Jump to content

Problemer med startmotor til diesel


tekniker3

Recommended Posts

Okay, burde poste bilder, men de fleste har kanskje sett en startmotor til en diesel her...

 

Problemet er at den av og til når den ikke er i humør bare spinner sykt fort. Jeg har demontert hele

startermotoren i alle bitene og inspisert dem. Den virket fint  og har aldri hatt noen problemer før lagring

i høst, så jeg mistenker at noe har rustet fast inni enveishjulet...

 

Altså på tuppen av starteren sitter det et tannhjul som griper inn i svinghjulet. Dette ser helt fint ut.

Bak dette tannhjulet sitter det en lukket ring, på størrelse med en liten smultring! Denne tror jeg har

funksjon med at den kun skal kunne gå ene veien, og så skal den låse i motsatt vei! Denne var litt bob

bob til jeg brukte rustløser på den. Så satte jeg starteren opp ned, sprayet elektronikk rens i den og roterte

den i 10minutt mens jeg sprayet på, tanken var å få vekk evnt. dritt og korrosjon inni.

 

Synetes den virket litt bedre etterpå, altså jeg får alltid start, av og til starter den 10 ganger på rad, så

bestemmer den seg for å slure de neste 5 gangene.

 

Jeg ser at dette tannhjulet og smultringen selges separat, jeg mistenker som sagt smultringen for å

glippe av og til. Smultringen er hermetisk lukket, og jeg får den ikke av!

 

Burde hatt bilde her, skal se hva jeg finner. Men om jeg skal dra av tannhjulet og smultringen, så

er det 3 skiver som sprerrer i enden av akslingen, disse ser ut som de magisk er plassert på akslingen

i et hakk 1 cm fra akselenden. Altså som akslingen er litt tynnere, og så henger disse 3 skivene og dingler der.

Men de runde skivene er mindre enn akslingen, som om de hadde blitt forminsket etter å ha blitt skjøvet på plass,

og dermed låst fast i posisjon, men samtidig spinner de i hakket, de sitter ikke helt fast.

 

Noen som har overhalt startmotorer her, eller er det bare tull å kjøpe ny? Koster jo flesk med ny... hadde

håpet jeg kunne reparere den.

 

Når det gjelder batteriet er det litt underdimensjonert, skal egentlig være 110Ah men jeg har satt i 80Ah.

Men hadde aldri problem før med slik spinnelyd.

 

Noen tips? Skal prøve å poste bilder av denne tuppen.

 

Skal smultringen oljes, eller avfettes?

 

 

Redigert av tekniker3
rettelse (see edit history)
Link to post

"Smultringen" er, som du sier, for at ikke startmotoren, men kun bendixdrevet blir dratt med idet motoren starter. Denne kan finne på å glippe om den er slitt, skitten eller korrodert. Selve sperreenheten er normalt ikke demontérbar, men den slites sjelden ut, så vanligvis hjelper det med den behandlingen du beskriver. Jeg ville ha gitt den noen sjanser til; kanskje med noen dagers mellomrom, så grumset får tid til å løsne. Det som evt. løsner bør også ut, så en god gjennomspyling kan være effektivt (men ikke nødvendigvis så enkelt  å få til).

Du kjenner godt på drevet om funksjonen er operativ eller ikke. Det skal gå lett den ene veien, og ikke mer enn en "tannlengde" eller to rangveien før det låses, og skal aldri glippe.

Det er normalt at det ikke låser om du drar det veldig sakte i sperreretningen.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post

du har nok rett, men kanskje jeg burde prøve WD40 over natten i en kopp med bendix drevet nedi WD40? Trykkluft kanskje?

Tenkte ikke på trykkluft, det er bittelitt klaring men ikke mye... kanskje verdt enda et forsøk? Fort 4000kr spart...

 

Håper å poste bilde av akselen til uka, kanskje noen vet åssen jeg bytter. Koster bare 209kr for nytt bendix drev, men må vite åssen jeg klarer å ta det av akslingen. Startmotoren er jo tipp topp ellers

Link to post

Ok, legger med bilde. Her ser du tuppen av starteren som skaper seg.

 

Selve tannhjulet har 9 tenner, dette selger de på nett sammen med "smultringen". Se på tuppen, der er det en slags ring, den har to spor i seg så det ser ut som 3 skiver. Betyr det at jeg bare kan dra den av med en ters? Bestiller ny sånn nå på nettet, koster bare 200kr men vet ikke åssen jeg skal bytte den... enda! Ny starter koster masse da...

IMG_20190311_230718.jpg

Link to post

Finner ny starter på nett, bendix drev som spare part har feil størrelse. Er det mulig å gjøre noe mer her eller bare kjøpe ny starter? Går det an å ta av bendix drev og rengjøre? Virket 100 i fjor før lagring så jeg mistenker korrosjon. Kan et nytt batteri virke på innslag? Må innrømme at batteri er noen år, kanskje lurt å bytte det... koster å være kar ?

Link to post

Hvor er innslagsreleet ditt? Hvis du opplyser om merke og modell på motoren, blir det lettere å hjelpe, for en kan finne tegninger og data på nett.

At du hører at starteren av og til spinner fort, kan være innslagsreleet som henger litt. Drevet skal jo skyte frem og gå i inngripen med startkrans på svinghjul. Hvis det ikke klarer å trykke drevet frem nok, vil det spinne fritt. Eller så er det frihjulsnavet som nevnt over, Dette tror jeg ikke har noe med batteri å gjøre. Selv om det kanskje er litt knapt på kald dag. 

Er det noen spesiell grunn til at du nevner korrosjon? Har du hatt vann i motorrommet?

Link to post

Tror faktisk jeg ville ha blandet olje og diesel I en dunk og satt starteren nedi "opp ned" slik at hele mekanismen I enden der er dekket. Og latt den stå over natten. Da bør det ha trengt inn godt nok til å løse og smøre det som evt henger. Ellers så kan batteriet også spille en rolle oppi dette her, om det ikke har nok CCA kan det fort bli litt slapt innslag.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Aha! Akselen er litt skråstilt i hakket inne, så trikset

er å slå den innover og ikke trekke den av med en 

ters utover da du vil ødelegge låseringen... 

Ser man det, da har jeg håp å demontere!

Bra jeg ikke prøvde feil vei. Ja alt er lett

om en vet hvordan, alt har sine triks!

 

Treger på at jeg ikke satte starteren opp ned

i WD40, men nå har jeg demontert og satt den

tilbake 3 ganger. Siste gangen var fordi jeg

fant en fjær på gulvet... 

 

Men nå virket den fint idag, kun 1 bomstart av 

10. Får leve med det, må hoste opp nytt drev

eller spandere på meg ny starter. Ny starter

fant jeg i Svergie til under 2000 så jeg vet

Ikke om jeg orker mer ? 

 

Takk for tipset med låseringen!!!

Link to post
JRK skrev for 10 timer siden:

Ville også tenkt over at om tannhjulene på starteren gnager på tannkransen i motoren. Da kan også denne skades og da er det ikke bare starter som må byttes.

Tenkte også på dette. Motorer, ihvertfall dieselmotorer, har en tendens til å stopp på samme plass hver gang. Det betyr at de ofte også starter fra samme posisjon slik at tannkransen på svinghjulet slites ujevnt og ofte mye på et sted. Har selv opplevd å måtte bytte tannkrans på svinghjul på en eldre diesel. av den grunn.

Link to post

Oki, fikk av drevet! Låseringen spratt rundt i garasjen, brukte en time på å finne den igjen. Så jeg har fått nok nå av denne...

 

Uansett, fikk drevet av, satte det i elektronikkrens først, så satte jeg det opp ned i girolje i en kopp og lekte med giret et kvarter så oljen kunne trenge inn. Hvis ikke dette funker har jeg prøvt alt, alternativet er å skjære det opp og sveise det sammen igjen, men vi er ikke i Afrika heller...

 

Idag virket den perfekt på 3 av 3 starter... men kanskje lurt å skaffe nytt drev. Nå har jeg jo bilde av den.

 

 

 

Har foresten samme problem på en scooter! Så det er jo bare å fortsette runden...

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post
tekniker3 skrev 18 minutter siden:

alternativet er å skjære det opp og sveise det sammen igjen, men vi er ikke i Afrika heller...

Jeg har vært i Afrika. Der har de ikke gaffa, men "fikser" alt med armeringsjern og sveiseapparat (det er helt sant). Så for å holde seg til dette temaet: I Afrika ville de ikke ha skåret opp, og reparert, men kort og godt sveiset sammen hele enheten, slik at skrallefunksjonen forsvant. Starteren ville ha virket fint, omenn noe redusert, rent teknisk sett. Det er jo heller ikke alle startere som har denne funksjonen.

PS. Jeg synes jeg ser for meg ansiktsuttrykket idet låsringen forlater synsfeltet ;-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...