Jump to content

Lage isboks


Baisiken

Recommended Posts

Jeg vurderer å bygge en isboks i båten. I det rommet jeg har til disposisjon er det vanskelig å få drenert ut vannet. Derfor hadde jeg tenkt å bruke plastflasker eller små plastdunker med dypfryst vann

som kjøleelementer.

Det jeg lurer på er om noen har tips og råd om bl.a. type og tykkelse på isolasjonsmaterialet. Rommet er ca.

0,5x0,5x0,5 m. Det holder at vi kan holde matvarer og drikke kjølig i max 4 dager.

 

 

 

Baisiken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort dette i fjor, har montert inn et kjøleelement.

Boksens bunn og sider må være med god tykkelse for å hold på kulda, toppen kan være tynn. Jeg vil foreslå isopor 10 cm i bunnen. 5-10 cm i sidene og 3-5 cm i lokket.

Hvis du bruker polyuretan plater kan du vel gå kraftig ned i tykkelser, men her er jeg litt usikker på hvor mye dumå ha. Det foresvever meg at isolasjonsverdien i en cm polyuretan tilsvarer 4 cm isopor?

 

Jeg har brukt plater av isopor 5 cm tykke, sånn jackofoam markplate, med lukkede celler. Innerste laget var Litex plater som jeg malte med Shipolin oljemaling. I bunnen la jeg en 4mmfinerplate som var malt med topcoat på begge sider før den ble lagt i boksen.

 

Som monteringslim brukte jeg Tec7

 

du kan også titte på denne ombygging av pentry

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg laget kjølebox i tillegg til kjøleskap i Månestråle.

Denne løsningen er vi kjempefornøyd med, bruker den stort sett til drikkevarer.

 

Men jeg tror jeg vil anbefale drenerbar, dette gjør det mye lettere. Drikke boxer/flasker ol kommer da i direkte kontakt med isen. Dette gir bedre og raskere resultat enn ved fryste plastflasker, her blir det på en måte at plastflaskene kjøler luften som igjen kjøler dine varer.

Ved drenert box kan jo all slags is brukes, fiskesalgslag is er jo lett å få tak i. Vi kjøper f.eks ofte skalldyr, og da blir det alltid noe væske søl, veldig kjekt å ha det i boxen siden det blir drenert ut av seg selv.

 

Min box:

Helsveiset alu. kasse med en rist i bunnen 1cm over bunnen slik at vannet renner ut. Isolert med isopor 5 cm under og 3 cm rundt og i lokket. Denne holder i 4-5 dager hvis du har godt med is i.

(2 ikke helt fulle bæreposer salgslags is, hele blokker fra hjemmefryseren holder lenger. alt avhengig av hvor mye "varmt" drikke du legger oppi.Vi legger i hele helga`s rasjon direkte)

 

Men dog, det du planlegger vil helt sikkert fungere også, lykke til.

Hvis boxen din er under vannlinja og derfor er vanskelig å drenere, kan man i Maritim kjøpe oppsamlingsbox med pumpe som tømmer ved ett vist nivå.

 

 

Bilde

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...