Erik Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Det er vel forskjell på at ett rom ikke er lovlig å selge eller leie ut for overnattings formål, og om det faktisk benyttes til det ? Det har vel aldri vært hverken ulovlig eller mulig å forhindre at folk sover i båter av alle slag, det er kun det å kunne ha det som faktisk registrert adresse som er forskjellen. Hvis det ikke er lov er man UFB og sover samme sted som før, men med litt mindre rettigheter og muligheter. Det hender det er forskjell på juss og de levde liv vet du.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
oyster Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Erik skrev 2 minutter siden: Det er vel forskjell på at ett rom ikke er lovlig å selge eller leie ut for overnattings formål, og om det faktisk benyttes til det ? Det har vel aldri vært hverken ulovlig eller mulig å forhindre at folk sover i båter av alle slag, det er kun det å kunne ha det som faktisk registrert adresse som er forskjellen. Hvis det ikke er lov er man UFB og sover samme sted som før, men med litt mindre rettigheter og muligheter. Det hender det er forskjell på juss og de levde liv vet du.. Det er akkurat det jeg mener. De kan forby en rusmisbruker å bo i en båt så mye de vil, men om uteliggeren har bestemt seg for å bo i en båt så gjør han det, og kommunen her ikke anledning til å fjerne ham med båten med tvang bare fordi han oppholder seg der. Enkelte av disse menneskene er vel kanskje ikke så opptatt av hvor de har sin folkeregistrerte adresse heller. Å begynne å regulere båter og havner med flere reguleringsplaner og forskrifter vil derfor ikke ramme disse, men alle de som bor i båten fordi de søker denne livsstilen. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Vi har litt erfaring med båtboere som “ikke gjør opp for seg”. Så kan man alltids diskutere om de er løse fugler eller bare folk som ikke gidder å betale for seg. De siste 8 årene har antall bo-båter der vi oppholder oss økt mye. Når vi først kom hit så var det enkelt å finne plass i en bra utstyrt vinterhavn, nå er det helt fullt og ventelister. Det er alltid en eller to båter som ikke betaler for seg i løpet av vintersesongen og dermed må vi andre betale for de ved økte leier neste år. Jeg tror havnene hadde gjort seg en bjørnetjeneste ved å forlange et depositum tilsvarende hele leieperioden inkl. strøm for båtstørrelsen. Havner med litt erfaring vet ca. hvor mye det dreier seg om i sum. På denne måten må det være litt «orden» i økonomien får å få plass og man sikrer penger om vedkommende tøffer av gårde en mørk kveld på våren uten å betale. Jeg kan helt ærlig ikke forstå hvordan relativt godt utstyrte og kostbare havner gir kredit slik de gjør på vinteropplag i dag, i alle fall der vi har vært. Når det gjelder det å offisielt bo i båt på heltid så burde det helt enkelt forbys! Fra statens siden er dette en mye enklere og kosteffektiv tilnærming, båter kan som kjent flytte på seg samt at de ikke er tenkt å være en helårsbolig. Flytende postkasse, hvordan skal verden bli…fysj! Om man vil bo i båt så bør man ligge under radaren (som med mange andre ting i Norge), evt. låne en adresse på land. Gidder man ikke det er man lat og passer ikke til å bo i båt. Jeg mistenker de som på død og liv skal ha en adresse i båten er de samme som her på forumet blir beskylt for å bæsje i havna. Redigert 14.Mars.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Jøss. Tenk at det å bo litt annerledes kan frembringe så mye grinebiting. Har du det bra ellers? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 oyster skrev for 4 timer siden: Å begynne å forby folk å bo i boliger, enten det er på sjøen eller på land, som sosialetaten anser som uegnet vil innskrenke den personlige friheten. Noen av oss velger en enklere boform kanskje nettopp fordi man vil unnslippe fra det gjennomregulerte og byråkratiske. Det må de ha lov til. Et temmelig naivt, kanskje backpacker- romantisk syn å se noen som helt sammenheng mellom fattigdom og frihet. Fattigdom er ufrihet. Skal ikke se bort fra at enkelte med div "utfordringer", i finværsperioder, gjør ett aktivt valg og velger en "enklere boform". Men ut fra alle jeg kjenner og har møtt gjennom årene som ikke har noe fast bolig så "havner de" der, ikke etter noe ønske om å "unnslippe fra det gjennomregulerte.... osv". Det er i 95+% av tilfellene "ufrie" valg. En har ikke noe annet valg. ------- I valget mellom å unngå å gjøre noe som de ressursterke båtboerne som vil "unnslippe fra" fordi det rammer deres personlige frihet osv... (blah, blah), og gjøre noe for de mest ressursvake gruppene som gjør at ikke flere får uverdig boforhold så er valget enkelt. De ressursterke båtboerne vil uansett ha ressurser til å klare seg helt fint. Og når ble det en trussel om de fikk strøm nok til å holde varmen i båten om vinteren, ordentlige løsninger for vann og avløp, et minimum av sikkerhet ifht brann osv? Det er kun positiv tilrettelegging som øker komforten og gjør det mulig for enda flere å bo i båt, på en ordentlig måte. Også gamlingen som trenger hjemmetjenestene på besøk, eller barnefamiliene som må kunne trille barnevogner ut til båten osv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 oyster skrev for 4 timer siden: Nå er det jo ikke forbudt å bo i en conteiner på land heller. Om jeg hadde solgt huset og flyttet på hytta, som ikke har innlagt verken strøm eller vann, ville ikke kommunen ha noen som helst hjemmel for å fjerne meg med makt og pålegge meg å flytte inn i en kommunal bolig med godkjente rømingsveier fra soverommet. Det er selvsagt reguleringer som sier at enkelte fritidseiendommer ikke kan tas i bruk som helårsboliger, men det har mer med arealplaner å gjøre enn standarden på eiendommen. Det er ikke i seg selv forbudt å bo i et hus uten strøm, vann og kloakk. Eh, jo. Hvis du skal bygge en bolig må tomta reguleres etter formålet og da faller resten innunder Plan og Byggningsloven. Og da settes det krav til boligen, helt ned på et detaljenivå du knapt kan forestille deg. Og ja, selvsagt kan du pålegges å koble til vann og avløp, skjer hele tiden. Samme ved salg av allerede bygd bolig, du kan ikke selge den som bolig om den ikke er egnet som bolig. Men ja jøss, du sover så mye du vil i container din, men det er ikke en bolig. Om noen henter deg så er det nok av andre grunner enn at du sover i en container. oyster skrev for 4 timer siden: Det er ikke forbudt å bo i en gapahuk eller under ei gran heller for den del. Du kan sove der, men det blir aldri en godkjent bolig, du får ikke opp postkassa. oyster skrev for 4 timer siden: TEK-standareden er noe byggherrer, arkitekter og håndverkere skal oppfylle. Akkurat som småbåtforskriften gir bestemmelser for produsenter og selgere, mens det ikke er forbudt å kjøpe en båt som ikke fyller forskriftens krav. Ante ikke at det var noen TEK- standard for båter jeg.... er vel ikke det? Alt jeg har skrevet om handler om tilrettelegging utenfor båten, ikke selve båten. oyster skrev for 4 timer siden: Å begynne å forby folk å bo i boliger, Skjer hele tiden, har skjedd hele tiden, og vil fortsette å skje. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Pinkvin skrev 10 minutter siden: Eh, jo. Hvis du skal bygge en bolig må tomta reguleres etter formålet og da faller resten innunder Plan og Byggningsloven. Og da settes det krav til boligen, helt ned på et detaljenivå du knapt kan forestille deg. Og ja, selvsagt kan du pålegges å koble til vann og avløp, skjer hele tiden. Samme ved salg av allerede bygd bolig, du kan ikke selge den som bolig om den ikke er egnet som bolig. Men ja jøss, du sover så mye du vil i container din, men det er ikke en bolig. Om noen henter deg så er det nok av andre grunner enn at du sover i en container. Du kan sove der, men det blir aldri en godkjent bolig, du får ikke opp postkassa. NRK TV programmet..." Der ingen skulle tru at nokon kunne bu..." det må jo være flere hundre episoder med folk som bor ulovlig Pinkvin... Redigert 14.Mars.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ida Marie III skrev 43 minutter siden: NRK TV programmet..." Der ingen skulle tru at nokon kunne bu..." det må jo være flere hundre episoder med folk som bor ulovlig Pinkvin... Tja. Det er ikke så veldig mange årene siden den siste utedassen forsvant fra Grünerløkka. Tanten og onkelen min bodde der. Rundt om bor folk fremdeles uten ventilasjon, innlagt vann og med utedass. Mesteparten av denne tråden er bare noe vås. Og folk har dødd av forskjellige årsaker i båter til alle tider, og kommer fortsatt til å gjøre det. Enten de er ruset eller ikke. Men alt var bedre før, naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Hulda skrev 23 minutter siden: Tja. Det er ikke så veldig mange årene siden den siste utedassen forsvant fra Grünerløkka. Tanten og onkelen min bodde der. Rundt om bor folk fremdeles uten ventilasjon, innlagt vann og med utedass. Mesteparten av denne tråden er bare noe vås. Og folk har dødd av forskjellige årsaker i båter til alle tider, og kommer fortsatt til å gjøre det. Enten de er ruset eller ikke. Men alt var bedre før, naturligvis. Nå er det du selv som våser. Klart tanta di kunne bo med utedass i sin tid, men ingen får lov å gjøre doen om til hobbyrom og heller gå tilbake til utedass i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ida Marie III skrev 1 time siden: NRK TV programmet..." Der ingen skulle tru at nokon kunne bu..." det må jo være flere hundre episoder med folk som bor ulovlig Pinkvin... Bor ikke nødvendigvis ulovlig så lenge boligen følger reglene som gjaldt når det ble oppført og det ikke avviker helt vilt. Ta feks hva du får godkjent som oppholdsrom, det setter krav til takhøyde mv, dette gikk du sikkert gjennom når de nye reglene for beregning av boligverdi kom. Og en kan ikke gå tilbake til "gammel standard" om en har oppgradert og en får ikke nødvendigvis solgt det som bolig. Og om en bygger nytt, eller bygger på så slår de nye reglene inn. Og noen regler er ufravikelige, feks ifht rømingsveier fra soverom/oppholdsrom osv. --- Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Pinkvin skrev 15 minutter siden: Nå er det du selv som våser. Klart tanta di kunne bo med utedass i sin tid, men ingen får lov å gjøre doen om til hobbyrom og heller gå tilbake til utedass i dag. Jeg er så glad jeg har bedre ting å forholde meg til. Denne argumentasjonen er virkelig bånn i bøtta. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Hulda skrev 16 minutter siden: Jeg er så glad jeg har bedre ting å forholde meg til. Denne argumentasjonen er virkelig bånn i bøtta. Men Hulda, det er du som skriver "mesteparten av denne tråden er bare noe vås", og så bruker du at tanta di hadde utedass på Grûnerløkka som bevis på det :-) Alle boliger i Norge, unntatt båt, er underlag plan- og bygningsloven. Så er det selvsagt en rekke lovlige unntak ifht "standarden" på nybygg. En kan også søke om unntak ved nybygg. Eldre boliger er også underlagt lovverk som da er "justert" ifht standarden den gangen. Men en kan godt bli pålagt både å legge inn vann og avløp/toalett osv. Samlet sett kan en bo på mange ulike måter men det ligger en del ufravikelige regler i bunn ifht sikkerhet osv som gjelder alle boliger uansett alder osv. ----- Men skal jeg virkelig bruke mer tid på voksenopplæring her? Dere vet da for pokker at boliger på land i Norge er underlagt ganske så omfattende reguleringer og lovverk... Skjønner ikke at DET er noe å lure så fælt på. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) S/Y Emma skrev for 6 timer siden: Jøss. Tenk at det å bo litt annerledes kan frembringe så mye grinebiting. Har du det bra ellers? Ja jeg har det absolut bra . Jeg blir bare så lett oppjaget når jeg tenker på hvor mye jeg betaler for unnasluntrere. pust pust pust... Redigert 14.Mars.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ja, du finansierer alle som bor i båt. Takk! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Barbaria skrev 43 minutter siden: Ja jeg har det absolut bra . Jeg blir bare så lett oppjaget når jeg tenker på hvor mye jeg betaler for unnasluntrere. pust pust pust... Sånn sett er det nå billigere for alle om de bor i vrakbåter , som fyller opp havner og bukter, livnærer seg på simple tyverier, feks fra andre båtboere, og ellers lar humla suse. Det koster tross alt noen kroner å bo ordentlig, på land. Akkurat som enkelte i denne tråden vil at det skal bli så deres "frihet fjernt fra reguleringer osv" og "alternative boform" ikke blir truet. --- Gi det noen år så er bobåtmiljøet forslummet og absolutt en "alternativ boform", på så mange måter. Eller gjør noen smarte tiltak nå og få fremvekst av et godt boalternativ som er både komfortabelt, trygt, mijløvennlig og noe flere vil kunne ønske seg. --- Hvor vil vi hen? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Ja, men dette trenger jo ikke du bekymre deg for, Pinkvin! Om alle nærkisene bor i marinaene, slipper du å få dem som naboer på land ? Jeg melder meg uansett ut av denne debatten nå, så får dere fortsette å ergre dere over at alle ikke bor i hus. Snakkes! Redigert 14.Mars.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 S/Y Emma skrev 15 minutter siden: Jeg melder meg uansett ut av denne debatten nå, så får dere fortsette å ergre dere over at alle ikke bor i hus. Snakkes! Så du har tolket hele debatten som for og mot å bo i båt? :-) Greit at du gir deg da. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Man kan godt være i mot reguleringer, men det @Pinkvin sier om reguleringer av boliger stemmer likevel. Som eksempel kan jeg ta en som bor tre kilometer unna meg som ikke fikk flytte inn i det nye flotte nye selvbygde huset sitt før han fikk alt på plass. Det var flere småting som ikke var rett, og huset ble ikke godkjent før i sommer. Det tok ham nesten 10 år å fikse alt før det ble godkjent. Samtidig bodde jeg i et gammelt hus fra 50-tallet som ikke fulgte de samme standardene, men huset var bygd før dagens regler og dermed var det ok. Jeg er forsåvidt positiv til å tilrettelegge for å bo i båt. Spesielt tilgang på strøm og vann kan fint bli bedre. Jeg kunne godt tenke meg å bo i båt i en marina med gode sanitæranlegg og god tilgang på strøm og vann. I de store byene kunne det blitt rett så trivelig og fint med områder tilrettelagt for å bo i båt. Jeg har egentlig aldri tenk på brann og redning i marinaer før nå, kanskje man bør tenke på det når man anlegger nye marinaer. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Det er en ting man kan ha i bakhodet; jo bedre standard det er på marinaen jo lavere standard trenger det være på båten. Hvis jeg skulle bodd i en liten 70-tallsbåt med bæsj&carry og lignende ville det vært mest naturlig å bo på aker brygge eller på Marineholmen i bergen. Der er det skikkelige fasiliteter på land så da trenger man ikke spesielt velutstyrt båt. Hvis jeg derimot skulle bodd i en båtforening hvor man knapt har nok strøm til lading må man ha en skikkelig luksusbåt med generator, watermaker, flere dieselvarmere og lignende. Når jeg bodde i oslo tok jeg meg ikke råd til sommerplass, så da ble det lange oppankringer, ro jolla til land og tur til en marina for å fylle vann og vaske klær ca en gang i uka. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Komodo Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Sånn sett er det nå billigere for alle om de bor i vrakbåter , som fyller opp havner og bukter, livnærer seg på simple tyverier, feks fra andre båtboere, og ellers lar humla suse. Merkelig syn du har på hvordan samfunnet fungerer Pinkvin. Har du holdt kikkerten bak fram igjen? Det er kanskje en fordel om noen er i jobb, ikke bare lever av å stjele fra hverandre for å spe på trygda. Det trodde jeg selv nav-ansatte innså. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Komodo skrev 17 minutter siden: Merkelig syn du har på hvordan samfunnet fungerer Pinkvin. Har du holdt kikkerten bak fram igjen? Det er kanskje en fordel om noen er i jobb, ikke bare lever av å stjele fra hverandre for å spe på trygda. Det trodde jeg selv nav-ansatte innså. Det var svar til .... som fikk pustebesvær med tanken på hvor mye "disse" koster oss, deg, meg i NAV støtte/skattepenger. Mao en liten ironi der, at det er mye billigere å la de bo i vrakbåter og livnære seg på mer tvilsom måte enn at de bor ordentlig i feks en bolig som kommunen betaler for og hvor de får litt oppfølging og hjelp når det trengs, det koster noen kroner... av og til ganske mange. Jeg vil heller betale og la de bo ordentlig enn i vrakbåter, bare så jeg er helt tydelig på det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ahh, ironi ja, da skjønner jeg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Pinkvin skrev On 11.3.2019 at 23.22: Når det er sagt... må innrømme at jeg unner "byens løse fugler" og andre "svevende individer" å kose seg i båt. Jeg får ikke voldsomme følelser ene eller andre veien om jeg møter en "fyllebåt" osv på min vei, eller ser noen ligger samlet ett sted. Litt på samme måte som verden ellers er så må også "de" få lov å være der vi er. Men klart, blir det mye ett sted, pluss tyverier, forsøpling og båtvrak så får jo de fleste nok. I enkelte stater i USA har det utviklet seg til et problem at folk ankrer opp og bor i båter. Det har samlet seg opp mange "vrakbåter" i store områder, båter som aldri er ment å skulle seile men kun brukes som bolig for fattige. Var i København en tur i romjula, og må innrømme at en del av "bobåtmiljøet" der så mer ut som ett fattigdoms/rusmiljø enn ett alternativt bomiljø. Blir nok mer av dette fremover. Og skulle jeg selv ende opp som fattig, og/eller alkoholiker/rusmisbruker så er det ikke utenkelig at jeg heller vil leve i et slikt miljø enn på land ;-) Og drar du ende lengre sørover så blir det enda verre. Sånn sett er vi heldige i Norge da problemet bare er barnemat i forhold.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Torsen67 skrev 32 minutter siden: Og drar du ende lengre sørover så blir det enda verre. Sånn sett er vi heldige i Norge da problemet bare er barnemat i forhold.. I følge enkelte så truer vi "friheten, den alternative bomåten, flukten fra regulering osv" om det ikke får bli sånn i Norge også. Så da er det best å ikke gjøre noe som helst. La humla suse, bedre treg og etterpåklok enn å være litt i forkant. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.