisjon som på tegningen ved stillstand og lav hastighet, og så vri røret til siden ved høyere hastigheter. Må vel nesten prøves for å se hvordan det funker. Redigert 8.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) Trenger ikke være så komplisert eller dyrt detta. Monter bakerst i båten. Finnes i flere versjoner og, men er ikke mye sirkulasjon du trenger i en 100l tank. Selv har jeg 1000l tank med en større rule pumpe. https://www.finn.no/68254878 Redigert 8.Mars.2019 av Bruflaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Hva er i veien med en bøtte som du fyller på med i ny og ne? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Trond C skrev 3 minutter siden: Hva er i veien med en bøtte som du fyller på med i ny og ne? Nei det kan du si, hva er i veien med hest og kjerre? Det handler vel om å effektivisere / gjøre ting lettvindt for seg selv. Og selv i 5 knop mister man bøtta hvis man skal fylle den opp, tør ikke tenke på hva som skjer i 20. Fisken må jo ha vann under steaming også Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 :-) Sagt litt for spøk, Det er intet i veien med å gjøre ting effektivt og lettvint, det er slik verden går fremover, og det er gøy å finne fikse løsninger. Men det går an å stoppe opp og fylle opp med saltvann, hvis man ikke driver fiske som del av inntektsgrunnlaget sitt. Jeg hadde sikkert tenkt i samme baner som deg, og det går klart an å pumpe inn vann under fart på en grei måte :-) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Hehe folk er forskjellige da og spøker er som kjent vanskelige å fange opp på Internett snakker for min egen del Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 monter en rule spyle pumpe med skrog gjennomføring og en spyle slange så kan du bare legge den i karet og ett utløp nesten i toppen av karet med slange ut av båten da kan du bruke slangen til å vaske båten etter ent fiske Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Det er lett for å dra med seg dritt i fra motorens utslipp opp i vannet, når det blir hentet fra akterspeilet på båt med utenbordsmotor i lav hastighet. Det kan jo ikke være bra for levendelagring av fisk om fisken blir forgiftet. Hadde ville valgt skrog gjennomføring og ei spylepumpe blir mest holdbart. Sitér dette innlegget Link to post
rarnfinn Svart 27.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Nå har jeg kjøpt og montert denne pumpa. https://www.maritim.no/marco-impellerpumpe-25-liter-min-12v Det funker veldig bra. Foreløpig har jeg bare koblet dette til et eksternt batteri med klyper som jeg tar på når jeg skal bruke pumpa. Kablene fra pumpa er veldig tynne 2mm2 er noe slikt. Finnes det brytere som kan benyttes til så tynne kabler? Da hadde jeg sluppet å ta av og på klypene hver gang jeg skal ha på pumpa. Det er forsåvidt ikke noe i veien for å gjøre dette, men gnistene flyr hver gang jeg kobler den på, så virker ganske brannfarlig slik det er koblet nå... Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Det aller enkleste må jo være en enkel ledningsbryter. Slik som er til lampetter. De er ikke sjøvannsbestandige. Så blir jo ikke helt riktig. Ellers er det jo både på biltema og andre båtbutikker store utvalg av strømbrytere, paneler osv som kan passe ditt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.