Jump to content

Erfaringer eller synspunkt på Galion 280, 2003 mod. med KAD300


kjello1

Recommended Posts

Vi driver å ser litt etter båt, og så dukket det opp en Galion 280 fly med Volvo KAD300 som har gått litt over 1000 timer. Dette er riktig type båt, som passer våre behov, men vi har ingen kjennskap til dette merket fra før og denne båten begynner jo å bli noen år gammel nå (2003 mod), er dette noe å satse på? Har inntrykk av at KAD300 motorer er ganske gode (??), og 1000 timer er vel ikke så avskrekkende? Tar gjerne imot synspunkt :-)

Link to post

Hei, kjello1. Jeg kommer med mitt syn.

Design er en smakssak, så lar det ligge.

Medio minus kvalitet på båt, skrog og interiør. En båt som vil mye, men mangler det siste som gjør den populær i markedet.

Den må prøves, prøve-ståes, prøve-ligges og prøve-sittes. 2 benker mot hverandre i stedet for "sofa" er også normalt forbeholdt mindre båter med påhenger. Det blir mye kompromisser i denne. Det er en 16 år gammel polskprodusert båt. Laget før Polen og Galeon ble annerkjent som produsent av kvalitetsbåter. Ikke godt å si når drevet er fra, sjekk eventuelt det.. Tror nesten jeg vil anbefale deg en Baltic til 700' enn denne. Beklager negativt fra meg.

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post

Hei.

Har hatt Galeon i 7 år.

Gode båter. Solid bygget men tung.

God kvalitet på det meste.

De bruker mye samme deler som står i alle andre båter.

Hadde ikke noe mer problemer Galeon enn med andre båter.

Løsninger og romslighet må prøves.

Galeon har produsert båter i mange år.

Har ikke hatt det store salget i Norge men nå for tiden levere Galeon 50 % av produksjon til Amerika.

Lykke til i jakten på ny båt ?

Link to post

Kjello1, støtter meg til brs: 

god støp, gode komponenter og materialer. 

Går tungt og plantet i sjøen. Tror ikke kvalitet er et issue, så det må heller bli smak og behag. 

 

Har selv en 440 og ved hulltaking i akterbenken for ekstra ventil så var tykkelsen 25mm. De har ikke akkurat spart på plasten. Med tanke på hvor stum båten er, så tror jeg det er slik gjengs over. 

Noen kjente har en 330 og samme der. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

Jeg har null erfaring med disse båtene, men tittet på bilder nå, og må si at jeg syntes det var en meget pen båt. Jeg likte både interiør og eksteriør. Men som Worry II sa: «design er en smakssak»

Link to post

Galeon 330 (HT og FB) og 440 stiller jeg meg helt annerledes til. Dette er så klart nyere båter hvor de har fått skikkelig orden på ting. Disse har jeg likt veldig godt fra jeg så 330HT for første gang. Det er den 16 år gamle 280 jeg mener ikke holder mål. Litt Donald Duck ? (smaksak da :giggle:) 25-foter med 30-fots jakke ?

 

2019-03-13_084113.png

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post

Tusen takk for tilbakemeldinger. Setter stor pris på alle sammen. Løsninger er selfølgelig en smaksak og ikke alt passer for alle. Vi ser også forskjellige ting som kunne vært anderledes i denne båten. Derfor vi ser på alle mulige båter av denne typen. Syns at prisen på denne ikke var avskrekkende i forhold til det vi får. Noen som har synspunkt på motor da? KAD300 er vel ikke så dårlig den er den det da? Har egentlig bare erfaring med utenbordsmotorer 

Link to post

Vedr motor som er fra 2003, så er det vedlikehold- vedlikehold- vedlikehold som er viktig.

Kad 300 er en god motor hvis vedlikehold er utført regelmessig, like viktig er drevet.

Har ikke hatt Kad 300 men de er kjente for å være gode motorer når de får jenvlig tilsyn.

Sjekk med selger hva han kan dokumentere av vedlikehold gjennom disse årene.

 

Link to post

Har hatt KAD 300 i flere båter. De har rykte på seg som noe av det beste Volvo har laget. Solide drev, men en del drevhavari har forekommet. Svært ofte skyldes dette bruk av feil olje. DP-G drevet som er unikt for KAD300 SKAL HA 75W/140 som er litt dyrere en 75/90 som er mer typisk olje for Volvo drev. 

 

Jeg har ofte lite tillit til andre når det gjelder brukt båt og biler. Derfor tar jeg en full service på båt og drev når jeg har handlet. Dette har spart meg for mye problemer. På denne motoren og drevet er det ingenting som er vanskelig og instruksjonsboka er grei. Her greier du det meste selv unntatt ventiljustering. Prøv og skaff dokumentasjon på at ventiljustering er foretatt. Når motoren er så gammel er det ikke nødvendig med hyppig intervall her.

 

/Chaos

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...