Jump to content

Rusmisbrukere og båtliv - mer vanlig nå enn før?

Sun Flyer

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
index skrev for 1 time siden:

Nå bor jeg i hus, men det var neimen ikke mange av punktene her jeg kunne tikke av på. Strøm og vann/ avløp er på stell, resten er ikke iht Pinkvin standard. Men jeg bor nå godt likevel...

Jeg bor heller ikke ihht TEK hva det måtte være. Men selv eldste delen i huset, fra 1954, har nok fulgt en rekke byggeforskrifter som gjaldt den gangen. Det har vært byggeforskrifter i Norge siden før vi ble egen nasjonalstat. 

Guest Avmønstret#
S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Allerede forbudt nærmere 300 meter fra land. Du vil innføre lover som allerede eksisterer.

Stort sett totalfobud hele Oslofjorden ned til Sverige og godt nedover Vestfoldkysten, og så og si hele Sørlandet ned til Grimstad. En blanding av kommunale forbud og forbud knyttet til maritime nasjonalparker.

Og hvor har jeg skrevet at jeg vil innføre en lov som allerede eksisterer?

Problemet er mangel på håndheving.

Problemet er ikke mangel på håndheving, problemet er den som tømmer ulovlig, dvs ett holdningsproblem.

Men for de som bor i båt er problemet manglende tilrettelegging hvis en ikke kan få suging av tank hele året uten å flytte båten. 

Hva er problemet med å legge til rette for å bo i båt, er det noe å være i mot?

Fritisboliger og hytter er fremdeles unntatt fyringsforbud med parafin.

Nå handlet vel dette om folk som bor fast i båt. 

Men kanskje vi kan innføre en kvote på max 1000 liter diesel per person i Norge per år? Så blir det også super-regulert. Tjo-ho!

Søppelhåndtering er ikke noe problem i norske havner. Tror du mange slenger søppelet på sjøen eller i naturen? Et ikke-problem.

Tilgang til strøm og vann er noe de fleste båtboere ikke har problemer med.

Tilgang nei, men tilgang til nok så en kan holde båten varm om vinteren er da stort sett ett problem overalt en ferdes med båt. 

Og hvor ofte dør båtboere fordi brann/sykebil ikke kommer til? Nå mistenker jeg at du konstruerer problemer.

Det er ett krav for landbaserte boliger, hvorfor skal det ikke være ett krav for boliger på sjøen, særlig når det er åpnet for å bo i båt og flere og flere vil velge boformen. 

Men det betyr at du fraskriver deg effektiv hjelp om du blir alvorlig syk eller båten brenner hvis du bor fast i den? Eller forventer du at brannbilen faktisk skal rykke ut på xx minutter og faktisk nå frem med slangen der du ligger? 

Du er villig til å fire på forventningene om hva nødetatene kan få til? Det er bra for de vil neppe kunne gjøre en like god jobb om en bor langt ut i ett kaianlegg eller ligger på en moring. 

Plager det deg eller noen andre om en båt ikke er isolert som en TEK-17-bolig?

Det har jeg aldri skrevet eller ment. Ikke ilegg meg meninger jeg aldri har hatt eller uttrykt. 

Eller at man har 12 volt-anlegg i stedet for 230 volt-anlegg?

Det har jeg aldri skrevet eller ment. Ikke ilegg meg meninger jeg aldri har hatt eller uttrykt. 

(Du kan gjerne montere <50 volt-anlegg hjemme selv, om du vil). Det meste her handler om personlig sikkerhet. Om man ikke greier å ta vare på seg selv, er det kanskje ikke så smart å bo i et "uregulert" samfunn, men for de fleste går det helt fint. La oss få ha denne vesle personlige friheten, selv om du velger å ikke ha den. 

Det har jeg aldri skrevet eller ment. Ikke ilegg meg meninger jeg aldri har hatt eller uttrykt. Tvert i mot så skrev jeg at tilretteleggingen bør være "utenfor båten", jeg har ikke nevnt at noen som helst byggekrav skal gjelde for båt. 

Om du opplever stor frihet med 50V anlegg i båten din så gjør det for min del. Klarer du å finne et el-komponent som ikke følger en standard/regulering/krav? Kanskje du lager dine egne kabler og elkomponenter, har en liten kobbergruve på lur eller noe? ;-)

Nå vet jeg ikke hvilke havner du vanker i, men de jeg kjenner til har visse krav til standard på både båter og klientell for å få bo der. Med mindre man bor i en havn man eier selv, og kan gjøre som man selv vil.

Ok, si det til trådstarter. Da er det ikke noe problem, trådstarter tok feil. 

Guest Avmønstret#
index skrev for 1 time siden:

Hvor står dette kravet om at brannbil og ambulanse må kunne komme til landfast bolig? Hadde vært interessant å vite. Her hos meg er det kul umulig.

Når du bygger nytt. 

---

For å snu på det, du tror det er lov å regulere for- og bygge et boligfelt hvor det er umulig å komme til husa med ambulanser, brannbil, søppelbil, egen bil? 

Du troller fælt nå. 

---

Alle vet at det er krav om vei til bolig og at en aldri får godkjent en tomt som boligtomt uten. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Men du kan lese kapittelet her først om du vil: 

Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)

Fjerde del: Byggesaksdel

Kapittel 27. Tilknytning til infrastruktur

---

Ang Ankomst: 

Før opprettelse eller endring av eiendom til bebyggelse eller oppføring av bygning blir godkjent, skal byggetomta enten være sikret lovlig atkomst til veg som er åpen for alminnelig ferdsel eller ved tinglyst dokument eller på annen måte være sikret vegforbindelse som kommunen godtar som tilfredsstillende.

Ang Avløp:

"Før opprettelse eller endring av eiendom til bebyggelse eller oppføring av bygning blir godkjent, skal bortleding av avløpsvann være sikret og i samsvar med forurensningsloven." Og her må en lese forurensningsloven og kontakte kommunen, det kan være mulighet for alternative løsninger som ikke krever tilkobling

Angående vannforsyning:

"Bygning må ikke føres opp eller tas i bruk til opphold for mennesker eller dyr med mindre det er forsvarlig adgang til hygienisk betryggende og tilstrekkelig drikkevann, samt slokkevann. Det samme gjelder opprettelse eller endring av eiendom for slik bebyggelse. "

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Pinkvin skrev 28 minutter siden:

Når du bygger nytt. 

---

For å snu på det, du tror det er lov å regulere for- og bygge et boligfelt hvor det er umulig å komme til husa med ambulanser, brannbil, søppelbil, egen bil? 

Du troller fælt nå. 

---

Alle vet at det er krav om vei til bolig og at en aldri får godkjent en tomt som boligtomt uten. 

Så det er jeg som troller her? Artig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#
index skrev Just now:

Så det er jeg som troller her? Artig...

Du syns det er rart at det eksisterer krav om lovlig adkomst til boliger og skriver skulle likt å vite "hvor det står".  Som om det var "rart". 

Har det blitt bygd mange nye boliger uten mulighet for adkomst de siste tiårene som du har lagt merke til? 

---

Klart du troller. Du vet like godt som alle andre at boliger skal ha lovlig adkomst, lovlig løsning for avløp, ha løsning for vann osv. Om det ikke hadde vært sånn de siste tiårene ville Norge sett veldig annerledes ut. Og ja, det er gode grunner til at det ikke er lov å bo fast på hytter som ikke har tilfredsstillende infrastruktur. Det kan være problematisk både ifht miljø og sikkerhet. 

Men for all del, skal ikke ta illusjonen fra folk om at "ingen bestemmer over meg". 

For min del må folk gjerne bo i en grotte eller jordhule, men en skal ikke legge opp til at det er greit. Ingen grunn til å legge til rette for at folk skal bo i slum. 

Du snakker om nye boliger. Flertallet av boliger på land er ikke nye, og trenger derfor heller ikke tilfredsstille dagens krav. På samme måte som flertallet av bebodde båter heller ikke er nye. Særlig ikke disse som denne tråden gjelder.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 4 timer siden:

Hvor står dette kravet om at brannbil og ambulanse må kunne komme til landfast bolig? Hadde vært interessant å vite. Her hos meg er det kul umulig.

Nå har jeg ikke tenkt å ta parti mot båtborere, men angående det du nevner her. Det var nettopp en sak her på Hvaler hvor det ble gitt avslag på søknad om å gjøre om ei hytte til helårsbolig (saken var jo forøvrig mot strømmen). En av årsakene i avslaget var adkomst til hytta med syke- og brannbil. 

Må eller si at jeg har stusset litt på to av tingene Pinkvin tar opp. Det ene er dette med kloakk. Jeg har veldig vondt for å tro at de som bor i båt her i Fredrikstad ikke lårer noen kabler med tilhørende dasspapir rett i elva. Jeg ser jo for meg situasjonen; er i båten, må på dass, sitter lettkledd og det sludder ute, lenge mellom hver gang fortøyningene slippes på visse tider av året... 

Det andre jeg stusser på er det med fyring i båtene. Båtene er jevnt over dårlig isolert, og energibehovet er relativt høyt. Ingen hemmelighet at det blir brent mye diesel til oppvarming. 

Jeg synes likevel dette er uproblematisk så lenge omfanget er så lite som det er. Hvis det derimot hadde blitt en trend å bo i båt burde jo myndighetene fokusere mer på disse tingene. Men det å bo i båt er vel forbeholdt såpass spesielt interesserte mennesker at problemet er ikke-eksisterende. Dette med rusmisbrukere som bosetter seg i mer eller mindre gratis båtvrak synes jeg er et unntak, her burde kommunene ta på seg litt kritiske briller og stille noen krav. Dette er jo stort sett også folk som allerede lever på sterkt subsidiert på samfunnets midler, allerede før de daglige brekk er utført...

Komodo skrev 3 minutter siden:

Nå har jeg ikke tenkt å ta parti mot båtborere, men angående det du nevner her. Det var nettopp en sak her på Hvaler hvor det ble gitt avslag på søknad om å gjøre om ei hytte til helårsbolig (saken var jo forøvrig mot strømmen). En av årsakene i avslaget var adkomst til hytta med syke- og brannbil. 

Nå snakker du om omregulering. Det havner nok under samme regelverk som nybygg/regulering. Mitt poeng var bare at det finnes mengder av eksisterende boliger som ikke tilfredsstiller slike krav, og at man heller ikke kan kreve endringer for å bedre dette. Bortsett fra selvfølgelig vann og avløp. Om det skal stilles krav til bobåter så må dette I så fall gjelde nye båter, ikke de som allerede er bebodd. Men at det stilles krav til båthavner for beboelse er slett ikke unaturlig, en slik regulering vil nok før eller siden tvinge seg frem.

index skrev 14 minutter siden:

Nå snakker du om omregulering. Det havner nok under samme regelverk som nybygg/regulering. 

Jepp, det stemmer. Og relevansen i det er etter min mening at når noen ønsker å bosette seg i ei hytte og får avslag, burde det være sammenlignbart med at noen ønsker å bosette seg i en båt, som tidligere kun har vært brukt som fritidsbåt. 

Komodo skrev 42 minutter siden:

Det andre jeg stusser på er det med fyring i båtene. Båtene er jevnt over dårlig isolert, og energibehovet er relativt høyt. Ingen hemmelighet at det blir brent mye diesel til oppvarming. 

Jeg synes likevel dette er uproblematisk så lenge omfanget er så lite som det er. Hvis det derimot hadde blitt en trend å bo i båt burde jo myndighetene fokusere mer på disse tingene. Men det å bo i båt er vel forbeholdt såpass spesielt interesserte mennesker at problemet er ikke-eksisterende. 

Joda, det går en god del diesel gjennom varmeren i løpet av vinteren. Men om man skal problematisere dette, kan man like gjerne stille spørsmål ved hele fritidsbåtflåten. En rimelig stor cabincruiser brenner gjerne et helt månedsforbuk av fyringsdiesel på en time i 25 knop... Skal man forby å fyre med diesel om bord, kan man like godt forby motorer over 50 hk når man først er i gang.

Det har skjedd at jeg har kommet for å fylle på dieselkannene mine, og det har stått et femsifret kronebeløp på pumpa fra forrige gjest.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Komodo skrev 13 minutter siden:

Jepp, det stemmer. Og relevansen i det er etter min mening at når noen ønsker å bosette seg i ei hytte og får avslag, burde det være sammenlignbart med at noen ønsker å bosette seg i en båt, som tidligere kun har vært brukt som fritidsbåt. 

Ja, der har du et poeng. Men det ville gjøre det tilnærmet umulig for noen som helst å bosette seg I båt egentlig. Er det er situasjon vi ønsker? Da er vi jo tilbake til slik det har vært tidligere, der båtboere registreres som "uten fast bosted". Mange av disse rusmisbrukerene er jo der allerede, men er det noe poeng I å gjøre vanlige oppegående folk med litt annerledes ønsker om bosted til uteliggere?

S/Y Emma skrev 2 minutter siden:

Joda, det går en god del diesel gjennom varmeren i løpet av vinteren. Men om man skal problematisere dette,

Som du ser av innlegget mitt mener jeg heller ikke at dette er et problem, siden omfanget er så lite. Synes heller at eksempelet du nevner med store båter som brenner enorme mengder diesel er verre! Hvis man ser litt større på det er jo gjerne dette folk som har god råd, og det er vel ikke usannsynlig at de i tillegg har et stort hus som skal varmes opp, ei hytte på fjellet som er varm hele året, samt at de flyr til syden e.l. et par ganger i året i tillegg. Noen har det med å sette større avtrykk etter seg enn andre...

index skrev 4 minutter siden:

Ja, der har du et poeng. Men det ville gjøre det tilnærmet umulig for noen som helst å bosette seg I båt egentlig. Er det er situasjon vi ønsker? 

Nei, men det var heller ikke jeg som satt ned foten for de som ønsket å gjøre om hytta til bolig :lol: 

Komodo skrev 26 minutter siden:

Hvis man ser litt større på det er jo gjerne dette folk som har god råd, og det er vel ikke usannsynlig at de i tillegg har et stort hus som skal varmes opp, ei hytte på fjellet som er varm hele året, samt at de flyr til syden e.l. et par ganger i året i tillegg. Noen har det med å sette større avtrykk etter seg enn andre...

Nettopp. Jeg tok en Co2-fotavttrykktest på NRK.no for en stund siden, og selv om jeg la inn tilsvarende 1000 liter diesel til oppvarming, havnet resultatet langt under landssnittet. Tror ikke en 20 kvm bolig med minimalt forbruk av det meste (bortsett fra diesel om vinteren) er den største «synderen» i det store og hele. Pga båten bor jeg også så sentralt at jeg nesten aldri trenger bil.

Alt i alt utgjør ikke de X antall hundre båtboerne i Norge noe nevneverdig problem for noen. Selvfølgelig fins det de råtne eggene som eksempelet til trådstarter, men slike fins det dessverre i hele samfunnet. Den båten ligger nå ulovlig fortøyd ved en badebrygge.

Forøvrig er det bl.a. hospits på land rett borti her, som har ført til at båtforeningen ved siden av har måtte sette opp to meter høye gjerder. Så dette går nok begge veier.

Portene på flytebryggene våre er ikke der for å holde båtboerne inne, for å si det slik ?

Guest Avmønstret#
index skrev for 8 timer siden:

Ja, der har du et poeng. Men det ville gjøre det tilnærmet umulig for noen som helst å bosette seg I båt egentlig. Er det er situasjon vi ønsker? Da er vi jo tilbake til slik det har vært tidligere, der båtboere registreres som "uten fast bosted". Mange av disse rusmisbrukerene er jo der allerede, men er det noe poeng I å gjøre vanlige oppegående folk med litt annerledes ønsker om bosted til uteliggere?

Nei absolutt ikke. Men bedre tilrettelegging for de som vil ha båt som bolig, feks med tilstrekkelig strøm, vann, løsning for tømming av septik året rundt og noen minimumskrav ifht liv og helse, dvs sikkerhet. Altså positiv tilrettelegging for å bedre forholdene for de som ønsker å bo i båt uten å sette så mye som ett eneste krav ifht båtens beskaffenhet. 

Jeg forstår ikke den negative responsen på forslag til å gjøre bomiljø for båtboere bedre, og med noen minimumskrav som gjør at en har redskapen en trenger til å rydde opp, hvis og når det trengs. 

---

Som det er nå så får en bare godta det som er og det som blir. 

Og uansett, blir det ett problem så kommer det "løsninger", antagelig løsninger en ikke vil like. Om en er litt smart og ser utviklingen komme så kan en heller være litt i forkant og legge opp til de løsningene en selv ønsker. 

Se til utlandet, i deler av USA er ankring nå forbudt pga en haug med "bobåter/vrak" i attraktive områder. Hjelper lite å rope "jeg er en vanlig fyr som bare ønsker en alternativ bomåte" i sin standsmessige båt hvis en ligger i bukta omkranset av vrak bosatt av rusmisbrukere og "andre". 

---

Så hvorfor ikke egne bobåthavner med dertil egnet infrastruktur? Om jeg selv skulle bo i båt ville jeg gjerne hatt både strøm nok til å holde varmen også på vinteren, vann, løsning for avløp og "ting på stell" og ordna forhold. Og ja, jeg ville sovet bedre om natta om jeg visste at brannvesenet enkelt og effektivt kunne komme til med slokkeutstyr og at ambulansepersonell enkelt og effektivt kunne ta seg frem til båten. 

Så kunne en kombinert det med å si noe så enkelt som at en ikke kan bo fast i en båt på moring eller oppankret, eller fortøyd på område som ikke er regulert til formålet. 

De fleste som bor i båt er helt fornøyd med tingenes tilstand. Så hvorfor innføre "forbedringer" som bare er ønsket av de som ikke bor i båt?

De fleste marinaer har løsninger som oppfyller de fleste krav. Om ikke, er de neppe egnet til å bo i. Det kan jo faktisk tenkes at mange båtboere bor slik nettopp fordi det ikke er så mange krav og reguleringer.......

Guest Avmønstret#

Jeg sliter med å tolke strøm nok til å kunne holde varmen om vinteren, vann, avløp året rundt og mulighet til å komme seg i land på en enkel måte som krav og reguleringer. 

For når en først har åpnet for båt som lovlig helårsbolig så må det også være noe som bør kunne fungere for, og være trygt for småbarnsfamilier med og uten bikkje, gamlinger med og uten angina og hjemmetjenester. Og for den saks skyld, rusmisbrukere med og uten NAV støtte. 

Eller er tanken at det skulle være noe eksklusivt for de få som ønsker "en alternativ boform", så det må være litt vondt og vanskelig for at det ikke skal bli for populært? ;-)

---

Forresten, kan en leie ut båter som bolig? 

Guest Avmønstret#

Ja det plager meg om en av uvitenhet og dårlig konsekvensvurdering åpner opp for at folk kan bo lovlig på en måte som er uverdig og potensielt helsefarlig for folk når en kan gjøre noen få og enkle justeringer som gjør boformen til en god og trygg måte å bo for for alle som ønsker. 

--

Når en har stått med "dritt opp til haka", avføring, søppel, matrester mens diverse skadedyr kryper rundt i noen kommunale leiligheter noen ganger så får det en til å tenke litt. Bare lukta.... 

I det minste kan vi kjøre frem til blokka/leiligheten, bare gå noen steg opp trappa sammen med brannvesen og bydelslegen for å banke på døra og sjekke hvordan det står til med beboeren (e) og vurdert om forholdene er sikre nok mtp beboeren(e) og naboene. Og om det trengs å gjøres en tømming av boligen, renovasjon, skadedyrkontroll så er det enkelt å greit å få til, relativt sett. 

Og det er litt det samme med en god del slitne rusmisbrukere som vi har bosatt i kommunale boliger og besøker jevnlig for å sjekke hvordan det går. Setter inn helsetjenester om det trengs, får fiksa den ødelagte stikkontakten, skaffa nytt kjøleskap dersom det har konka ut, prøver å megle dersom det er noen uenigheter eller misforståelser på gang, tar en prat om noen har det tungt eller hjelpe til med helt ordinære oppgaver som for folk flest er en selvfølge osv. 

Noen av disse beboerne må jeg si at på mange måter ikke helt vet sitt eget beste og også mangler boevne, men vi sørger uansett for at de har tak over hodet og verdige boforhold, så langt det er mulig å få til. 

Ved at de bor på land, i "vanlige boliger" har vi enkelt tilgang til de og alle redskaper vi trenger for å hjelpe de som bor der på best mulig måte. 

Men nå kan de altså bosette seg helt lovlig i ett vrak ett eller annet sted, og det skjer allerede. Og vi kan ikke si eller gjøre noe med det. 

Og enda rarere, en liten skjerv med oppegående og ressurssterke båtboere mener det bør forbli sånn og at en ikke bør gjøre noe for å få et minimum av ordna forhold. 

---

Sosialkontor prøver så langt som mulig å sørge for at boligene som en betaler leie for er lovlige, svartelista over dårlige boliger/utleiere er lang på de fleste sosialkontor. Men nå kan faktisk sosialkontoret bli pressa til å betale leie for at en skal bo i ett vrak av en båt, eller bare en båt som ligger vanskelig tilgjengelig. Et sosialkontor kan godta "mye rart" for kortere perioder for å avhjelpe i en "nødsituasjon", men nå kan altså brukere bo lovlig i båt året rundt. 

Vi må si nei til campingvogner og bobil som helårsbolig, men ja til båt. Det vil gi konsekvenser. Mest for de som ikke får den hjelpen de burde få, men også for "naboene" og andre som på ulike måter får erfare manglende boevne hos en del "brukere" som før hadde gode rammer rundt seg. 

Guest Avmønstret#

Men jeg forstår også at en som ressurssterk båtboer med gode løsninger og alt på plass ikke har mitt perspektiv.

På den andre siden så startet tråden med fokus på "svake grupper" som bor i båt, ikke de som har alt på stell og ikke vil ha "reguleringer" fordi det bryter med deres "frihet" i sin "alternative bomåte".

Guest Avmønstret#
Erik skrev 25 minutter siden:

@Pinkvin : av nygerrighet, og siden du synes å ha noe faglig innsikt i emnet :

Det klientell du her søker å nå med dine reguleringsforslag, er dette individer du opplever som lett regulerbare ?

Er det bare å lage noen nye regler, så endrer de adferd ?

Det er kanskje interessant for noen. Men problemstillingen er enklere. Det handler kun om tilgjengelighet. Jo flere "boligbåter" en får knyttet opp til et miljø jo flere vil bo i de. At mange båter gis bort er en ting, men at det ble lov å bo i de hele året, uten forbehold er en annen ting. 

Der en i en landbasert bolig kan si "dette rommet kan du ikke sove i, det er ikke stort nok, det har ikke nødutgang, det er mugg", mao det er helsefarlig. Eller, du kan ikke bo her uten toalett og bad, eller du kan ikke bo her uten ett ordentlig opplegg på strømmen, dette kan være farlig, så er det hele uregulert om en bor i båt.

Er det noe en virkelig ikke trenger så er det flere sånne "boliger" tilgjengelig. 

Akkurat derfor bør en få på plass en minimumstandard, før det glir ut og en blir møtt med krav og reguleringer som rammer feil, feks "vanlige" båtboere som ikke har noen problemer med å bo i båt. 

---

Første dødsbrannen eller tilsvarende i ett båtboermiljø så er det en realitet. Og det vil skje, dessverre. 

Nå er det jo ikke forbudt å bo i en conteiner på land heller. Om jeg hadde solgt huset og flyttet på hytta, som ikke har innlagt verken strøm eller vann, ville ikke kommunen ha noen som helst hjemmel for å fjerne meg med makt og pålegge meg å flytte inn i en kommunal bolig med godkjente rømingsveier fra soverommet. Det er selvsagt reguleringer som sier at enkelte fritidseiendommer ikke kan tas i bruk som helårsboliger, men det har mer med arealplaner å gjøre enn standarden på eiendommen. Det er ikke i seg selv forbudt å bo i et hus uten strøm, vann og kloakk. Det er ikke forbudt å bo i en gapahuk eller under ei gran heller for den del. TEK-standareden er noe byggherrer, arkitekter og håndverkere skal oppfylle. Akkurat som småbåtforskriften gir bestemmelser for produsenter og selgere, mens det ikke er forbudt å kjøpe en båt som ikke fyller forskriftens krav. 

Å begynne å forby folk å bo i boliger, enten det er på sjøen eller på land, som sosialetaten anser som uegnet vil innskrenke den personlige friheten. Noen av oss velger en enklere boform kanskje nettopp fordi man vil unnslippe fra det gjennomregulerte og byråkratiske. Det må de ha lov til. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...