Jump to content

Vindgenerator, erfaringer?

Miss kizomba

Recommended Posts

det jeg har lest meg til er

vindgenerator lader ganske lite når man seiler langtur og har lav relativ vindhastighet.

Når man ligger for anker suser og går den med en del støy

solceller er det mange som mener er bedre . OM man kan få til en god plassering - hvilket er vanskelig uten en skikkelig targabøyle.

Og har man targabøyle kan man sette vindgeneratoren på den så den kommer opp og bort fra cockpit mtp støy

Edited by Bitteliten (see edit history)

Som andre har påpekt er det veldig mye støy av vindgeneratorer de lader bra når en ligger i ro eller krysser. Ellers er det lite å få ut av de. Jeg opplevde også ved et par anledninger at måser fløy inn i generatoren og da knakk de er blad vær gang. Første gang det skjedde forsto jeg ikke hvorfor det plutselig manglet 10cm på et blad og vibrerte så en skulle tro hele båten skulle gå ned. Andre gang det skjedde fant jeg en død måse i copit og da forsto jeg sammenhengen. Etter dette stoppet jeg alltid generatoren når vi ikke var i båten. I dag ville jeg vel heller valgt mere solseller fremfor vindgenerator.

Når jeg kjøpte båten hadde den 200watt solpaneler og 400watt vindgenerator av typen Kiss. Problemet i tillegg til støy var at mye av tiden lagde generatoren skygge over solpanelene. Så etter en sesong solgte jeg generatoren og byttet panelene til 400 watt. Nå lader jeg mye mer enn jeg gjorde før. Eneste er akkurat under f.eks norsjøkryss når det er lite sol men plenty vind. Men oftest ligger man i naturhavn, og da velger man jo steder der det er lunt. Dermed kommer det ingenting ut av vingeneratoren.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

VIndgenerator er kanon i nordnorge der fremherskende vindretning er motvind. Lenger sør er effekten begrenset. Har en Silentvind selv. Trenger ca 20 knop over bladene før det begynner å monne. Derfra og oppover øker det eksponensielt. Funker dønn på kryss, hvis den funker bra på anker har jeg bomma med ankerplassen. Slør og lens gir den minimalt. Greit supplement til solceller, men skulle jeg kjøpt i dag hadde den først blitt handlet inn etter jeg ikke hadde plass til flere paneler.