Crazym Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Tok en test av kompresjonen på påhenger idag. Det er gjort på kald motor, har lest noen mener det må gjøres på varm? Det er en 3 cyl: Toppsylinder: 7.8 bar / 110 psi Midtsylinder: 7.2 / 102 psi Nedresylinder: 7.4 / 104 psi Er disse tallene ok, for en såpass gammel motor? Har vel lest at komp økes noe ved varm motor, og at målingene helst ikke bør avvike mer enn 10%. Quote Link to post
Hulda Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Før i tiden var prosedyren varm motor og full gass. Det du i ditt tilfelle skal se etter er variasjonen. På meg ser dette ut til å være innenfor hva mannkan forvente, greit nok. Quote Link to post
Crazym Posted March 9, 2019 Author Share Posted March 9, 2019 Ja dette er som sagt kald motor og kun kinning på starter. Quote Link to post
fjordgrynt Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 (edited) Enig med de andre, dette ser helt Ok ut. Det viktigste er at det ikke er store avvik mellom sylindrene på samme motor - det er ofte en indikasjon på at noe er galt. Hmmm - skal jeg kompresjonsteste min Evinrude 60Hk 1982-modell som en del av vårpussen ? Hmm - kanskje jeg skal gjøre det ! Edited March 9, 2019 by fjordgrynt (see edit history) Quote Link to post
Taskeladden Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Kinnet du med gasspjeldet helt åpent? Quote A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Crazym Posted March 9, 2019 Author Share Posted March 9, 2019 S/Y Vega skrev 13 minutter siden: Kinnet du med gasspjeldet helt åpent? Gjorde ingenting med gass. Kinnet direkte med nøkkel uten dødmanssnor tilkoblet. Kinnet ca 3-4 sek på hver av testene. Quote Link to post
fredrik_j Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 På en gammel totakter er dette helt fint. Mener jeg målte 125psi på en ca 2000 modell tohatsu 30hk. Viktig å ha gasspjeldet helt åpent. Disse totakterne er ikke høykompresjonsmaskiner akkurat. En 4-takts motor (marine eller ei) av nyere dato vil man gjerne se 160-180 psi på. Nyere diesel over 200. Varm motor, og en god teskje 2taktsolje i sylinderen før du kinner, så får du høyere verdier, og kanskje mer reproduserbare. Varm motor er iallefall mer representativt for driftstilstanden. Quote Link to post
fredrik_j Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Og ha alle pluggene ute når du kinner. Går litt lettere da. Full gass er viktig for ikke å strupe lufttilførsel inn i sylinderne. Quote Link to post
Crazym Posted March 9, 2019 Author Share Posted March 9, 2019 Flott, skal teste både med full gass, og senere med varm motor. Er en liten dæsj olje i alle plugghulla fra konserveringen i høst. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.