Crazym Startet 9.Mars.2019 Del på Facebook Startet 9.Mars.2019 Tok en test av kompresjonen på påhenger idag. Det er gjort på kald motor, har lest noen mener det må gjøres på varm? Det er en 3 cyl: Toppsylinder: 7.8 bar / 110 psi Midtsylinder: 7.2 / 102 psi Nedresylinder: 7.4 / 104 psi Er disse tallene ok, for en såpass gammel motor? Har vel lest at komp økes noe ved varm motor, og at målingene helst ikke bør avvike mer enn 10%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Før i tiden var prosedyren varm motor og full gass. Det du i ditt tilfelle skal se etter er variasjonen. På meg ser dette ut til å være innenfor hva mannkan forvente, greit nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Crazym Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Ja dette er som sagt kald motor og kun kinning på starter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordgrynt Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 (redigert) Enig med de andre, dette ser helt Ok ut. Det viktigste er at det ikke er store avvik mellom sylindrene på samme motor - det er ofte en indikasjon på at noe er galt. Hmmm - skal jeg kompresjonsteste min Evinrude 60Hk 1982-modell som en del av vårpussen ? Hmm - kanskje jeg skal gjøre det ! Redigert 9.Mars.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Kinnet du med gasspjeldet helt åpent? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Crazym Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 S/Y Vega skrev 13 minutter siden: Kinnet du med gasspjeldet helt åpent? Gjorde ingenting med gass. Kinnet direkte med nøkkel uten dødmanssnor tilkoblet. Kinnet ca 3-4 sek på hver av testene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredrik_j Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 På en gammel totakter er dette helt fint. Mener jeg målte 125psi på en ca 2000 modell tohatsu 30hk. Viktig å ha gasspjeldet helt åpent. Disse totakterne er ikke høykompresjonsmaskiner akkurat. En 4-takts motor (marine eller ei) av nyere dato vil man gjerne se 160-180 psi på. Nyere diesel over 200. Varm motor, og en god teskje 2taktsolje i sylinderen før du kinner, så får du høyere verdier, og kanskje mer reproduserbare. Varm motor er iallefall mer representativt for driftstilstanden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredrik_j Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Og ha alle pluggene ute når du kinner. Går litt lettere da. Full gass er viktig for ikke å strupe lufttilførsel inn i sylinderne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Crazym Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Flott, skal teste både med full gass, og senere med varm motor. Er en liten dæsj olje i alle plugghulla fra konserveringen i høst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.