nofish Startet 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2019 (redigert) Jeg lurer altså litt på dette. Enkelte båter som jeg er interessert i kommer nå med enkelinnstallasjon. Båter som tidligere kun, eller nesten alltid, ble solgt med dobbel. Dilemma er da; eldre og litt billigere i innkjøp. Dyrere i drift og vedlikehold. Pluss for driftssikkerhet. Eller; Noe dyrere og en motor. Billigere i drift og vedlikehold. pluss/minus for driftsikkerhet. Dette kan jo gå begge veier. hva ville du ha valgt, og hvorfor?? Redigert 9.Mars.2019 av nofish (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Hvilken båttype er det du har i tankene? Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Targa Feks. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Jeg hadde gått for en nyere med single installasjon. D6 motoren er en meget god motor. Min neste motorbåt blir en Targa 30 med D6 400 ? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Enig med Bitteliten. Nyere båt med en motor. I den båtstørrelsen er det plenty krefter med en motor. Bedre plass for service og vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) Nydelig, karer Det var det jeg trengte å høre. Nå må det bare hostes opp noen flere båtpenger....;) Redigert 9.Mars.2019 av nofish (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Ny enkeltmotors. Det kan ligge store kostnadsbomber i en gammel tomotorsinstallasjon, opptærte eksosbend, opptærte kjølere, dårlige brennstoffventiler, utdatert elektronikk osv. osv. Og D4 eller D6 er et meget godt valg sammen med bl.a. Yanmar om man tenker moderne common rail motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Jeg hadde en Nimbus 30s med D6 310. Fantastisk båt. Savner den fortsatt, men man må ta noen valg innimellom. Den ble byttet inn da vi byttet til seilbåt. Vi krysset Skagerak med den ca 90nm over Sitér dette innlegget Link to post
skruknott Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Klart enklere med en motor, bedre plass i motorrom, mindre og rimeligere vedlikehold når du slipper x2 på alt. Jeg har bare erfaring med en motor (D4 260) og var veldig fornøyd med den, men må innrømme at jeg er litt usikker nå når jeg skal kjøpe ny båt... Bedre balanse i båten med to? Enklere manøvrering? Tryggere hvis noe går galt? Mer krefter til å holde båten i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Tyngre i hekken med to motorer. Krever høyere fart for å plane. enklere i havn med to propeller mer retningsstabil i lav fart med to motorer Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) Jeg var ret fokuseret på at få to motorer af hensyn til sikkerhed, redundans på brændstoftanke mm. En enkelt gang var det en fordel, da en gearaktuator stod af på en tur og jeg måtte halte hjem på en motor, men det var vist det. Min nuværende har en motor og fast aksel og det er så uendeligt enklere og billigere rent vedligeholdelsesmæssigt end to motorer og to drev. Red: Med en halvplaner med en lille smule køl og thrustere for og bag, så er manøvrering ikke den store udfordring heller.... Redigert 9.Mars.2019 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.