tekniker3 Startet 9.Mars.2019 Del på Facebook Startet 9.Mars.2019 (redigert) Okay, burde poste bilder, men de fleste har kanskje sett en startmotor til en diesel her... Problemet er at den av og til når den ikke er i humør bare spinner sykt fort. Jeg har demontert hele startermotoren i alle bitene og inspisert dem. Den virket fint og har aldri hatt noen problemer før lagring i høst, så jeg mistenker at noe har rustet fast inni enveishjulet... Altså på tuppen av starteren sitter det et tannhjul som griper inn i svinghjulet. Dette ser helt fint ut. Bak dette tannhjulet sitter det en lukket ring, på størrelse med en liten smultring! Denne tror jeg har funksjon med at den kun skal kunne gå ene veien, og så skal den låse i motsatt vei! Denne var litt bob bob til jeg brukte rustløser på den. Så satte jeg starteren opp ned, sprayet elektronikk rens i den og roterte den i 10minutt mens jeg sprayet på, tanken var å få vekk evnt. dritt og korrosjon inni. Synetes den virket litt bedre etterpå, altså jeg får alltid start, av og til starter den 10 ganger på rad, så bestemmer den seg for å slure de neste 5 gangene. Jeg ser at dette tannhjulet og smultringen selges separat, jeg mistenker som sagt smultringen for å glippe av og til. Smultringen er hermetisk lukket, og jeg får den ikke av! Burde hatt bilde her, skal se hva jeg finner. Men om jeg skal dra av tannhjulet og smultringen, så er det 3 skiver som sprerrer i enden av akslingen, disse ser ut som de magisk er plassert på akslingen i et hakk 1 cm fra akselenden. Altså som akslingen er litt tynnere, og så henger disse 3 skivene og dingler der. Men de runde skivene er mindre enn akslingen, som om de hadde blitt forminsket etter å ha blitt skjøvet på plass, og dermed låst fast i posisjon, men samtidig spinner de i hakket, de sitter ikke helt fast. Noen som har overhalt startmotorer her, eller er det bare tull å kjøpe ny? Koster jo flesk med ny... hadde håpet jeg kunne reparere den. Når det gjelder batteriet er det litt underdimensjonert, skal egentlig være 110Ah men jeg har satt i 80Ah. Men hadde aldri problem før med slik spinnelyd. Noen tips? Skal prøve å poste bilder av denne tuppen. Skal smultringen oljes, eller avfettes? Redigert 9.Mars.2019 av tekniker3 rettelse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Har aldri hørt om smultringer i en startmotor før. Noen bilder hadde virkelig gjort seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Båt80 Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Sikkert innslaget i starteren din som har begynt og tulle seg. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 (redigert) "Smultringen" er, som du sier, for at ikke startmotoren, men kun bendixdrevet blir dratt med idet motoren starter. Denne kan finne på å glippe om den er slitt, skitten eller korrodert. Selve sperreenheten er normalt ikke demontérbar, men den slites sjelden ut, så vanligvis hjelper det med den behandlingen du beskriver. Jeg ville ha gitt den noen sjanser til; kanskje med noen dagers mellomrom, så grumset får tid til å løsne. Det som evt. løsner bør også ut, så en god gjennomspyling kan være effektivt (men ikke nødvendigvis så enkelt å få til). Du kjenner godt på drevet om funksjonen er operativ eller ikke. Det skal gå lett den ene veien, og ikke mer enn en "tannlengde" eller to rangveien før det låses, og skal aldri glippe. Det er normalt at det ikke låser om du drar det veldig sakte i sperreretningen. Redigert 9.Mars.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 du har nok rett, men kanskje jeg burde prøve WD40 over natten i en kopp med bendix drevet nedi WD40? Trykkluft kanskje? Tenkte ikke på trykkluft, det er bittelitt klaring men ikke mye... kanskje verdt enda et forsøk? Fort 4000kr spart... Håper å poste bilde av akselen til uka, kanskje noen vet åssen jeg bytter. Koster bare 209kr for nytt bendix drev, men må vite åssen jeg klarer å ta det av akslingen. Startmotoren er jo tipp topp ellers Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.Mars.2019 Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 Som regel er drevet "festet" med en fjærbelastet hylse som dekker en låsring i et spor i akselen, men hvis det bare er skiver, som du skriver, vil jeg anta at den ytterste er presset på, og da kan demonteres med en ters. Det spørs hvor stor differansen på akseldiameteren er. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2019 Ok, legger med bilde. Her ser du tuppen av starteren som skaper seg. Selve tannhjulet har 9 tenner, dette selger de på nett sammen med "smultringen". Se på tuppen, der er det en slags ring, den har to spor i seg så det ser ut som 3 skiver. Betyr det at jeg bare kan dra den av med en ters? Bestiller ny sånn nå på nettet, koster bare 200kr men vet ikke åssen jeg skal bytte den... enda! Ny starter koster masse da... Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2019 Finner ny starter på nett, bendix drev som spare part har feil størrelse. Er det mulig å gjøre noe mer her eller bare kjøpe ny starter? Går det an å ta av bendix drev og rengjøre? Virket 100 i fjor før lagring så jeg mistenker korrosjon. Kan et nytt batteri virke på innslag? Må innrømme at batteri er noen år, kanskje lurt å bytte det... koster å være kar ? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Hvor er innslagsreleet ditt? Hvis du opplyser om merke og modell på motoren, blir det lettere å hjelpe, for en kan finne tegninger og data på nett. At du hører at starteren av og til spinner fort, kan være innslagsreleet som henger litt. Drevet skal jo skyte frem og gå i inngripen med startkrans på svinghjul. Hvis det ikke klarer å trykke drevet frem nok, vil det spinne fritt. Eller så er det frihjulsnavet som nevnt over, Dette tror jeg ikke har noe med batteri å gjøre. Selv om det kanskje er litt knapt på kald dag. Er det noen spesiell grunn til at du nevner korrosjon? Har du hatt vann i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Hvis de tre "skivene" henger sammen, utgjør disse det jeg kalte hylse. Den løsnes ved å først kakke den inn mot drevet, og deretter fjerne låsringen under. Tre på en rørbit med minst 4 mm større innvendig diameter enn akselen, slik at den går utenpå låsringen, og slå forsiktig med en hammer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 Tror faktisk jeg ville ha blandet olje og diesel I en dunk og satt starteren nedi "opp ned" slik at hele mekanismen I enden der er dekket. Og latt den stå over natten. Da bør det ha trengt inn godt nok til å løse og smøre det som evt henger. Ellers så kan batteriet også spille en rolle oppi dette her, om det ikke har nok CCA kan det fort bli litt slapt innslag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tekniker3 Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Aha! Akselen er litt skråstilt i hakket inne, så trikset er å slå den innover og ikke trekke den av med en ters utover da du vil ødelegge låseringen... Ser man det, da har jeg håp å demontere! Bra jeg ikke prøvde feil vei. Ja alt er lett om en vet hvordan, alt har sine triks! Treger på at jeg ikke satte starteren opp ned i WD40, men nå har jeg demontert og satt den tilbake 3 ganger. Siste gangen var fordi jeg fant en fjær på gulvet... Men nå virket den fint idag, kun 1 bomstart av 10. Får leve med det, må hoste opp nytt drev eller spandere på meg ny starter. Ny starter fant jeg i Svergie til under 2000 så jeg vet Ikke om jeg orker mer ? Takk for tipset med låseringen!!! Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2019 Bare et aiste spørsmål, er det noe lurt å sette ned bendix drevet opp ned i syntetisk motorolje over natten? Eller må det være gris inni, eller ikke noe som helst? Kun universalspray nå. Men får jo start i 80% av tilfellene... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Del på Facebook Svart 14.Mars.2019 Litt olje skader ikke. Ting blir slitt, så blir det utslitt. Det er vel i området der drevet ditt er nå. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Ville også tenkt over at om tannhjulene på starteren gnager på tannkransen i motoren. Da kan også denne skades og da er det ikke bare starter som må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 JRK skrev for 10 timer siden: Ville også tenkt over at om tannhjulene på starteren gnager på tannkransen i motoren. Da kan også denne skades og da er det ikke bare starter som må byttes. Tenkte også på dette. Motorer, ihvertfall dieselmotorer, har en tendens til å stopp på samme plass hver gang. Det betyr at de ofte også starter fra samme posisjon slik at tannkransen på svinghjulet slites ujevnt og ofte mye på et sted. Har selv opplevd å måtte bytte tannkrans på svinghjul på en eldre diesel. av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Det raper noe innmari. I tillegg har starteren en tendens til også å kile seg. Og, veldig ofte, ser man det på tennene til starteren ved at inngepspunktene blir slått flate. På bildet ser tennene ut til å være OK. Lommelykt gjennom hullet til starteren vil man kunne ta en titt på starterkransen. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 16.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2019 (redigert) Oki, fikk av drevet! Låseringen spratt rundt i garasjen, brukte en time på å finne den igjen. Så jeg har fått nok nå av denne... Uansett, fikk drevet av, satte det i elektronikkrens først, så satte jeg det opp ned i girolje i en kopp og lekte med giret et kvarter så oljen kunne trenge inn. Hvis ikke dette funker har jeg prøvt alt, alternativet er å skjære det opp og sveise det sammen igjen, men vi er ikke i Afrika heller... Idag virket den perfekt på 3 av 3 starter... men kanskje lurt å skaffe nytt drev. Nå har jeg jo bilde av den. Har foresten samme problem på en scooter! Så det er jo bare å fortsette runden... Redigert 16.Mars.2019 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 16.Mars.2019 Del på Facebook Svart 16.Mars.2019 tekniker3 skrev 18 minutter siden: alternativet er å skjære det opp og sveise det sammen igjen, men vi er ikke i Afrika heller... Jeg har vært i Afrika. Der har de ikke gaffa, men "fikser" alt med armeringsjern og sveiseapparat (det er helt sant). Så for å holde seg til dette temaet: I Afrika ville de ikke ha skåret opp, og reparert, men kort og godt sveiset sammen hele enheten, slik at skrallefunksjonen forsvant. Starteren ville ha virket fint, omenn noe redusert, rent teknisk sett. Det er jo heller ikke alle startere som har denne funksjonen. PS. Jeg synes jeg ser for meg ansiktsuttrykket idet låsringen forlater synsfeltet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.