greenpils Startet 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2019 Heisann! Har kjøpt restaureringsobjekt, GH 17 HT fra begynnelsen av 1980-tallet (ca 500kg+). Videre har jeg fått tak i en Mariner 125hk 2-takt 1998mod (lang stamme). Oppgitt vekt fra selger på motor er ca 140kg+ tørr-vekt (egen oljetank). Mener å ha lest at anbefalt motorstørrelser er minimum 40 hk og maks 90hk til disse båtene. Er det noen som har erfaring med tilsvarende kombinasjon av båt og motor? var det nødvendig med forsterking av akterspeil og hvordan løsning ble eventuelle brukt? hvordan vil GH-skroget oppføre seg i sjøen med en slik kombinasjon? Kan det være en løsning og øke avstanden fra akterspeil til motor? Maler jeg fanden på veggen og bekymrer meg unødvendig? takker på forhånd for innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 (redigert) Fatter hadde en GH15 Std med en 30 Hk Mariner (Yamaha). Tidlig/midt 80 tall. Der sviktet dobbeltbunnen etter mange år (fliser av finerplaten som var brukt kom ut av lensehullet til dobbelbunnen når det ble tappet kondens/vann). Akterspeilet måtte også byttes/forsterkes, det sprakk. Båten stemplet maks 50 Hk. Bygget av/hos Draco . Hadde sjekket grundig hadde jeg vært deg. Redigert 13.Mars.2019 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Jeg kjenner 1 som hadde GH17 med 115hk, og flere med Rana 510 (samme skroget) med 100hk 2t på 165 kg, 80hk 4T på ca 165, og en med først Yamaha F60 på 110kg og deretter F100 4T på 165 kg. Han siste mente båten var bedre å kjøre med mer vekt i hekken. Disse båtene har endel bæring i hekken og tåler fint vekta av en 4T. Men den gode bæringen gjør også at de ikke trives alt for godt når farta kommer utafor "komfortsonen" , som jeg vil si er opptil rundt 37 knop. Og holder man seg i fart skroget trives i så blir også belastning på skrog/akterspeil mye mindre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
greenpils Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 ivar skrev for 8 timer siden: Jeg kjenner 1 som hadde GH17 med 115hk, Takk for svar! jeg skal sjekke grundigere tilstand på finerplata i akterspeilet, så får jeg se hva som kommer ut av det. Vet du om din bekjente hadde gjort noen forsterkninger eller gjort noe med avstand mellom motor og hekk? Har hatt en mindre heldig opplevelse med en selco 13.5 fot med 55 hk hvor jeg satte på en syrefast plate i akteren for å fordele trykket, men sprakk likevel i ytterkantene mellom akterspeil og skrogsiden. Hvis du får lura noen flere detaljer/erfaringer ut fra dine bekjente med GH/RANA, så er jeg mer enn interessert :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 såvidt meg bekjent så var det ikke gjort noe spes. mtp forsterkning, og alle hadde motor plassert rett på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Disse båtene ble antageligvis konstruert for mye høyere motor enn Veritas ville godkjenne den gangen. Jeg ville tro at en 125hk går rett på akterspeilet uten noen form for forsterkning eller tilpasning. Du vil sannsynligvis få en båt som ikke oppfører seg så altfor bra rundt toppfart, men som bruksbåt med folk og bagasje ombord vil den være topp. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Snusmumrikken Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Motoren veier nok ørlite litt over 160KG. Hadde en slik selv for et par år siden og var veldig fornøyd med min motor. Artig med 2+2 systemet. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 ivar skrev for 13 timer siden: Jeg kjenner 1 som hadde GH17 med 115hk, og flere med Rana 510 (samme skroget) med 100hk 2t på 165 kg, 80hk 4T på ca 165, og en med først Yamaha F60 på 110kg og deretter F100 4T på 165 kg. Jeg slutter aldri å la meg imponere over hva du sitter med av tall i hodet @ivar Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Runert Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Hei. Har selv en GH 17 HT med Yamaha 115 2-takter. Fungerer fint hos meg uten noen form for forsterkninger. Båten begynner å voble litt over 40knopp, løste dette med å montere «smart tabs» i år. Oppfører seg mye bedre i sjøen nå. Lykke til med morsom båt? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Var vel bare gh15 som ble bygd av Draco resten er Rana plast. Gh17 var bare en voksen gh11H adde selv en gh11 med mercury 50 4syl. Og det gikk fint. Var også en gh11 med 75hk stinger i Kragerø Sitér dette innlegget Link to post
stigjoha Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Gh 17 er veldig sterkt bygget i hekken og 4 cm tykk i bunnen. Har Yamaha f115 på hekken og den veier nesten 190 kilo. Problemet i høy fart er at den er vanskelig og trimme ut nok. Propellen slår luft når man trimmer den ut. Mulig den står for høyt på speilet slik at baugen ikke løfter seg nok opp av vannet og da overplaner den og begynner og vingle ved 38 knop. Skal prøve ballistic propell som gir bedre grep i vannet. En på Vestlandet en plass har 225 hk på en sånn båt montert på 10 toms Jack plate og det går vistnok fint. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Jeg hadde GH17 med 115 4t Mercury, ingen form for forsterkning. Båten gikk fint som bare det, men som andre har kommentert, det skroget liker ikke 40+ knop. Jeg var ikke ute etter høy toppfart, så jeg monterte en propell som ga økonomisk kjøring i 20-25knop og toppfart på ca 35 knop. Savner den båten.... Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.