Jump to content

Må gelcoatsparkel dekkes med cellofan?

Coldman

Recommended Posts

Bruk en sparkel (verktøyet du bruker for å påføre gelcoatsparkelen) som er laget av plast. Fås kjøpt på Biltema for ca. kr 30,- for et sett med 4 stk. i forskjellige bredder.

Legg på gelcoatsparkelen med en sparkel som er bredere enn såret du skal fylle. Da får du en jevn overgang mellom uskadet gelcoat og såret du fyller.

Slip over med fint slipepapir. Blir det ikke helt jevnt så legg på ytterligere et tynt lag sparkel, slip på nytt og poler til slutt.

Ikke tenk på tildekking med cellofan eler lignenede. Det blir bare søl, og har ingen hensikt. Gelcoatsparkelen herder i luft.

Trikset med plastfolie over er vel som nevnt for å få en glatt overflate. Har aldri prøvd det selv, men i følge @Jannmar blir det jo bare klin.  Hvis du derimot bruker vanlig gelcoat, ikke topcoat altså, til å sparkle med bør du dekke den til med plastfolie eller en tape for å få i gang herdingen. Årsaken er at gelcoat er polyesterbasert og herder anaerobt. Topcoat er tilsatt voks for å løse dette. Voksen skiller seg ut og danner et skikt øverst som holder oksygen unna. 

Tja...... jeg legger alltid to tykkelser maskeringstape rundt skaden før sparkling. Så sparkle.. jeg bruker også maskeringstape over sparkel da den blir mye jevnere. Spesielt lurt på vertikal  flate med kanskje et stepp eller andre profiler.Etter herding pusser du på tapen rundt skaden inn til en jevn overflate. Når du har pusset bort tapen.er du i riktig høyde uten å ha pusset på siden av skaden. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude og Komodo er erfarne folk når det gjelder polyester, så det er bare å suge til seg de rådene de kommer med.

Etter som trådstarter viser til at han bare skal fikse et par riper, mente jeg det enklest kunne la seg gjøre ved kun å slipe lett over skaden med fint papir, fjerne slipestøvet med støvsuger eller microfiberklut, sparkle over med en plastsparkel som er bredere enn stripa slik at fyllingen i stripa blir jevn med den uskadede gelcoaten. slipe lett over med fint papir og så polere til slutt.

Jeg har brukt den ferdige gelcoatsparkelen fra Watski i riktig farge, og aldri hatt noe problem med å få det glatt nok. Skal man få en sømløs overgang mellom uskadet gelcoat og sparklet område, må man uansett slipe lett over før polering.

Dette er min erfaring med "riper i lakken", både på horisontal og vertikal flate.

Tusen takk for nyttige tilbakemeldinger. Jeg har flere ganger fiksa riper på billakk med pussing, sparkling og påfølgende sliping og lakking, men aldri prøvd meg på gelcoat. Skal nok få det til. 

Kjøpt meg en Rupes DA for polering under veis og tilslutt. Og apropos polering... for en jungel av produkter og tilhørende herligheter. Kan fort ta pusten fra enhver. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Hvis du derimot bruker vanlig gelcoat, ikke topcoat altså, til å sparkle med bør du dekke den til med plastfolie eller en tape for å få i gang herdingen.

Jeg mener jeg har brukt vanlig gelcoat uten tildekking, og den har herdet. Finnes det ulike varianter under denne betegnelsen? -Eller ulike herdere?

jerognal skrev 43 minutter siden:

Eg tok nettopp noen småskader på båten min. Teipet over med gaffateip for å holde suppen på plass. Noen ganger måtte eg legge i to omganger. Men ble kanonbra etter sliping.

Suppen du sikter til her er vanlig gelcoat? 

Ferdigkjøpt gelcoatsparkel, som tilsettes herder, har ikke suppekonsistens.

PostIT skrev for 13 timer siden:

Gelcoat må vel dekkes til av enten cellofan eller teip eller annet for å herde. Gelcoatsparkel herder i luft. Bare å kline på, vente litt og så pusse og polere.

Slik skal det i alle høve ikkje gjerast skal du få det fint! Det er ikkje berre å kline på!

Knude skrev for 9 timer siden:

Tja...... jeg legger alltid to tykkelser maskeringstape rundt skaden før sparkling. Så sparkle.. jeg bruker også maskeringstape over sparkel da den blir mye jevnere. Spesielt lurt på vertikal  flate med kanskje et stepp eller andre profiler.Etter herding pusser du på tapen rundt skaden inn til en jevn overflate. Når du har pusset bort tapen.er du i riktig høyde uten å ha pusset på siden av skaden. 

Slik skal det gjerast!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...