Saga32 Startet 23.August.2005 Link til dette innlegget Startet 23.August.2005 Har fått dieseldyr på tanken. Har nå fått tømt tanken, og tatt den ut av båten. Lurer på hva den kan rengjøres med (vann?eller?). Kan den dieselen som jeg har tappet over på 20 liters kanner renses for å kunne fylles på tanken igjen? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.August.2005 Link til dette innlegget Svart 23.August.2005 Hei! Har gjort samme jobben. Brukte da vann som eg spylte gjennom tanken med mange ganger. Deretter fylte eg opp tanken med vann, tømde på rikelig med salmiakk og lot den stå til dagen etter. Da skylte eg tanken enda noen ganger, tømde den, tørket opp de siste dråpene med filler. Deretter sette eg den på varmekablene på badet til den var 100% tørr. Den ble da som ny! Spander på deg ny diesel. Har selv nermere 100 liter gammel diesel stående som eg har tappet av tanker. Men tar ikke sjansen på å putte den på tanken igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.August.2005 Link til dette innlegget Svart 23.August.2005 ...........Lurer på hva den kan rengjøres med (vann?eller?). Brukte selv VARMT vann med Zalo oppi, ristet godt i tanken - tømte, gjentok samme prosedyren noen ganger. Etter tømming, blir det spyling med masse ferskvann. Vannslangen inn et sted - skyllevannet ut et annet sted. Så til tørk: Pass på og bruk GLOHET vann (forutsatt at tanken er i metall........) som siste skyllevann. Tøm tanken og sett den et lunt sted. Varm metalltank tørker fort. Brukte en hårføhner til å blåse i varmluft (laveste trinn) inn i påfyllingshullet og sirkulerte ut gjennom tankmålerhull. Blir så bra, så........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
fredivar Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Hadde Dieselmotor i koggen/snekka tidligere og måtte gjøre denne grundig rein. Det var veldig mye bunnfall på tanken av kopper. Brukte Aceton først deretter vanlig avfetting, så høytrykkspyler. Så begynte jeg på nytt igjen med aceton -> avfetting --> høytrykk. Måtte gjenta dette flere ganger til jeg fikk den helt ren. Tror jeg avsluttet med rødsprit for å få ut rester av vann i tanken. Tanken er blitt som ny, ikke et eneste motorstopp som følge av dritt på tanken. Siste tur hjem fra Kragerø ifjor (Før jeg renset tanken) hadde jeg 8 motorstopp pga alt bunnfallet. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Isopropanol/kondensfjerner/bremsesprit/West frost løser opp de siste vannrestene etter at tanken er rengjort. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Har fått dieseldyr på tanken. Har nå fått tømt tanken, og tatt den ut av båten. Lurer på hva den kan rengjøres med (vann?eller?). Kan den dieselen som jeg har tappet over på 20 liters kanner renses for å kunne fylles på tanken igjen? <{POST_SNAPBACK}> Når du er ferdig med tanken som er behørlig beskrevet over går turen til resten. Det er dieselrør fra tank til motor med tilhørende bend, slanger og ventiler. I min båt var spesiellt ventilene igjengrodd. Også rørene var grodd slik at effektiv gjennomstrømming var kraftig redusert. Jeg byttet allt fra tank til motor og gikk samtidig opp en dimension fra 3/8 til 12mm Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sambjo Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Hadde selv dieseldyr i fjor, tappet av 300 liter diesel og vasket tanken med parafin-deretter tok jeg en bensinslange med pumpe og kjørte dieselen gjennom et bensinfilter og oppi tanken igjen.Etter dette helte jeg på noe som skulle drepe dieseldyrene (brukte dette de første gangene jeg fylte).Passet på å kjøre med ganske full tank hele sommeren slik at det ikke kom kondens(dieseldyrene må jo ha vann for å utvikle seg) Har ikke hatt noe problemer siden Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 (redigert) "tappet av 300 liter diesel og vasket tanken med parafin" Vær obs på at du kan få dieseldyr i parafintanker også, slik at det å tilføre noe som dreper bakterien etterpå slik du gjorde er et must hvis du vil være 100% sikker på at du ha fått med deg alt. Ellers brukte vi gjerne høytrykks steamer tidligere. Hadde alle båtbyggere laget tanker med avtapping på det laveste punktet hadde vi unngått mye av slike problemer som dette. Regelmessig drenering av tankene er en grei måte å forebygge vann/dieseledyr. Tappe hardt en 1/2 liter i en gjennomsiktig mugge etc. vil snart om du kan fylle den tilbake på tanken eller du må sette igang og drenere til det kun kommer rein diesel. Sjekk o-ringen på påfyllings sponsen for sprekker, evt. smør den med fett hvis den er tørr, da unngår du lekkasje ved regn. Redigert 24.August.2005 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Har tenkt til å rense min tank i høst. Hadde tenkt til å tømme tanken og rett og slett vaske med diesel til alt er rent. Er dette feil? Har plasttank. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Saga32 Svart 24.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Takker for inspill. Får bare sette igang med spylejobben. Har kjøpt alt nytt fra tanken til motoren også for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Og hva gjør du etterpå ? Tanken er rein og du sitter der med 100 - 200 liter diesel og kanskje like mye skyllevann med diesel i? Dersom du ikke har hatt dieseldyr, men bare vasket tanken pga fukt og annen bunnslam, så kan vel mesteparten av dieselen tappes tilbake? Det bør kanskje gjøres gjennom et kaffefiter ? Hva med restdieselen og det dieselholdige vannet ? Hvordan blir man kvitt det ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 25.August.2005 Link til dette innlegget Svart 25.August.2005 Hvis det er diesel med vannrester, men uten dieseldyr, kan man bare helle den på tanken og tilsette Hammerdown. Vannet som er i oljen blir emulgert inn i den, og da skaper ikke det vannet problemer hverken med innsprøytningsutstyret eller med forbrenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 (redigert) Mr. Funnel/Racor fikser biffen hvis man har stående forurenset diesel i kanner osv. Den med sort farge er antistatisk. Den største modellen tar unna rundt 50 liter i minuttet så den kan jo brukes direkte i tankpåfyllingen når man tanker fra pumpe. Nå har jo Racor lånt/kjøpt patenten til og med. Redigert 6.November.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 (redigert) Motordoktoren skrev On 25.8.2005 at 23.29: Hvis det er diesel med vannrester, men uten dieseldyr, kan man bare helle den på tanken og tilsette Hammerdown. Vannet som er i oljen blir emulgert inn i den, og da skaper ikke det vannet problemer hverken med innsprøytningsutstyret eller med forbrenningen. Det der er jeg meget usikker på. Emulgert eller ikke, vannet er fortsatt tilstede og skal igjennom pumpe og dyser. Man kan kaste mange liter diesel for å slippe kostnader med defekte høytrykkspumper og dyser. For å ikke snakke om driftsans midt i ferien. Slike emulgatorer ligger jeg langt unna, sluttet med Alton også, da jeg leste at den også emulgerer vann. Nå blir det brukt vanlig 2-takts olje i ny og ne. Vil man på død og liv bruke dieselen, lar du den stå på kanner en ukes tid, og pumper den ut fra toppen. La de siste 4-5 cm være igjen. Om mulig kjører du den igjennom en vannutskiller før den helles tilbake på tanken. Redigert 6.November.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
mmosberg Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Samme her Nomen. Emulgerende tilsetninger tryllerikke bort vannet. Emulgert vann i diesel på en båtmotor som står 5 mnd i vinteropplag er farlig for drivstoffsystemet. Her bruker jeg 2-takt olje i siste fylling før vinteren sammen med litt biocid. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Komodo Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Helt rå på å søke opp gamle tråder du Teerex Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 (redigert) Tråder på baatplassen er jo stort sett det første som popper opp når man googler et eller annet båtrelatert da Noen gamle tråder fortjener jo et evig liv Glemte kanskje å poengtere at Racor/MR. Funnel trakten altså fjerner vann fra diesel og bensin (men neppe emulgert vann da). Redigert 7.November.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
rlb76 Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Denne tanken har trolig ikke blitt rengjort siden ny for over 40 år siden, noe slam er det men slett ikke så gæli. Nå blir det grundig rengjøring og montere tilbake med nye slanger Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Velkommen i klubben . . . Var det mye vann på tanken . . ? Dersom du ikke har avtapping i bunn vill jeg ordnet med et rør for avsuging helt ned mot bunnen nå mens du er i gang. Og så ville jeg hatt på dieseldyrdreper når tanken er rengjort og fylt opp med ren diesel igjen. Smitten sitter nok i systemet, uansett hvor godt du rengjør tanken. Men det viktigste er å unngå vann på tanken. Det skal lite vann til før dieseldyr trives og formerer seg. Har vært der . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rlb76 Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Takk... Nei det var ikke noe vann i den. Dette er nok bare bunnfall som har hopet seg opp over mange år. Påfyllingsslangen var begynt å bli porøs innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.