nofish Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 (edited) Jeg lurer altså litt på dette. Enkelte båter som jeg er interessert i kommer nå med enkelinnstallasjon. Båter som tidligere kun, eller nesten alltid, ble solgt med dobbel. Dilemma er da; eldre og litt billigere i innkjøp. Dyrere i drift og vedlikehold. Pluss for driftssikkerhet. Eller; Noe dyrere og en motor. Billigere i drift og vedlikehold. pluss/minus for driftsikkerhet. Dette kan jo gå begge veier. hva ville du ha valgt, og hvorfor?? Edited March 9, 2019 by nofish (see edit history) Quote Link to post
brs Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Hvilken båttype er det du har i tankene? Quote Link to post
Bitteliten Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Jeg hadde gått for en nyere med single installasjon. D6 motoren er en meget god motor. Min neste motorbåt blir en Targa 30 med D6 400 ? Quote Link to post
brs Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Enig med Bitteliten. Nyere båt med en motor. I den båtstørrelsen er det plenty krefter med en motor. Bedre plass for service og vedlikehold. Quote Link to post
nofish Posted March 9, 2019 Author Share Posted March 9, 2019 (edited) Nydelig, karer Det var det jeg trengte å høre. Nå må det bare hostes opp noen flere båtpenger....;) Edited March 9, 2019 by nofish (see edit history) Quote Link to post
Chiefengineer Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Ny enkeltmotors. Det kan ligge store kostnadsbomber i en gammel tomotorsinstallasjon, opptærte eksosbend, opptærte kjølere, dårlige brennstoffventiler, utdatert elektronikk osv. osv. Og D4 eller D6 er et meget godt valg sammen med bl.a. Yanmar om man tenker moderne common rail motorer. Quote Link to post
Bitteliten Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Jeg hadde en Nimbus 30s med D6 310. Fantastisk båt. Savner den fortsatt, men man må ta noen valg innimellom. Den ble byttet inn da vi byttet til seilbåt. Vi krysset Skagerak med den ca 90nm over Quote Link to post
skruknott Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Klart enklere med en motor, bedre plass i motorrom, mindre og rimeligere vedlikehold når du slipper x2 på alt. Jeg har bare erfaring med en motor (D4 260) og var veldig fornøyd med den, men må innrømme at jeg er litt usikker nå når jeg skal kjøpe ny båt... Bedre balanse i båten med to? Enklere manøvrering? Tryggere hvis noe går galt? Mer krefter til å holde båten i plan? Quote Link to post
Bitteliten Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Tyngre i hekken med to motorer. Krever høyere fart for å plane. enklere i havn med to propeller mer retningsstabil i lav fart med to motorer Quote Link to post
MajorAndy Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 (edited) Jeg var ret fokuseret på at få to motorer af hensyn til sikkerhed, redundans på brændstoftanke mm. En enkelt gang var det en fordel, da en gearaktuator stod af på en tur og jeg måtte halte hjem på en motor, men det var vist det. Min nuværende har en motor og fast aksel og det er så uendeligt enklere og billigere rent vedligeholdelsesmæssigt end to motorer og to drev. Red: Med en halvplaner med en lille smule køl og thrustere for og bag, så er manøvrering ikke den store udfordring heller.... Edited March 9, 2019 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.