Jump to content

«Korrekt» kompresjon på en Yamaha 40hk 1987


Crazym

Recommended Posts

Tok en test av kompresjonen på påhenger idag. Det er gjort på kald motor, har lest noen mener det må gjøres på varm?

 

Det er en 3 cyl:

Toppsylinder: 7.8 bar / 110 psi

Midtsylinder: 7.2 / 102 psi

Nedresylinder: 7.4 / 104 psi

 

Er disse tallene ok, for en såpass gammel motor? Har vel lest at komp økes noe ved varm motor, og at målingene helst ikke bør avvike mer enn 10%. 

Link to post
Share on other sites

Enig med de andre, dette ser helt Ok ut. Det viktigste er at det ikke er store avvik mellom sylindrene på samme motor - det er ofte en indikasjon på at noe er galt.

 

Hmmm  - skal jeg kompresjonsteste min Evinrude 60Hk 1982-modell som en del av vårpussen ? Hmm - kanskje jeg skal gjøre det !

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På en gammel totakter er dette helt fint. Mener jeg målte 125psi på en ca 2000 modell tohatsu 30hk.  Viktig å ha gasspjeldet helt åpent. Disse totakterne er ikke høykompresjonsmaskiner akkurat. 

 

En 4-takts motor (marine eller ei) av nyere dato vil man gjerne se 160-180 psi på. Nyere diesel over 200. 

 

Varm motor, og en god teskje 2taktsolje i sylinderen før du kinner, så får du høyere verdier, og kanskje mer reproduserbare. Varm motor er iallefall mer representativt for driftstilstanden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...