Jump to content

Kan bensinen fra i fjor brukes?

Radical4

Recommended Posts

Det er nok lurest å enten ha full tank eller tom tank. Full tank er minst brannfarlig/eksplosivt gitt at det ikke er noen lekkasje. Når du fyller tanken fjerner du oksygenet, og antenning kan ikke skje så lange tanken er tett.

Ved raskt søk fant jeg denne gamle tråden:

Bensin består av hydrokarboner med 4-12 carbon atomer I rekken (C4-C12). De mest flyktige forbindelsene vil være de korteste molekylene med lavest C tall. C4 er Butan. Dette fordamper lett. Oktan som nevnes I tråden har som navnet sier 8 C atomer I molekylet.

Jeg ville brukt bensinen. Jeg har også lagret båten med full bensintank. Mener bestemt det var ønsket fra der jeg har båten. Aldri opplevd noe problem med det.

Redigert av PerUlv
Utdypet noe som ikke trenger utdyping (see edit history)

Code0: Ut fra det du skriver kan problemet du beskriver med 6hk kanskje tilskrives at du har hatt bensin stående I forgasseren hele vinteren. Det anbefales ikke, etter det jeg har blitt fortalt. Man snakker om bruk av fogging oil osv, men min motor er så ny og stor at jeg setter vinterkonserveringsjobben bort.

Men se etter I tanken. Ligger det noe guffe på bunnen der er det jo greit å få det bort, så er det nok flotte greier å blande inn noe fersk bensin I tillegg som Code0 beskriver.

Den ene båten min stod på land i 3 år med full tank og gikk helt normalt når den ble tatt i bruk igjen.
På en annen side har jeg endt opp med start problemer og ujevn gange på gressklipper og snøfres hvis det er en liten skvett igjen i tanken når den ble satt bort.
Jeg tror bensinen holder seg lengre jo større kvantaet er.

Redigert av pipe (see edit history)
1 hour ago, PerUlv said:

Code0: Ut fra det du skriver kan problemet du beskriver med 6hk kanskje tilskrives at du har hatt bensin stående I forgasseren hele vinteren. Det anbefales ikke, etter det jeg har blitt fortalt.

Antagelig vil flest mene dette men jeg har også hørt det motsatte av kompetente samlere som lagrer motorer over ett lengre tidsrom.
Deres argument er at eldre forgassere begynner å irre innvendig i ett tomt flottørhus og da er veien meget kort til rusk i forgasseren når det kommer bensin i forgasseren igjen

Redigert av pipe (see edit history)

Bensin fra i fjord kan selvfølgelig brukes, jeg bruker å fylle på litt (2+4) bensinstabilisator på høsten, dette er også iht Evinrudes brukermanual. Dersom tanken ikke er helt full så fyller jeg på ei kanne med ny bensin før jeg starter om våren bare for sikkerhetskyld.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...