Jump to content

Hvordan pumpe saltvann inn i åpen båt?

rarnfinn

Recommended Posts

rarnfinn skrev On 27.4.2019 at 22.02:

Nå har jeg kjøpt og montert denne pumpa. https://www.maritim.no/marco-impellerpumpe-25-liter-min-12v

Det funker veldig bra. Foreløpig har jeg bare koblet dette til et eksternt batteri med klyper som jeg tar på når jeg skal bruke pumpa. Kablene fra pumpa er veldig tynne 2mm2 er noe slikt. Finnes det brytere som kan benyttes til så tynne kabler? Da hadde jeg sluppet å ta av og på klypene hver gang jeg skal ha på pumpa. Det er forsåvidt ikke noe i veien for å gjøre dette, men gnistene flyr hver gang jeg kobler den på, så virker ganske brannfarlig slik det er koblet nå...

De fleste brytere har flatstift tilkobling så det er en smal sak. Men nå er jeg nysjerrig på hvordan du løste inntaket? 

Pumpen ser ut til å trekke 10 Ampere under "ordinær drift" og en del mer under oppstart. Det er nok grunnen til at det blir gnister.

Dette releet ser ut til å klare de 10-20 Amperene.

https://www.maritim.no/rele-av-pa-30a-12v-4-poler

Da behøver man en liten bryter som styrer styrestrømmen inn på releet og så bryter releet de 10-20 Amperne (som gir gnister.)

Det hadde sikkert også fungert med en bryter av den type som man bruker til å koble batterier inn og ut. 

Dårligt bilde, men jeg hadde 2 slanger på leppefiskkummen jeg hadde i fiskebåten. 1 vanlig waterpickup i 25mm som virka i fart over 8knop, så hadde jeg 1 impeller pumpe som var kobla til slange som bare hang ned bak båten og blei brukt når båten lå stille. Men impellerpumpene bråker værre enn en gjeng 11åringer som har fått i seg for mye sukker 

Men fiskene skal ha MYE friskt vann. Veterinæren som var kobla opp imot fisket vårt og oppdrettsnæringa var skikkelig nazi, streng som ett H%×^÷. Men sykt dyktig, var ikke fisken bra nok så måtte man hive alle 5000 man hadde fått siste uka, ut i sjøen igjen. Han anbefalte minimum 10x størrelsen på pumpa iforhold til kummen, men mente det burde ligge på rundt 20x. 

Kummen er fjerna på bilde, siden den tok sykt mye plass i den lille 18foteren. Men jeg fikk faktisk plass til 60 teiner i den lille båten nårsesongen starta og jeg kunne ha opp til 25 teiner i båten og fortsatt fiske effektivt 

20171005_184716.jpg

20180504_132556.jpg

Det er bare ett 25mm rør, med en liten knekk på enden, som stakk 3cm lavere enn på båten og sto i fartsretning. Men desverre så klarte jeg og få 2-4mm klaring imellom båten og waterpickup'n, og det resulterte i at div teineblåser har hengt igjen (sånn som den grønne) 

Båten er en herwa 18, men dørken er heisa 15cm og det er 2stk 48mm hull i skrogsidene, helt bakerst på dørken. Men skulle jeg bygd en ny leppefiskebåt nå, så hadde jeg laga ett hull høyere på skrogsiden og tatt en slange fra det øverste dreneringshullet i kummen ut i det høllet. 6000-10 000liter vann i timen, er mye jobb for selvlensinga.

Kummen jeg hadde var 380liter og pumpa mi dytta inn 100L i minuttet, men med 1000-1500 småfisk ombord, så var det for lite pumpekapasitet hvis jeg måtte ha de ombord i noen timer. Hadde en tur der jeg skulle levere fisk(ca 4000stk) som bare tok 20min, men når jeg kom frem var det mye fisk som fløyt med buken i været. Det endte med at jeg måtte kaste ut fisk for over 40 000kr. Så sørg for at du har stor nok pumpekapasitet 

Eika skrev 33 minutter siden:

... det resulterte i at div teineblåser har hengt igjen (sånn som den grønne) 

Kan se ut som de grønne 1,5 liters flaskene med salmiakk :wink: 

Ellers veldig interessant å lese om dine erfaringer med oppbevaring av fisk og pumpekapasitet :yesnod: Men er det ikke noen som har løst det problemet ved å pumpe inn luft i vannet istedet? Vet ikke om det funker, men jeg så en som holdt på å lage et system med luftdyser i tanken for å opprettholde oksygennivået i vannet. Vet ikke om dette kun var en test eller om det er et system som er i bruk. 

On 3/8/2019 at 10:44 AM, rarnfinn said:

Det er levende fisk. Men jeg ligger gjerne helt stille i en halvtime, før jeg kjører i en halvtime..

Det er for lenge uten påfyll av friskt vann...

Er det utskiftning av vann som er problemet eller tilførsel av oksygen i vannet? Tenker på at i USA (og sikkert mange andre steder også) er det jo helt vanlig på båter av nesten alle størrelser å ha en tank for opbevaring av fisk, agnfisk, og der tilfører man oksygen på samme måte som i et akvarium.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...