Jump to content

Vask av dieseltank

Saga32

Recommended Posts

Hei! Har gjort samme jobben. Brukte da vann som eg spylte gjennom tanken med mange ganger. Deretter fylte eg opp tanken med vann, tømde på rikelig med salmiakk og lot den stå til dagen etter. Da skylte eg tanken enda noen ganger, tømde den, tørket opp de siste dråpene med filler. Deretter sette eg den på varmekablene på badet til den var 100% tørr. Den ble da som ny!

Spander på deg ny diesel. Har selv nermere 100 liter gammel diesel stående som eg har tappet av tanker. Men tar ikke sjansen på å putte den på tanken igjen...

...........Lurer på hva den kan rengjøres med (vann?eller?).

Brukte selv VARMT vann med Zalo oppi, ristet godt i tanken - tømte, gjentok samme prosedyren noen ganger. Etter tømming, blir det spyling med masse ferskvann. Vannslangen inn et sted - skyllevannet ut et annet sted.

Så til tørk: Pass på og bruk GLOHET vann (forutsatt at tanken er i metall........) som siste skyllevann. Tøm tanken og sett den et lunt sted. Varm metalltank tørker fort. Brukte en hårføhner til å blåse i varmluft (laveste trinn) inn i påfyllingshullet og sirkulerte ut gjennom tankmålerhull.

Blir så bra, så........ :cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hadde Dieselmotor i koggen/snekka tidligere og måtte gjøre denne grundig rein. Det var veldig mye bunnfall på tanken av kopper. Brukte Aceton først deretter vanlig avfetting, så høytrykkspyler. Så begynte jeg på nytt igjen med aceton -> avfetting --> høytrykk. Måtte gjenta dette flere ganger til jeg fikk den helt ren. Tror jeg avsluttet med rødsprit for å få ut rester av vann i tanken. Tanken er blitt som ny, ikke et eneste motorstopp som følge av dritt på tanken. Siste tur hjem fra Kragerø ifjor (Før jeg renset tanken) hadde jeg 8 motorstopp pga alt bunnfallet.

Har fått dieseldyr på tanken.  :headbang: Har nå fått tømt tanken, og tatt den ut av båten.

Lurer på hva den kan rengjøres med (vann?eller?). Kan den dieselen som jeg har tappet over på 20 liters kanner renses for å kunne fylles på tanken igjen?

<{POST_SNAPBACK}>

Når du er ferdig med tanken som er behørlig beskrevet over går turen til resten. Det er dieselrør fra tank til motor med tilhørende bend, slanger og ventiler. I min båt var spesiellt ventilene igjengrodd. Også rørene var grodd slik at effektiv gjennomstrømming var kraftig redusert. Jeg byttet allt fra tank til motor og gikk samtidig opp en dimension fra 3/8 til 12mm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hadde selv dieseldyr i fjor, tappet av 300 liter diesel og vasket tanken med parafin-deretter tok jeg en bensinslange med pumpe og kjørte dieselen gjennom et bensinfilter og oppi tanken igjen.Etter dette helte jeg på noe som skulle drepe dieseldyrene (brukte dette de første gangene jeg fylte).Passet på å kjøre med ganske full tank hele sommeren slik at det ikke kom kondens(dieseldyrene må jo ha vann for å utvikle seg) Har ikke hatt noe problemer siden

"tappet av 300 liter diesel og vasket tanken med parafin"

Vær obs på at du kan få dieseldyr i parafintanker også, slik at det å tilføre noe som dreper bakterien etterpå slik du gjorde er et must hvis du vil være 100% sikker på at du ha fått med deg alt. Ellers brukte vi gjerne høytrykks steamer tidligere.

Hadde alle båtbyggere laget tanker med avtapping på det laveste punktet hadde vi unngått mye av slike problemer som dette. Regelmessig drenering av tankene er en grei måte å forebygge vann/dieseledyr. Tappe hardt en 1/2 liter i en gjennomsiktig mugge etc. vil snart om du kan fylle den tilbake på tanken eller du må sette igang og drenere til det kun kommer rein diesel.

Sjekk o-ringen på påfyllings sponsen for sprekker, evt. smør den med fett hvis den er tørr, da unngår du lekkasje ved regn.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Og hva gjør du etterpå ?

Tanken er rein og du sitter der med 100 - 200 liter diesel og kanskje like mye skyllevann med diesel i?

Dersom du ikke har hatt dieseldyr, men bare vasket tanken pga fukt og annen bunnslam, så kan vel mesteparten av dieselen tappes tilbake? Det bør kanskje gjøres gjennom et kaffefiter ?

Hva med restdieselen og det dieselholdige vannet ? Hvordan blir man kvitt det ?

Gerhard

Hvis det er diesel med vannrester, men uten dieseldyr, kan man bare helle den på tanken og tilsette Hammerdown. Vannet som er i oljen blir emulgert inn i den, og da skaper ikke det vannet problemer hverken med innsprøytningsutstyret eller med forbrenningen.

• 12 år senere...

Mr. Funnel/Racor fikser biffen hvis man har stående forurenset diesel i kanner osv.

Den med sort farge er antistatisk. Den største modellen tar unna rundt 50 liter i minuttet så den kan jo brukes direkte i tankpåfyllingen når man tanker fra pumpe.

Nå har jo Racor lånt/kjøpt patenten til og med.

funnelracor.jpg.5d417a92b87756c380026facfe4f5ec5.jpg

funnel.jpeg.47f858b879c438ae0d4c84a1ee39bb44.jpeg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Motordoktoren skrev On 25.8.2005 at 23.29:

Hvis det er diesel med vannrester, men uten dieseldyr, kan man bare helle den på tanken og tilsette Hammerdown. Vannet som er i oljen blir emulgert inn i den, og da skaper ikke det vannet problemer hverken med innsprøytningsutstyret eller med forbrenningen.

Det der er jeg meget usikker på.

Emulgert eller ikke, vannet er fortsatt tilstede og skal igjennom pumpe og dyser. 

Man kan kaste mange liter diesel for å slippe kostnader med defekte  høytrykkspumper og dyser. For å ikke snakke om driftsans midt i ferien.

Slike emulgatorer ligger jeg langt unna, sluttet med Alton også, da jeg leste at den også emulgerer vann.

Nå blir det brukt vanlig 2-takts olje i ny og ne.

Vil man på død og liv bruke dieselen, lar du den stå på kanner en ukes tid, og pumper den ut fra toppen. La de siste 4-5 cm være igjen. Om mulig kjører du den igjennom en vannutskiller før den helles tilbake på tanken.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Samme her Nomen. Emulgerende tilsetninger tryllerikke bort vannet. Emulgert vann i diesel på en båtmotor som står 5 mnd i vinteropplag er farlig for drivstoffsystemet. Her bruker jeg 2-takt olje i siste fylling før vinteren sammen med litt biocid.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Tråder på baatplassen er jo stort sett det første som popper opp når man googler et eller annet båtrelatert da :saint:

Noen gamle tråder fortjener jo et evig liv :giggle:

Glemte kanskje å poengtere at Racor/MR. Funnel trakten altså fjerner vann fra diesel og bensin (men neppe emulgert vann da).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 5 år senere...

Velkommen i klubben . . .:smiley:

Var det mye vann på tanken . . ?

Dersom du ikke har avtapping i bunn vill jeg ordnet med et rør for avsuging helt ned mot bunnen nå mens du er i gang. Og så ville jeg hatt på dieseldyrdreper når tanken er rengjort og fylt opp med ren diesel igjen. Smitten sitter nok i systemet, uansett hvor godt du rengjør tanken. Men det viktigste er å unngå vann på tanken. Det skal lite vann til før dieseldyr trives og formerer seg. Har vært der . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...