Jump to content

Hvor kjøpe avgradingsrondell for polering av metall?


Lars H.

Recommended Posts

I båten har jeg en messinglampe som ikke ser ut i måneskinn etter over 30 år uten puss og vedlikehold.

 

Så, tilfeldigvis kom jeg over en tråd på fjesboken om en som hadde fått en lik lampe som i utgangspunktet var like ille som min til å skinne som ny. Dette trigget meg selvfølgelig å gjøre noe lignende.

 

lampe_bad.jpg.4860482895a40d8022e89275a26f68f3.jpg

 

lampe_ok.jpg.ce1f45c3a382c93764cfd48510aa38ac.jpg

 

For å få til slikt resultat som denne karen (som kona hans kaller en Petter Smart), har jeg bestilt samme pussemiddel som ham.

 

peek.jpg.8e8148d47bd0556ea45727ab1d162aab.jpg

 

Men for å få ordentlig resultat, nytter det ikke med en pusseklut. Fyren mekket derfor til en 3M avgradingsrondell på drillen, type 3M Scotch-Brite DB-WL 7S Fin.

 

rondel.jpg.9cc2c5bbc698da4da06b17aa6e44609d.jpg

 

avgradingshjjul.jpg.7987ff0801c0e7153a81fe78eaaaaff5.jpg

 

Men en slik rondell er kostbar. Hos Tess selger de den i en 3-pack til kr.1420,- for pakken.

 

Så, er det noen av dere som driver med metallbearbeiding som vet om et tilsvarende avgradingsprodukt,

gjerne mindre og som helst kan monteres på en batteridrill?

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøp heller en filtskive. Den kan monteres på en benkesliper eller hva som helst. Jeg har en poleringsmaskin av den blå typen du ser nederst på siden. 

 

https://www.anvema.no/butikk/el-verktoy-og-tilbehor/polerutstyr 

 

Skiva du linker til er ganske hard, da får du ikke speil-finish.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker blant annet denne her:

https://www.biltema.no/verktoy/stasjonare-maskiner/benkslipemaskiner/polerskive-2000034215

Men for litt mindre greier er dette et ok sett:

https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/polersett-5-deler-2000028423

Og så har jeg denne her:

https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/poleringssett-9-deler-2000032800

Denne siste bruker jeg på Julekobberet ditto messing til Admiralen. Blir som nytt. Lar seg ikke gjøre med vanlig pusseklut å få det så blankt. Og det tar ikke lange tiden heller. Og vi har masse av denslags. Altså kobber og messing, arvegods i tre generasjoner.

Her finner du tre pussemidler, jeg bruker disse til metaller og rustfritt stål:

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/polerpasta-2000031343

 

Link to post
Share on other sites

Demontere rubble og bit, saus inn med lakkfjerner et par runder så en blir kvitt lakkrester.

Runde to  et  par flasker med  Heinz ketchup  noen runder, så kan du begynne  mer polering.

Har brukt Ausol og poleringskive på  (benkslipebaskin) og sett til drillen

 

 

Det virket for meg.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette settet fra Biltema så jo greit ut med OK pris.

 

pusseskiver_bt.jpg.8dfb80c548ec5d0af6a296dd6f7d2f94.jpg

 

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Skiva du linker til er ganske hard, da får du ikke speil-finish.

 

Men jeg er redd det må en slik rondell med slipeeffekt pluss Peek pasta'n  til på lampen min. Men kanskje settet fra BT med de klossene med slipemiddel gjør jobben? Da blir det nok en tur på posten for å hente tuben med poleringspasta pluss til BT for pusseskiver imorgen. Lampen er skrudd fast i salongen i båten 7 mil unna, men jeg kan jo forsøke å få den gamle blåselampen min blank og fin.

 

blaselampe.jpg.305452401d07cbdf6e4b7a242cbc6876.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med det samme, den gamle "Max Sievert Stockholm" blåselampen på bildet er påstemplet: "For Benzoline". Noen som vet hva det er? Jeg har en mistanke om da min far en gang skulle brenne bort et vepsebol, så fylte han den med lavoktan bensin.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forbindelse CID : 241  
MF : C 6 H 6  
MW : 78,114 g / mol  
InChIKey : UHOVQNZJYSORNB-UHFFFAOYSA-N  
IUPAC Navn : Benzen  
Opprett dato : 2004-09-16  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vær bare oppmerksom på at messing kan være så mangt. Noen slike lamper, også parafinlamper, er laget av temmelig simpel messing som ikke lar seg restaurere til fordums utseende. Jeg hadde selv en parafinlampe med kardansk opphenging. Plutselig begynte den å lekke og messingen viste seg å ha krakelert fullstendig og det var bare å hive den. Den kostet forresten kr. 400  i 1979 så det var ingen grunn til å tro at det skulle være dårlige greier.

Link to post
Share on other sites

På det bilprogrammet "Wheeler Dealers" har de ved flere anledninger tatt oss med til eksperter på bl.a. slitte pyntelister og felger for å vise oss et nå omtrent utdødd yrke her i landet.

Før de starter jobben ser det for oss helt håpløst ut. 

Men etter rengjøring, pussing og polering er sluttproduktet omtrent ut som da det var nytt.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg såg et program på nrk tror jeg, hvor de pusset en gammel tolags ovnsdør, den ytterste var av kobber. Der pusset de en havlvdelen med ketshup, ikke imponerende, men ok resultat. Den andre halvparten ble pusset med en halv sitron med imponerende resultat. Gammelt kjerringråd, men kan være verdt et forsøk på messing også, er billig hvertfall.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...