Jump to content

Impregnering av kalesje

amerelium

Recommended Posts

...så, på alle impregneringsmiddel står der IKKE SØL PÅ VINDUENE.

Nå, hvis jeg skal bruke mindre enn hele våren på det, så blir der søl på vinduene - jeg henger delene som regel opp og sprayer på. En ting er at der kommer nå på vinduene langs kantene, noe annet er at det renner ned over dem etterhvert også.

Så fører dette egentlig til noe skade, utenom at det ikke ser pent ut? Er det kun kosmetisk det er snakk om, så er det meg knekkende likegyldig; kalesje kjører jeg aldri med uansett, med mindre der regner. Men hvis det faktisk ødelegger plasten så er det noe annet...

(brutk Seajet siste par årene)

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

amerelium skrev 1 time siden:

...så, på alle impregneringsmiddel står der IKKE SØL PÅ VINDUENE.

Nå, hvis jeg skal bruke mindre enn hele våren på det, så blir der søl på vinduene - jeg henger delene som regel opp og sprayer på. En ting er at der kommer nå på vinduene langs kantene, noe annet er at det renner ned over dem etterhvert også.

Så fører dette egentlig til noe skade, utenom at det ikke ser pent ut? Er det kun kosmetisk det er snakk om, så er det meg knekkende likegyldig; kalesje kjører jeg aldri med uansett, med mindre der regner. Men hvis det faktisk ødelegger plasten så er det noe annet...

(brutk Seajet siste par årene)

Ja, vinduene blir ødelagt, De må dekkes til , eller på annen måte beskyttes.De BLIR ødelagt av det sterke rensemiddelet i kalesjevasken,.

Jeg fikk sølt en del impregneringsvæske på det bakre vinduet for noen år siden. Det ble først fullt av hvite striper etter renning av væska. Dette kom først etter en tid og det gikk ikke bort. Og vinduet ble så og si nesten umulig å se gjennom. Et par år seinere sprakk vinduet. Så i mitt tilfelle ble det ødelagt. 

fjordgrynt skrev for 5 timer siden:

Ja, vinduene blir ødelagt, De må dekkes til , eller på annen måte beskyttes.De BLIR ødelagt av det sterke rensemiddelet i kalesjevasken,.

Er det kjærlighetssorgen etter Caroline som gjør at du ser tåkete fjordgrynt? Tror det kom ganske klart fram at det var snakk om impregnering, ikke rens. Det er vel dessuten ikke anbefalt å bruke sterke kjemikalier til kalesjerens :wink:

Jeg «ofrer» en billig presenning fra Biltema og legger kalesjen på bakken. Impregnering kjøper jeg i 1 liters bokser. Til påføring bruker jeg en malerulle, rundt vinduene bruker jeg en smal pensel. Det tar ikke så lang tid før impregneringen trekker inn i duken, så jeg venter litt før jeg monterer kalesjen på båten igjen.Kalesjeimpregnering

De få gangene jeg har impregnert en kalesje, det gjør jeg kun for å trekke ut de siste livstegnene fra kalesjen, gjør jeg det helt enkelt med rulle og kalesjen på plass på båten. Da blir det minimale sjanser for søl på vinduene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis du vasker vekk impregneringsmiddelet på plastvinduene med en gang, og så smører inn plastvinduene med VASELINOLJE, så vil det sikkert gå bra.  Litt fett på plasten gjør godt, både på innside og utside.  Tørk av, og tørk av igjen, etterpå....

amerelium skrev for 6 timer siden:

ok; 1: Ødelagt hvordan? og 2: Hvilket rensemiddel? Ikke snakk om vask her, kun impregnering; vasken utføres ved grønnsåpebad.

De blir matte/tåkete. Dette er ikke noe å argumentere om - slik er det, vinduene blir ødelagt. Case closed.

11 hours ago, fjordgrynt said:

De blir matte/tåkete. Dette er ikke noe å argumentere om - slik er det, vinduene blir ødelagt. Case closed.

Da referer jeg til det jeg opprinnelig skrev: Er det kun kosmetisk bryr jeg meg ikke.

sig.jpg

...kan vel også nevne at iom impregneringen trekker igjennom stoffet, så bader en jo vinduene rundt sømmene uansett, der der er mest belastning på dem - sa hvis de ryker pga impregneringen så gjør de det uansett.

sig.jpg

• 4 år senere...

Kan bare bekrefte det som står i tråden.  Men spørsmålet består : Hva kan jeg(vi) imprignere kalesjen med som ikke skader vinduene (og ikke skader tråden) ? ............ Tror jeg fikk beskjed om å behandle vinduene med Parafin olje ? og å ikke få parafin oljen på kalesjen ?, men parafin oljen føles nå fin og fet ut så i min uvitenhet lurer jeg på hvorfor ikke imprignere også kalesjen med den (den skader jo ikke vinduene) ?  (Jeg ser kalesjen har mørknet litt der jeg har fått på parafin olje, men den virker like hel og fin for det).

Om du har et helt plant underlag, anbefaler jeg å polere vinduene på samme måte som skroget. Kun med polish, ikke cleaner eller sealer. De få gangene jeg har impregnert mine kalesjer, har jeg brukt rulle i mens kalesje var påmontert Trenger ikke rulle helt ut til vinduene anyway.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...