Radical4 Startet 13.Mars.2019 Del på Facebook Startet 13.Mars.2019 Hei. Har 2 stk 20 liters tanker i min askeladden. Disse er halvfulle og har nå stått i boden siden jeg tok båten opp i september. Ikke oljeblandet bensin. Regner med det er kast, men måtte spørre her først. Er jo ikke snakk om store summen, men likevel! ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Det går fint. Bare å bruke! Har brukt overligger bensin mange ganger! Men ikke pump opp fra fjorden, men regner med du mente fra i fjor ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Ttor Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Har selv opplevd at bensin fra året før har gitt litt startvansker. Kom seg så snart det ble byttet til fersk bensin. (4-takter, uten olje) Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Å nei, må ikke brukes. Gammel bensin er skumle saker og gir bare problemer. Og hvis det er flere som er i tvil om bruk av bensin fra i fjor og kanskje året før, må dere levere det hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 (redigert) Det er nok lurest å enten ha full tank eller tom tank. Full tank er minst brannfarlig/eksplosivt gitt at det ikke er noen lekkasje. Når du fyller tanken fjerner du oksygenet, og antenning kan ikke skje så lange tanken er tett. Ved raskt søk fant jeg denne gamle tråden: Bensin består av hydrokarboner med 4-12 carbon atomer I rekken (C4-C12). De mest flyktige forbindelsene vil være de korteste molekylene med lavest C tall. C4 er Butan. Dette fordamper lett. Oktan som nevnes I tråden har som navnet sier 8 C atomer I molekylet. Jeg ville brukt bensinen. Jeg har også lagret båten med full bensintank. Mener bestemt det var ønsket fra der jeg har båten. Aldri opplevd noe problem med det. Redigert 13.Mars.2019 av PerUlv Utdypet noe som ikke trenger utdyping (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Så lenge den fungerer er det ikke noe feil i å bruke den. Dersom det skulle vise seg at den gir treg start kan den blandes opp med litt ny og bensinkonservering. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Code0 Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Hvis du er i tvil kan du jo fylle 50/50 med ny og gammel. Men har det stått i tett tank gjennom vinteren kan det ikke skje mye galt. Jeg har hatt trøbbel med gammel bensin, men det var på den integrerte tanken på en 6 hk. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Code0: Ut fra det du skriver kan problemet du beskriver med 6hk kanskje tilskrives at du har hatt bensin stående I forgasseren hele vinteren. Det anbefales ikke, etter det jeg har blitt fortalt. Man snakker om bruk av fogging oil osv, men min motor er så ny og stor at jeg setter vinterkonserveringsjobben bort. Men se etter I tanken. Ligger det noe guffe på bunnen der er det jo greit å få det bort, så er det nok flotte greier å blande inn noe fersk bensin I tillegg som Code0 beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Aldri hatt ett eneste problem med å bruke 1 år gammel bensin. Så lenge den har stått på lukket kanne :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Tore B Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Min 20 hk Mercury fra 2013 likte ikke overvintret bensin. Trodde det var forgasseren og renset den flere ganger, også på verksted. Ingen til hjalp før jeg kom på den geniale ideen å bytte bensinen! Brukte resten av tanken på gressklipper og snøfreser, de gikk som ei kule på gammel bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Noen motorer er kresne etter min erfaring. Hadde en motorsykkel som ikke ville starte på overvintret bensin. Om jeg sugde ut halvparten og erstattet med fersk bensin, startet den uten problem. Den gamle bensinen brukte jeg på gressklipper, bilen og båten. De motorene brydde seg ikke om slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Skulle du bestemme deg for å kaste og er i Telemarksområdet har jeg en gammel gråtass som sluker det meste av bensin! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 (redigert) Den ene båten min stod på land i 3 år med full tank og gikk helt normalt når den ble tatt i bruk igjen. På en annen side har jeg endt opp med start problemer og ujevn gange på gressklipper og snøfres hvis det er en liten skvett igjen i tanken når den ble satt bort. Jeg tror bensinen holder seg lengre jo større kvantaet er. Redigert 13.Mars.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 (redigert) 1 hour ago, PerUlv said: Code0: Ut fra det du skriver kan problemet du beskriver med 6hk kanskje tilskrives at du har hatt bensin stående I forgasseren hele vinteren. Det anbefales ikke, etter det jeg har blitt fortalt. Antagelig vil flest mene dette men jeg har også hørt det motsatte av kompetente samlere som lagrer motorer over ett lengre tidsrom. Deres argument er at eldre forgassere begynner å irre innvendig i ett tomt flottørhus og da er veien meget kort til rusk i forgasseren når det kommer bensin i forgasseren igjen Redigert 13.Mars.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Gjort det i alle år uten problemer. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Radical4 Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Da fyller jeg tankene opp med ny bensin og satser på at det går fint. Så skal jeg huske på å lagre tankene helt fulle neste gang ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 filter med vannutskiller er uansett en kjekk ting å ha , sparer seg mye trøbbel om vannet ikke kommer fram til motoren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Bensin fra i fjord kan selvfølgelig brukes, jeg bruker å fylle på litt (2+4) bensinstabilisator på høsten, dette er også iht Evinrudes brukermanual. Dersom tanken ikke er helt full så fyller jeg på ei kanne med ny bensin før jeg starter om våren bare for sikkerhetskyld. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Torsen67 Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Bland ut med ny bensin. Det gjør jeg på motorsykkelen hvert år. Ingen fusk eller andre problemer. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Lurer alltid på dette selv. Null problem, tømmer bare kannene på Previaen (Toyota) som slurper det glatt og gir påhengsen frisk ny bensin bare for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.