Jump to content

Radar som passer til en NX45 kartplotter


TrollKrabben

Recommended Posts

Heisan,  Er ny her på gruppa og går med planer om å kjøpe meg en båt. En Årø 33/fm 35 som trenger en skikkelig oppussing og i den forbindelse

så tenker jeg å anskaffe en radar til denne, Båten har en NX45 kartplotter ombord, Har googlet og googlet masse men finner ikke ut hvilke typer 

interface og radarer denne støtter,  Har kommet over en Simrad Radar RB714A med RS4050 interface og lurer på om noen her på gruppa vet om 

denne "interfaceen"  passer isammen med NX45?? Eventuelt andre radar oppsett som vil fungere med NX45??  

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 59 minutter siden:

Eller har du ikke de 4-pins power kontakta ?

 

Hei Worry II,  Foreløpig så har jeg ingenting. må bare sjekk ut alt før jeg kjøper denne radaren med rs4050 intererface..  slikt at jeg vet det passer til NX45'en. Vi får håpe at @abbor  kommer med et svar ,..  Takk for hjelpen så langt..  :-) 

Link to post
Share on other sites

NX45 er egentlig ikke en "ekte" Simrad, det er en lettere modifisert Navman/Northstar fra tiden rett etter at Simrad Yachting ble en del av Navico. NX45 er pga av dette ikke kompatibel med Simrad radar scannere produsert av Koden. NX45 er kompatibel med BR24, 3G, 4G og Simrad/Lowrance HD radarer (HD radarer er produsert av JRC). 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 20 timer siden:

NX45 er egentlig ikke en "ekte" Simrad, det er en lettere modifisert Navman/Northstar fra tiden rett etter at Simrad Yachting ble en del av Navico. NX45 er pga av dette ikke kompatibel med Simrad radar scannere produsert av Koden. NX45 er kompatibel med BR24, 3G, 4G og Simrad/Lowrance HD radarer (HD radarer er produsert av JRC). 

 

Det forklarer jo en hel del for meg og også hvofor det er liten eller ingen info å fine på google søk.  Så alle eldre radarer. som ikke er HD eller nyere 3G og 4G, er ikke kompatble med NX45.  Det vil vel si at Raymarine, Raytheon osv heller ikke er kompatible med den gamle NX45??  

Eventuelt har du noen forslag til om hva jeg kan søke etter?  

 

Link to post
Share on other sites

TrollKrabben skrev for 12 timer siden:

 

Det forklarer jo en hel del for meg og også hvofor det er liten eller ingen info å fine på google søk.  Så alle eldre radarer. som ikke er HD eller nyere 3G og 4G, er ikke kompatble med NX45.  Det vil vel si at Raymarine, Raytheon osv heller ikke er kompatible med den gamle NX45??  

Eventuelt har du noen forslag til om hva jeg kan søke etter?  

 

BR24 er 1. versjon av 3G radar. Sjekk med Simrad om den kan benyttes. Det vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev for 23 timer siden:

Ebay har vært det beste plassen for å kjøpe radar til en så gammel plotter. Jeg har også NX45 men har ikke radar.

Hvis noen sitter på en ekstra kabel er jeg på jakt etter dette :-) samme hva fargen er da jeg kun skal bruke pluggen og ledningen.

 

Ja søker også på Ebay etter Radar som passer til NX45, men ikke helt enkelt å finne noen til en grei pris som passer.  Fikk også en email idag fra MjøsService , som sier at radaren må ikke være nyere enn fra 2010, fra 2011 så kom det en oppgradering på radarne som gjør at de ikke passer lengre til NX45.  

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har kikket litt mer på dette. 4G, kan ikke brukes med NX serien. Det trengs et spesielt radar interface, RI11 for bruk av BR24 og 3G med NX da denne bruker RS422 og ikke Ethernet for å koble til radar.  BR24 og 3G for alle andre modeller enn NX og Northstar M serien leveres med RI10. Kjenner ikke til noe redesign av 3G mellom introduksjon og 2014, så de fleste bør fungere. Navico HD radarer hadde et redesign av radarprosseor boks sånn rundt 2010/2011, så da er det nok de nyere av disse som ikke fungerer med NX. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tusen takk for svar Abbor og alle dere andre også, da er jeg noe klokere og  en Lowrance BR24 rader med interface RI11 er anskaffet. Denne har stått på en NX45 og skal virke.. Krysser fingrene..   Må lage feste først så er det klart til montering og prøving .. 

IMG_20190421_135330.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...