Jump to content

Vinterkonservering VP AQ 151 med 290 drev


Tore_Tang

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som har en kvalifisert mening på hvor mye en service/ vinterkonservering av en Volvo AQ 151B samt demontering, trykktesting og montering av et 290 drev koster. Fikk en "interessant" regnt i posten i går, langt over det avtalte. :smiley:

 

Det springende punktet i regningen er selvfølgelig timeforbruket så hvor mange timer bør et verksted bruke på dette.

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo hva som er gjort på motoren. Men jeg tenker meg følgende:

 

Skifting av olje, plugger og evnt. stifter. Kontrollskifting av kjølevæske. Hvis båtmotor har stått innendørs, er ikke ytre konservering med.

Hvis utendørs, må ytre konservering medregnes, såsom spraying av utsatte deler med egnet spay. Olje koster sikkert 400 kr, 200 kr. for plugger, verkstedmateriell ca. 200 kr.  Timer, tja kanskje 2 til sikkert 6-700 kr. Altså et maksimum av totalt kroner: 2200 pluss moms.

 

Drevet er av på maksimum en time, trykktestingen vet jeg ikke, men la oss annslå halvannen time, pluss en time til montering, ny olje og vi er oppe i 2750,- pluss moms. Det skulle bli sånn circa kr. 5000,- pluss moms. Og da har mekanikeren hatt god tid etter mitt skjønn. selv plukket jeg av mitt eget drev på 10 minutter.

 

Håper dette er kvalifisert nok for deg  :smiley:

 

M.

 

PS. Hva en kjapp og effektiv mekaniker bruker av tid, vet jeg ikke, kanskje halvparten av hva jeg har regnet her.

Marna

Link to post
Share on other sites

Takk, det var det jeg trodde. Fikk opplyst på tlf at det vill koste mellom 4.500 og 5.000 inkl. mva. Regningen lød på over 9.500,- deriblandt 13,5 time arbeid. Jeg skal rapportere hva som blir utfallet av en kommende tlf samtale.

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Ett lite utdrag fra håndtverktjenesteloven.

 

§ 7. Plikt til å frarå.

 

(2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse.

 

§ 8. Unnlatt fraråding.

 

(1) Har tjenesteyteren ikke underrettet forbrukeren eller stanset arbeidet i samsvar med § 7, og det må antas at forbrukeren ellers hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt tjenesten, kan tjenesteyteren ikke kreve betaling i videre utstrekning enn om forbrukeren hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt.

 

§ 32. Fastsetting av prisen.

 

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

 

Det finnes imidlertid, som alltid, visse unntak

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...